Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-06-26 | Säljutveckling

”Referensförsäljning är när dina kunder blir dina bästa säljare”

Om du inte redan använder dig av referensförsäljning är det hög tid! Alexander Slotte, som grundat Referral Sales Summit tillsammans med Jonas Olofsson, berättar hur du kan förbättra ditt resultat avsevärt med hjälp av ditt nätverk och dina befintliga kunder.

”Referensförsäljning är när dina kunder blir dina bästa säljare”Jonas Olofsson och Alexander Slotte

Referensförsäljning går ut på att få dina redan nöjda kunder och ditt nätverk att rekommendera dig till nya, potentiella kunder. Idag när produkter och tjänster blir allt mer lika varandra blir det här allt viktigare och ju mer komplex affären är desto viktigare blir det för kunden att känna förtroende för dig som säljare.

Referensförsäljning, eller ”word-of-mouth” innebär helt enkelt att dina kunder rekommenderar dig till potentiella kunder baserat på deras egna positiva upplevelser av dig. Det är ofta mycket effektiv eftersom människor tenderar att lita mer på rekommendationer från människor de känner än på traditionell reklam eller marknadsföring. Dina kunder blir helt enkelt dina bästa säljare med ökad försäljning och tillväxt som resultat!

”Många säljare saknar kunskap om referensförsäljning.”

Alexander Slotte är vd på egna bolaget Top of Heart, som hjälper företag öka just lojaliteten till sina kunder. Tillsammans med Jonas Olofsson, vd och grundare av Adviser Partner, som också de hjälper företag att öka sin försäljning grundade de 2019 Referral Sales Summit, Nordens största event inom referensförsäljning.

De hade sett allt för många säljare missa poängen med att nyttja sina nöjda kunder och människorna i sina nätverk.

-Säljare får säljträning där de lär sig skriva offerter och göra behovsanalyser, men många missar att för att verkligen lyckas så måste du också ha ambassadörer – kunder som är nöjda med dig och som gärna rekommenderar dig vidare i sina nätverk, säger Alexander.

”Vissa stora affärer nås bara med referenser.”

Enligt Alexander är bara cirka 10 procent av att lyckas som säljare taktik medan 90 procent handlar om att få andra människor att verka för dig. Detta tränas det alldeles för lite på i dagens säljorganisationer.

– Ju fler ambassadörer du har, desto bättre kommer du att sälja. När du ser bortom behovsanalyser och snygga offerter, och kommer på hur du skapar förtroende hos dina kunder, det är då det händer! Det är till och med så att vissa större affärer bara nås med referenser, menar Alexander.

Alexander citerar säljgurun Porter Gale som menar att resultatet av hur hanterar ditt nätverk är det som blir ditt netto på sista raden, det vill säga det resultat du får.

”Your network is your net-worth”
Porter Gale

– Din nätverkskraft är direkt kopplat till ditt resultat och här kan många säljare bli mycket bättre, fortsätter Alexander.

När ska du fråga efter en rekommendation och hur ska du fråga?

Alla kan bli bra på referensförsäljning, det handlar bara om att ha rätt drivkraft. Alexander berättar att han brukar tänka: Kan jag lära mig något nytt idag som gör mig lite bättre? Sen är det bara att fortsätta utforska, praktisera och prova sig fram! Det är också viktigt att ta sig tid att reflektera efter kundbesöket, efter den lyckade affären och efter affären som inte gick i lås.

Alexanders två enkla råd för att få dina kunder att rekommendera dig:

  1. Släpp aldrig taget om din kund! Håll igång kundrelationen även efter köpet. Gör något extra för kunden, kom ihåg kundens födelsedag, lös något problem som kunden nämnt i förbifarten utan att ta betalt så att kunden känner tacksamhet och gärna berättar storyn om hur du hjälpte till för sina vänner och för sitt nätverk.
  2. När du byggt upp en riktigt bra kundrelation gäller det att våga fråga om rekommendationer, om nu inte kunden erbjuder sig självmant. Det här behöver de flesta bli duktigare på. Du kan ställa frågor på tre sätt, allt beroende på situationen.

Den generella frågan: Skulle du kunna rekommendera mig till någon i ditt nätverk?

Den specifika frågan: Skulle du kunna rekommendera till någon på det här bolaget?

Den exakta frågan: Skulle du kunna rekommendera mig för den här personen på det här bolaget? Jag ser på LinkedIn att den här personen finns i ditt nätverk.

Alexander citerar Daniel Kahneman, som för sitt arbete om psykologisk ekonomi belönades med Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne 2002.

”Kunden har två jag. Jaget i nuet och det
ihågkommande jaget. Det är det ihågkommande jaget
som fattar beslut. Det betyder att den känslan som säljaren
lämnar sin kund med är den som består.”

– Så se till att den är bra och se till att underhålla den och inte för att du vill sälja utan för du bryr dig! avslutar Alexander.



Alexanders karriär som säljare:

Säljkarriären började i en möbelaffär på Sveavägen i Stockholm men ganska snart kände han att han behövde sälja med mer energi. Han hittade en annons om att man kunde bli trainee och få säljutbildning inom B2B. ”Jag visste inte vad B2B betydde men tyckte det lät coolt, säger Alexander”, som fick traineejobbet. Det var 2004 och resten är historia.


Bra länkar:

Referral Sales Summit 2023
16 november 2023 Oscarsteatern i Stockholm
Alexanders tips på bästa säljböckerna:

  • 100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat av Krister Maxe
  • Säljbibeln av Rolf Laurelli
  • The Psychology of Selling av Brian Tracy
Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Metoder för smart prissättning

Metoder för smart prissättning

Prissättningen är en ofta förbisedd nyckel som kan öppna dörren till högre försäljning och lönsamhet. Som försäljningschef vet du att rätt pris inte bara handlar om att täcka kostnader – det handlar om att maximera värdet för kunden och intäkten för företaget. Här guidar vi dig genom flera beprövade metoder för smart prissättning som, oavsett bransch, kan hjälpa ditt team att sälja mer.

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

8 trender inom försäljning och marknadsföring 2025

8 trender inom försäljning och marknadsföring 2025

Har du koll på begrepp som hyperautomatisering, sensorisk marknadsföring och förstärkt CX? Här har vi sammanfattat de senaste trenderna som påverkar försäljnings- och marknadsföringslandskapet!

Automatiskt utkast

Vad ska man tänka på när man arrangerar en resa för hundratals medarbetare?

Annons

Dröm stort, planera i god tid och kom ihåg att små justeringar kan ge stora fördelar, uppmuntrar Eszter Lazar, Head of Travel på BSC Travel, en del av Business Service Club.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Expertråd

Häromdagen ringde en säljare upp mig. Innan 30 sekunder hade gått hade han hunnit presentera sitt företag, föreslå ett möte och bett mig bekräfta att jag var rätt beslutsfattare. Snacka om högtrycksförsäljning!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från "banken" eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.
Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MGS5 EV – en rymlig, bakhjulsdriven SUV med avancerad teknik, hög komfort och upp till 1441 liters bagageutrymme.
Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som ...
Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz modellprogram har nästan alltid innehållit en fyrsitsig cabriolet med klassiskt tygtak. Nu är det dags för en helt ny modell av typen – helt nya CLE cabriolet. Bilen kombinerarar teknik och koncept från C-Klass och E-Klass och ersätter cabrioletmodellerna av dessa.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com