Under oktober, i utvalda områden i Storbritannien, kommer pilotprojektet Secure Delivery to Vehicle att göra det möjligt att leverera paket direkt till bilar som finns på kundens hemadress. Projektet påskyndar också leveranser genom att logistikförare slipper knacka på dörrar, springa i trappor eller hitta en granne att leverera paketet till när kunden inte är hemma.
Leveransalternativet leverans-till-fordon erbjuds kunder med FordPass-appen, vilket utökar utbudet av anslutna tjänster som redan finns tillgängliga via appen. Alternativet kommer utan extra kostnad och säkerställer att sociala avståndskrav följs. När projektet expanderar hoppas Ford och Hermes UK kunna öka antalet deltagare och bredda projektets omfattning, till exempel genom att erbjuda ”returer” från fordonet och möjliggöra fordonsleveranser på andra platser, till exempel på kundens arbetsadress.
Så funkar det
När man handlar med utvalda återförsäljare har dem som deltar i piloten ”leverans-till-fordon” som standardalternativ för leverans och ger information om fordonets plats. Kunderna kan också få hemleverans om så önskas.
När leveransföraren är inom 300 meter från sin destination, visas den exakta platsen för kundens fordon i Hermes-appen. Inom 50 meter skannar föraren streckkoden på kundens paket för att skapa en engångsupplåsning för fordonet. Detta gör att föraren kan låsa upp bagageutrymmet och ställa in paketet på ett säkert sätt.
För ökad säkerhet, om leveransföraren glömmer att låsa fordonet efter leverans, låses fordonet automatiskt efter en viss tidsperiod efter att bagageutrymmet stängts.
Lokalisering av fordonet och fjärrlåsning/låsning aktiveras genom behörigheter som mottagaren beviljar via FordPass-appen. Om fordonet inte ligger inom 300 meter från den valda leverans-till-fordonsadressen, levereras paketet till mottagarens hemadress. Detta gäller även paket som är för stora för att passa i fordonet.
Effektivare och säkrare leveranser
Projektet Secure Delivery to Vehicle är bara ett exempel på när Ford och Hermes arbetar tillsammans för att förbättra leveranserna. De två företagen testar även ny mjukvara som samordnar paketleveranser till fots med traditionella skåpbilsleveranser för att hjälpa till att göra paketleveranser snabbare och mer hållbara. De har också lanserat ett nytt självkörande fordonsforskningsprogram som arbetar med kunder för att bättre förstå hur autonoma fordon kan integreras i deras företag.