Från fallgrop till framgångsfaktor:
1, Bemanna montern rätt – se er som ett fotbollslag
Likt ett fotbollslag har vi olika roller med både ”anfall” och försvar” i mässmontern. ”Anfallarna” rör sig ofta ute i mässgångarna, vid fikaborden under pauserna samtidigt som de knyter kontakter med andra utställare. I ”försvaret” – på plats i montern – har du kollegorna som gillar att bli konsulterade såsom sakkunniga och experter, när samtalen med mässbesökare fördjupas eller många besökare just då som är nyfikna på er verksamhet och hur ni kan hjälpa dem.
Oavsett roll i montern är ett tips att stå intill eller framför ståborden i montern, inte bakom. Det blir så mycket enklare att ta kontakt då, både för dig som utställare men även för besökare vilka ofta kan vara lite obekväma att stövla rakt in i en monter om de inte har någon koppling till företaget i fråga.
2, Undvik mobilen och ”internkonferens” med kollegorna
Vi människor är sociala varelser och det är helt naturligt att vi vill prata med kollegorna också, särskilt när det är lite lugnt på mässan när deltagarna befinner sig på olika seminarier. Gå bort en bit från montern för kortare mobilsamtal och ta eventuella telefonmöten i utställarlounger eller annan lämplig yta. Du signalerar att du är upptagen när du pratar i mobilen. Om du pratar med en kollega, undvik att stå med ryggen emot deltagarna och ha split vision så ni snabbt kan växla fokus och ta initiativ till samtal med deltagare.
Inledande frågor – exempel på isbrytare:
Ha lite koll på vilka talare och föreläsningar som är aktuella så att du kan inleda samtal genom att ställa relevanta frågor till deltagarna, till exempel:
- Vad tyckte du om invigningen / föreläsningen med NN?
- Vad har varit bäst under förmiddagen / eftermiddagen? Vad tar du med dig från idag?
- Vad fick dig att delta på årets XX-mässa? Vad har ni för spännande grejer på gång i er verksamhet?
- Vad ser du för utmaningar med det ni står inför? Det är nu det kan bli riktigt intressant. Tänk på att prata i termer av kundnytta. Vilken typ av ”problem” löser ni för era kunder?
Vetgiriga mässbesökare vs intressanta leads
I pauserna i konferensprogrammet strömmar deltagarna till för att fika och besöka utställare. Att prata för länge med samma mässbesökare innebär att du missar bra ”leads” som vandrar förbi. En tumregel är att hålla samtalen i montern korta oavsett om ni har mycket att prata om eller ej. Föreslå och boka hellre ett möte, fysiskt eller på teams, där ni kan fördjupa samtalet. Av respekt för varandras tid, förstås. Då hinner ni båda prata med fler.
Här är förslag på fraser som kan vara användbara beroende på om du vill fördjupa eller avrunda samtal:
- Det låter som vi har mycket att prata om. Vad sägs om att fortsätta det här samtalet vid ett annat tillfälle, i lite mer lugn och ro? Hur ser den XX ut för dig? Se till att boka tid innan ni skiljs åt.
- Ursäkta mig – jag känner mig oartig mot andra besökare som jag ser vill prata. Skulle vi kunna fortsätta det här samtalet sen när det är lite lugnare? Eller överlämna ditt eller en kollegas visitkort för vidare kontakt. Visitkort är bra att ha – särskilt i sådana här sammanhang!
Ditt kroppsspråk – sånt du redan vet men ibland glömmer…
Ett leende smittar liksom ett välkomnande kroppsspråk. Visa intresse och engagemang för människor du pratar med, det är hårdvaluta i dessa AI-tider. Inse att du är en del av hela ”mässhowen” – bjud på dig själv och våga vara personlig. En fräck monter i alla ära men det är sannolikt känslan du skapar, och samtalet med dig man minns bäst.
Efter mässan – nu börjar det roliga
Att vara snabb med uppföljningen är A och O, minnena bleknar snabbt. Följ upp dina nya kontakter och gör det du har sagt du ska göra; skicka material, lägga till dem på sändlistan för webinars och event, boka möten med mera. Gör som ett känt sportmärke – du vet nog vilket.
Från ny LinkedIn-kontakt till relation – hur gör man?
Passa på att connecta med dina nya kontakter på LinkedIn innan ni skiljs åt. Så här brukar jag göra efter jag har connectat med någon på LinkedIn:
När kontakten är etablerad brukar jag skicka ett meddelande där jag ”tackar för trevligt möte i samband med X-mässan i X-stad. Jag ser fram emot att följa dig och hålla kontakten här på LinkedIn”. Dessa fraser underlättar att ta upp kontakten igen när ni båda vet i vilket sammanhang ni har träffats. Tada!
Avslutningsvis
Människor attraherar människor och ”gästen gör festen”. Den optimala mässan är ett resultat av allas engagemang att bjuda in kunder och nätverk att träffas, oavsett om du är utställare, mässdeltagare eller föreläsare. Bjud in och bjud till. Det händer något när människor möts😉.
Om krönikören:
Anneli Egestam föreläser om mingel- och nätverkande som ger resultat. Hon har lång erfarenhet av mässor & event, inte minst att arbeta i monter tillsammans med kund, såsom konsult. Anneli är även grundare och arrangör av Göteborgsminglet, ett stort affärsmingel i syfte att bredda sitt nätverk genom personliga möten.


Bild: Anneli Egestam





