I sin krönika delar ledarskapskonsulten, Andreas Hultgrens, med sig av ett konkret tips som kan bidra till att göra ledarskapet i ditt bolag mer effektivt, fokuserat och prestigelöst.
I de flesta etablerade företag är det idag en naturlig del av personalarbetet att cheferna regelbundet, åtminstone en gång per år, planerar in medarbetar- eller utvecklingssamtal med sina anställda.
Inte sällan är samtalet i praktiken utformat ungefär enligt följande:
Chefen börjar med att ge medarbetaren en uppdatering av företagets nuläge och en bild av företagets målsättningar, utmaningar och utsikter.
Därefter följer en relativt ingående dialog kring medarbetarens prestationer och förbättringsområden under det gångna året.
Tillsammans förankrar man sedan planer och medarbetarens uppgifter för det kommande året och ibland även på lite längre sikt än så.
Förhoppningsvis innehåller samtalet också en hel del viktig positiv och konstruktiv coaching.
Utfallet av samtalet dokumenteras i ett standardiserat formulär – i goda fall med tydlig och relevant koppling till det beskrivna nuläget för företaget.
So far, so good…
Inte lika vanligt förekommande i företagen är det så kallade omvända utvecklingssamtalet där medarbetarna regelbundet, i relevanta delar, får tillfälle att utvärdera cheferna på samma sätt.
Rätt utformade kan omvända medarbetarsamtal starkt bidra till att förstärka den genuina teamkänslan i företaget.
Samtidigt får cheferna värdefull självinsikt om sina verkliga styrkor och svagheter i sitt operativa ledarskap.
Medarbetarsamtalet kan bidra till att chefernas ledarskap blir mer relevant
Det omvända medarbetarsamtalet kan bidra till att chefernas ledarskap blir mer relevant och att fokus ökar på verkliga utmaningar i organisationen som inte alltid uppmärksammas utan detta samtal.
– Vi chefer och ledare måste våga sänka garden och på samma strukturerade och dokumenterade sätt regelbundet våga lyssna in på medarbetarna i våra direktrapporterande team. Därmed kan vi få värdefull, mer ärlig och objektiv input på samma sätt som medarbetarna förväntar sig få från oss, avslutar Andreas Hultgren.
Av: Andreas Hultgren har arbetat och hjälpt företag att utvecklas i snart 20 år, genom konsultbolaget CEIS.