Inom ramen för de senaste produktuppdateringarna, har vi nu förbättrat både räckvidden (WLTP) och förkortat laddningstiden för XC40 Recharge och C40 Recharge jämfört med föregående modellår. Räckvidden har förlängts med så mycket som 60 kilometer på vissa av bilarna.
Dessutom har vi adderat tre nya drivlinor för C40 och XC40 Recharge. Här ingår två bakhjulsdrivna varianter. Det är första gången på 25 år som vi erbjuder en bakhjulsdriven produkt. En uppdaterad fyrhjulsdriven modell kommer också att finnas.
Det är också första gången vi själva, in-house på Volvo Cars, har utvecklat en andra-generationens elektrisk permanentmagnetmotor som driver på bakaxeln i de helelektriska C40 och XC40-modellerna.
– De här uppdateringarna innebär ytterligare ett stort steg i vår strävan mot att år 2030 vara en biltillverkare som bara producerar elektriska bilar, säger Javier Varela, Chief Operating Officer och vice vd. Räckvidd och laddningstider är nya nyckelfaktorer för fler och fler av våra kunder, och förbättringarna vi nu kan erbjuda gör våra helektriska bilar än mer attraktiva än de redan var.
Bakhjulsdriftens återkomst
Två bakhjusdrivna varianter komer att erbjudas. Singel-motorversionen med standardräckvidd drivs av en 175 kW elektrisk permanentmagnetmotor (e-motor), som ger tre procents ökning i effekt, om man jämför med den förra framhjulsdrivna 170 kW-versionen.
I XC40 Recharge behålls det befintliga 69 kWh-batteriet. Förbättrad batterikylning ger ändå en längre räckvidd, och bilen kan köras upp till 460 kilometer enligt WLTP-testcykeln. Detta är jämfört med tidigare 425 kilometer (WLTP).
Räckvidden för C40 Recharge förbättras till upp till 476 kilometer från 438 kilometer (WLTP). En 10-80 procents-laddning tar nu uppskattningsvis 27 minuter om man använder en publik 150 kW DC-laddare. I de tidigare modellerna tog en motsvarande laddning runt 32 minuter.
Om du vill ha ännu mer kraft och räckvidd, går det också att välja ett större batteri kombinerat med en kraftfullare 185 kW elektrisk permanentmagnetmotor på bakaxeln. Den här andra, nya varianten kommer med ett 82 kWh-batteri som förbättrar räckvidden än mer – upp till 515 kilometer för XC40 Recharge och upp till 533 kilometer för C40 Recharge.
Även här har laddningstiderna förkortats, tack vare att de större batteriet klarar av en laddning med 200 kW DC. En 10-80 procents-laddning tar ungefär 27 minuter.
Uppdaterad fyrhjulsdriven variant
Våra uppdateringar kommer även alla fyrhjulsdrivna bilar tillgodo – bland annat förbättras räckvidden avsevärt. Den tidigare set-upen med två 150 kW e-motorer på fram- och bakaxlarna har nu blivit ersatt. Istället används vår egenutvercklade 183kW elektriska permanentmagnetmotor på bakaxeln och på framaxeln finns en ny 117 kW, elektrisk asynkronmotor.
Den här nya konfigurationen, tillsammans med ett 82 kWh-batteri och förbättrad effektivitet överlag när det gäller kylning av batterier, innebär att XC40 Recharge AWD kan rulla upp till 500 kilometer på en enda laddning. Det är en ökning på 62 kilometer om man jämför med tidigare. Räckvidden för C40 Recharge AWD har ökat från 451 kilometer till 507 kilometer (WLTP).
Extriöra uppdateringar gör också att effektiviteten ökar, där möjlighet finns till det. En ny 19-tums lättmetallfälg på C40 Recharge bättrar inte bara på utseendet, utan minskar också luftmotståndet genom sin aerodynamiska design.
Ny ombordladdare i 90- och 60-serien
Nytt för våra laddhybrider i 90- och 60-serien är även att de får en ny ombordladdare som möjliggör snabbare laddning. Ombordladdaren har en nästan fördubblad kapacitet, upp till 6.4 kW.
Det finstilta
- Laddningstiden är beroende av faktorer som utomhustemperatur, aktuell batteritemperatur, laddningsutrustning, batteriets och bilens skick.
- Räckvidd enligt den realistiska WLTP-körcykeln under kontrollerade förhållanden för en ny bil. Den verkliga räckvidden kan variera. Siffrorna är baserade på preliminära mål.
*Volvo XC40 Recharge AWD med 82 kWh-batteri