Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-06-26 | Säljutveckling

”Referensförsäljning är när dina kunder blir dina bästa säljare”

Om du inte redan använder dig av referensförsäljning är det hög tid! Alexander Slotte, som grundat Referral Sales Summit tillsammans med Jonas Olofsson, berättar hur du kan förbättra ditt resultat avsevärt med hjälp av ditt nätverk och dina befintliga kunder.

”Referensförsäljning är när dina kunder blir dina bästa säljare”Jonas Olofsson och Alexander Slotte

Referensförsäljning går ut på att få dina redan nöjda kunder och ditt nätverk att rekommendera dig till nya, potentiella kunder. Idag när produkter och tjänster blir allt mer lika varandra blir det här allt viktigare och ju mer komplex affären är desto viktigare blir det för kunden att känna förtroende för dig som säljare.

Referensförsäljning, eller ”word-of-mouth” innebär helt enkelt att dina kunder rekommenderar dig till potentiella kunder baserat på deras egna positiva upplevelser av dig. Det är ofta mycket effektiv eftersom människor tenderar att lita mer på rekommendationer från människor de känner än på traditionell reklam eller marknadsföring. Dina kunder blir helt enkelt dina bästa säljare med ökad försäljning och tillväxt som resultat!

”Många säljare saknar kunskap om referensförsäljning.”

Alexander Slotte är vd på egna bolaget Top of Heart, som hjälper företag öka just lojaliteten till sina kunder. Tillsammans med Jonas Olofsson, vd och grundare av Adviser Partner, som också de hjälper företag att öka sin försäljning grundade de 2019 Referral Sales Summit, Nordens största event inom referensförsäljning.

De hade sett allt för många säljare missa poängen med att nyttja sina nöjda kunder och människorna i sina nätverk.

-Säljare får säljträning där de lär sig skriva offerter och göra behovsanalyser, men många missar att för att verkligen lyckas så måste du också ha ambassadörer – kunder som är nöjda med dig och som gärna rekommenderar dig vidare i sina nätverk, säger Alexander.

”Vissa stora affärer nås bara med referenser.”

Enligt Alexander är bara cirka 10 procent av att lyckas som säljare taktik medan 90 procent handlar om att få andra människor att verka för dig. Detta tränas det alldeles för lite på i dagens säljorganisationer.

– Ju fler ambassadörer du har, desto bättre kommer du att sälja. När du ser bortom behovsanalyser och snygga offerter, och kommer på hur du skapar förtroende hos dina kunder, det är då det händer! Det är till och med så att vissa större affärer bara nås med referenser, menar Alexander.

Alexander citerar säljgurun Porter Gale som menar att resultatet av hur hanterar ditt nätverk är det som blir ditt netto på sista raden, det vill säga det resultat du får.

”Your network is your net-worth”
Porter Gale

– Din nätverkskraft är direkt kopplat till ditt resultat och här kan många säljare bli mycket bättre, fortsätter Alexander.

När ska du fråga efter en rekommendation och hur ska du fråga?

Alla kan bli bra på referensförsäljning, det handlar bara om att ha rätt drivkraft. Alexander berättar att han brukar tänka: Kan jag lära mig något nytt idag som gör mig lite bättre? Sen är det bara att fortsätta utforska, praktisera och prova sig fram! Det är också viktigt att ta sig tid att reflektera efter kundbesöket, efter den lyckade affären och efter affären som inte gick i lås.

Alexanders två enkla råd för att få dina kunder att rekommendera dig:

  1. Släpp aldrig taget om din kund! Håll igång kundrelationen även efter köpet. Gör något extra för kunden, kom ihåg kundens födelsedag, lös något problem som kunden nämnt i förbifarten utan att ta betalt så att kunden känner tacksamhet och gärna berättar storyn om hur du hjälpte till för sina vänner och för sitt nätverk.
  2. När du byggt upp en riktigt bra kundrelation gäller det att våga fråga om rekommendationer, om nu inte kunden erbjuder sig självmant. Det här behöver de flesta bli duktigare på. Du kan ställa frågor på tre sätt, allt beroende på situationen.

Den generella frågan: Skulle du kunna rekommendera mig till någon i ditt nätverk?

Den specifika frågan: Skulle du kunna rekommendera till någon på det här bolaget?

Den exakta frågan: Skulle du kunna rekommendera mig för den här personen på det här bolaget? Jag ser på LinkedIn att den här personen finns i ditt nätverk.

Alexander citerar Daniel Kahneman, som för sitt arbete om psykologisk ekonomi belönades med Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne 2002.

”Kunden har två jag. Jaget i nuet och det
ihågkommande jaget. Det är det ihågkommande jaget
som fattar beslut. Det betyder att den känslan som säljaren
lämnar sin kund med är den som består.”

– Så se till att den är bra och se till att underhålla den och inte för att du vill sälja utan för du bryr dig! avslutar Alexander.



Alexanders karriär som säljare:

Säljkarriären började i en möbelaffär på Sveavägen i Stockholm men ganska snart kände han att han behövde sälja med mer energi. Han hittade en annons om att man kunde bli trainee och få säljutbildning inom B2B. ”Jag visste inte vad B2B betydde men tyckte det lät coolt, säger Alexander”, som fick traineejobbet. Det var 2004 och resten är historia.


Bra länkar:

Referral Sales Summit 2023
16 november 2023 Oscarsteatern i Stockholm
Alexanders tips på bästa säljböckerna:

  • 100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat av Krister Maxe
  • Säljbibeln av Rolf Laurelli
  • The Psychology of Selling av Brian Tracy
Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Forecast försäljning – metoder, strategier och best practice

Forecast försäljning – metoder, strategier och best practice

En träffsäker försäljningsforecast kan avgöra hur väl ett företag lyckas planera, skala upp och växa. Här är metoderna, strategierna och expertråden du behöver.

Säljtävlingar – idéer, effekter och exempel för olika säljteam

Säljtävlingar – idéer, effekter och exempel för olika säljteam

Rätt genomförda säljtävlingar kan öka försäljningen, stärka motivationen och lyfta hela säljteamet. Här får du en komplett guide till varför de fungerar – och över 20 konkreta tävlingsidéer för olika typer av säljorganisationer.

Försäljningsstrategi – exempel som hjälper dig att öka försäljningen

Försäljningsstrategi – exempel som hjälper dig att öka försäljningen

Letar du efter inspiration till din försäljningsstrategi? Här får du över 30 konkreta exempel – från B2B och SaaS till detaljhandel och komplexa tjänsteförsäljningar.

Tre fallgropar du vill undvika att hamna i – och en paradox

Tre fallgropar du vill undvika att hamna i – och en paradox

Annons

Du har säkert varit med om det själv. Du sätter upp mål och börjar arbeta mot dem, men plötsligt tappar du fokus och har hamnat i det som vi kallar för ”målfällor” eller ”fallgropar på vägen”. Så vad beror det på och hur kan du lära dig att snabbt bli medveten om dem – så att du kommer vidare?

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Christer B Jansson

Etisk kontra oetisk försäljning – integritet som ditt viktigaste verktyg

Expertråd

I månadens krönika delar Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, sina tankar om var gränsen går mellan professionell försäljning och manipulation – och varför etiska säljare måste våga ta plats för att inte lämna scenen åt de oetiska.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Expertråd

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Expertråd

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

Expertråd

Hur bra är egentligen dina nyhetsbrev? Små, smarta förbättringar kan göra stor skillnad för öppningar, klick och försäljning.
Här är de vanligaste misstagen – och de bästa tipsen på hur du fixar dem!

Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Expertråd

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Expertråd

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Verktyg

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Här får du konkreta råd och en uppdaterad struktur för hur du lyckas – plus en lista med 30 rekryteringsföretag som kan sälj, så att du snabbare hittar rätt kompetens utan dyra felrekryteringar.

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 30 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs — Vecka 38, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butik. Ledarroller dominerar – från regionala säljchefer och BDM till butiksnära säljledare – med sista ansökningsdagar från tisdag 23 september och framåt.

Effektify rekryterar ny CRO

Effektify rekryterar ny CRO

Karriär

Effektify har gjort klart med Jimi Guldstrand som ny Chief Revenue Officer (CRO). Han kommer närmast från rollen som VP Revenue hos Funnel i USA och tar nu plats i ledningen hos det svenska martech-bolaget.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 37, 2025

Karriär

Här är en genomgång av nya tjänster inom försäljning, marknadsföring och närliggande områden. Urvalet bygger på senaste veckans jobb, med roller från butik och hotell till industri, tech och offentlig sektor.

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Karriär

Invent Medic rekryterar en erfaren fysioterapeut som deltidsresurs för att förstärka försäljningen av Efemia i Region Stockholm och angränsande områden. Rekryteringen ska öka närvaron hos vårdpersonal och förskrivare – och säkra att lösningen når fler kvinnor.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj, butik och kommersiella ledare — Vecka 36, 2025

Karriär

Här är de nya tjänsterna inom försäljning, marknad och ledarskap från senaste veckan. Urvalet spänner från butikschefsnära roller och retailledning till kommersiella toppjobb i tech, industri och life science.

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Karriär

Kafferosteriet Löfbergs tar ett strategiskt grepp om sin internationella expansion och rekryterar Kieran Youngman som ny Chief Commercial Officer. Med bred erfarenhet från globala FMCG‑företag och en stark drivkraft för hållbarhet får han i uppdrag att ytterligare stärka Löfbergs position i särskilt Storbritannien och Danmark.

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Karriär

Lindab stärker sin satsning i östra Sverige med rekryteringen av Magnus Trummens som ny försäljningschef för plåtslageri i Region Öst. Med gedigen erfarenhet från takbranschen och tydligt entreprenörsdriv ska han bygga team, driva kundvärde och utveckla lokal närvaro från Stockholm till Karlstad.

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Mest läst

Under hela året: nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Har du blivit coachad till nya nivåer av någon av Sveriges fantastiska säljcoacher, säljtränare, säljutbildare eller säljutvecklare? Då kan du nominera dina favoriter här under hela 2025! De som får flest röster kommer med på listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025 som presenteras här i början av 2026.
”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

Återbruk, flexibilitet och kundlojalitet har blivit ledord för Sture Exhibitions & Events. Företaget vill visa att hållbara lösningar inte bara är bra för miljön, utan också skapar långsiktigt värde.
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Vill du göra dina säljargument både tydligare och mer övertygande? Med EFI-analys kopplar du egenskap → fördel → innebörd så att kunden snabbt förstår värdet.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.
Optimera dina försäljningsinsatser med SPIN-metoden

Optimera dina försäljningsinsatser med SPIN-metoden

Att lyckas med försäljning idag handlar inte längre om att enbart presentera produktens funktioner. Kunder är välinformerade, har ofta gjort sin research i förväg och förväntar sig rådgivning snarare än en traditionell säljpitch. Här kommer SPIN-metoden in som ett av de mest kraftfulla och beprövade verktygen inom modern försäljning.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com