En framgångsfaktor i bearbetningen av kunder och marknader är kundmöten. Men, hur ska man gå tillväga för att på ett effektivt och framgångsrikt sätt boka kundmöte? Här är en guide till kundbearbetning via mötesbokning.
Förberedelser
Vid bearbetning av nya kunder måste du göra research. Du vill nämligen försöka nå just de personer som kan tänkas vara intresserade av ett möte kring din tjänst eller produkt.
Det är en god idé att ta fram profiler på ideala kunder och arbeta för att hitta just dessa. Därför bör du fundera på faktorer som bransch, målgrupp, storlek på företag/organisation och tänkt kontaktperson.
När du gör research är det också viktigt att du försöker identifiera problem och utmaningar hos kundens företag eller organisation. Om du och din organisation kan hjälpa den potentiella kunden är chanserna till ett inbokat kundmöte naturligtvis stora.
Säljmanus
När du förbereder för att boka kundmöte bör du sätta ihop ett manus. Ett manus för ett telefonsamtal med en potentiell kund kan liknas vid en karta. Idén är att manuset kan hjälpa dig hålla riktningen mot målet, som givetvis är en mötesbokning.
Ditt säljmanus får gärna innehålla en inledande fråga som har en direkt koppling till en utmaning eller ett problem som du har identifierat i din research. Du kan också ställa en initierad och intresseväckande fråga kring en nyhet i kundens organisation.
Ett beprövat tips när det gäller säljmanus för att boka kundmöte är att ta med exempel på andra case för andra kunder. Om du kan ta fram exempel som direkt skulle kunna appliceras på den potentiella kunden är det naturligtvis perfekt.
Samtalet
Du har gjort din research, identifierat rätt person att kontakta och skrivit ihop ett säljmanus. Nu är det dags för den första kontakten. Ett tips när det gäller tidpunkt är att ringa antingen före kl. 09 på morgonen eller efter kl. 15 på eftermiddagen.
När du får kontakt kan du med fördel börja med en inledande intresseväckande fråga (se ovan). En sådan inledning kan skapa en förtroendeingivande dialog. Den kan sedan leda till att du på ett naturligt sätt kan gå vidare till att berätta om ditt erbjudande.
Avslut – boka kundmöte
I ditt säljsamtal för att boka kundmöte ska du hela tiden ha fokus på att sälja in nästa möte, digitalt eller fysiskt. Det är inte din produkt eller tjänst som ska vara i fokus i det här skedet.
Med en bra plan för samtalet finns alla chanser att du lyckas boka kundmöte. Om du lyckas är det både god ton och affärsmässigt smart att följa upp samtalet. Det är en bra idé att skicka ett mail med en kort hälsning, en sammanfattning samt en notering om datum, tid och plats för kundmötet.
Av: Martin Olofsson