2021 ser ut att blir det bästa året någonsin för SalesOnly, ett specialistbolag inom rekrytering och uthyrning av sälj/säljledning. Jenny berättar att efterfrågan har ökat kraftigt efter pandemin och idag finns det en hög efterfrågan på kompetenta säljare. Jenny beskriver läget som ”kandidaternas marknad” och ser att dagens kandidater har höga krav på sina framtida arbetsgivare. Det handlar inte bara om att bolagen behöver möta kraven på ett flexibelt arbetsliv, utan att även vara ett bolag med bra värderingar.
– Beteendet är förändrat hos kandidaterna. Dagens kandidater tittar på vilken typ av ledarskap som finns på bolaget, men även hur bolaget arbetar med mångfald och hållbarhet. Det finns en missmatchning mellan kandidater och bolag, där arbetsgivarna behöver ta ett större ansvar för att rekrytera rätt kompetens, menar Jenny Berge.
Jenny ser att allt fler kandidater kan tänka sig en tillfällig anställning, istället för en tillsvidareanställning. Många kandidater är i dialog med flera bolag samtidigt och de vill gärna jobba för bolag som tar ansvar. Därför tror Jenny att bolag som inte hänger med i utvecklingen kommer att ha svårt för att rekrytera personal i framtiden.
– Försäljning har alltid varit affärskritiskt men det är viktigare nu än någonsin. Jag som brinner för försäljning tycker att denna fråga ska finnas på varje ledningsgruppsmöte, för det händer så mycket inom försäljning, säger Jenny Berge .
Många bolag är i stort behov av att rekrytera ny personal för att fylla den kompetensbrist de har idag. Jenny ser ett stort behov av säljkompetens inom IT, tillverkningsindustrin och byggbranschen. Jenny menar även att det finns en stor efterfrågan på hybrida roller där sälj, marknad och IT går in i varandra. Det kräver digitala säljare med tech-kunskap och ställer andra krav på kandidaterna. Framtidens säljare behöver jobba med relationsbyggande på fler nivåer än tidigare och förmågan att förstå komplexiteten i affären är viktig, menar Jenny. Samtidigt som många kundresor digitaliseras och förenklas så blir andra kundresor mer komplexa.
– Affären ökar i komplexitet. Det ställer helt andra krav på säljare i framtiden både vad gäller kunskap men också beteende. En ökad komplexitet innebär en ökad risk för kunden, vilket gör att säljarna behöver jobba med fler stakeholders, något som ställer helt andra krav på både säljarna och ledarskapet. De som kommer förstå, anamma och jobba med det här kommer att lyckas i framtiden, avslutar Jenny Berge.
Av: Lovisa Wallin