Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2025-03-30 | Hallå där...

Charbel Gabro: Bygg broar istället för murar

Saleseffect tog ett samtal med toppföreläsare Charbel Garbro inför hans framträdande på SWING by Golfbaren. Charbel är en prisbelönt föreläsare som med humor, värme och starka berättelser berör och skapar hjärtöppnande aha-upplevelser. Med en bakgrund som flykting och många års erfarenhet av att arbeta med mångfald och inkludering, hjälper han oss att se bortom våra invanda normer och förstå kraften i olikheter

Charbel Gabro: Bygg broar istället för murarCharbel Garbro

Den 7 april 2025 arrangerar Saleseffect och SWING by Golfbaren en exklusiv kväll för event- och mötesbokare. Höjdpunkten är en föreläsning med den prisbelönta talaren Charbel Gabro, känd för sina gripande berättelser om mångfald och inkludering. Vi fick möjlighet att ställa några frågor till Charbel inför evenemanget.

Du har en bakgrund som flykting och har ägnat många år åt att arbeta med mångfald och inkludering. Hur har dina personliga erfarenheter format ditt sätt att föreläsa och engagera din publik?

– Jag tror att när en människa har bearbetat sina inre sår och hål, så blir det lättare att stå på scen med transparens och äkthet. Och just det är nog min styrka – jag vågar vara sårbar. Det gör mig inte bara mänsklig, utan också självklar att lyssna på.

– Min bakgrund som flykting har gett mig perspektiv som inte går att läsa sig till. Jag har levt utanför normen, känt på utanförskapet, och vet hur det påverkar en människas självkänsla. Det gör att jag kan tala om mångfald och inkludering på ett sätt som känns – inte bara förstås med huvudet, utan kännas med hjärtat.Det är i det mänskliga mötet, i berättelserna som skaver och berör, som engagemanget väcks. Och det är där min föreläsning hittar sin kraft. Därför har jag format mina föreläsningar till upplevelsebasserade föreläsningar så åhörarna ska drabbas på ett unikt sätt. 

Under evenemanget på SWING by Golfbaren kommer du att tala inför event- och mötesbokare. Vilka insikter hoppas du att de tar med sig från din föreläsning?

– Jag hoppas att åhörarna lämnar föreläsningen med en riktig ”aha-upplevelse” – en ny insikt som skapar förståelse för olikheter, men framför allt väcker mod. Mod att våga lyfta känsliga frågor på arbetsplatsen, men också mod att skapa evenemang där mångfald och inkludering inte bara är en punkt på agendan – utan en självklar del av helheten.

– För när vi vågar prata om det som känns svårt, skapar vi utrymme för verklig förändring.

En av dina föreläsningar heter ”Inkludera flera”. Kan du berätta mer om huvudbudskapet i den och hur det relaterar till dagens arbetsplatser?

– Jag valde att stå på scen för att jag själv har känt mig utanför det etablerade, och det har gett mig ett starkt driv att inspirera andra till att våga söka sig bortom det bekanta. För när alla tänker likadant, då tänks det inte särskilt mycket nytt.

– På dagens arbetsplatser tenderar vi att anställa människor som liknar oss själva – något som sker omedvetet, men som i längden är ohållbart. Cirka 20 procent av Sveriges befolkning är födda i ett annat land. Om arbetsplatserna inte speglar det samhället vi verkar i, tappar vi både förståelse för våra kunder och möjligheten att skapa verklig innovation.

– Huvudbudskapet är att inkludering inte är något vi gör ”för någon annan” – det är en strategisk investering i framtidens hållbara arbetsliv.

Du använder ofta humor och personliga berättelser i dina framträdanden. Hur hjälper dessa element dig att förmedla budskap om allvarliga ämnen som integration och kulturkrockar?

– Jag använder både humor och allvar för att nå fram – skratt öppnar upp, skapar närhet och gör att människor orkar ta in tunga ämnen som integration och kulturkrockar. Jag försöker engagera alla sinnen och skapa en känslomässig resa där både skratt och tårar får plats.

– När jag delar med mig av personliga berättelser blir budskapet mer äkta och trovärdigt. Det gör att människor lyssnar – även de som kanske har förutfattade meningar när de ser en kille som mig kliva upp på scen. Humorn gör mig mer tillgänglig, men det är det mänskliga i berättelserna som verkligen berör och stannar kvar.

Som vinnare av utmärkelser och priser har du fått erkännande för din förmåga att beröra och inspirera. Vad betyder denna utmärkelse för dig, och hur påverkar det ditt fortsatta arbete?

– Jag känner mig otroligt glad, stolt och tacksam över att ha blivit prisad igen. När jag vann 2019 hann jag aldrig riktigt njuta av det – pandemin slog till bara några månader senare, och allt sattes på paus. Den här gången känns det som en revansch. Priset har gett mig större självförtroende och ny energi att orka fortsätta för det finns en baksida i det jag gör som inte alltid är varken vacker eller glamorös.

– Jag vet att jag är en förebild för många, och att få bevis på att det går att bli bäst i Sverige på något – trots tuffa förutsättningar – gör det ännu mer meningsfullt. Det här priset är inte bara en personlig seger, det är ett kvitto på att det går att nå sina drömmar när man kämpar, tror på sin väg och aldrig ger upp.

Charbel Gabro: Bygg broar istället för murar


Mötesbaren VIP: Välkommen till en härlig kväll på SWING by Golfbaren!

Den 7 april bjuder Saleseffect och SWING by Golfbaren in till en härlig kväll exklusivt för dig som är event- och mötesbokare. Du är varmt välkommen till en kväll med toppföreläsaren Charbel Gabro, som inte lämnar någon oberörd, visning av SWING by Golfbarens lokaler, godsaker från köksmästaren och för den som vill – utmana världsmästaren i minigolf, Golfbarens ägare Hans Olofsson!

Läs mer här.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Maria Hägg: Mässan är ett bra skyltfönster för oss

Maria Hägg: Mässan är ett bra skyltfönster för oss

ISH är världens ledande mässa inom VVS och badrumsinredning och äger rum i mars på Messe Frankfurt. Årets evenemang är en plattform för affärer och förväntas locka över 150 000 nationella och internationella fackbesökare. NIBE har ställt ut över 15 gånger och här berättar Maria Hägg, Head of Marketing Communications hur de nyttjar alla de affärsmöjligheter mässan innebär.

Slotte

En studio inriktad på inspelning av content som driver försäljning

Saleseffect tog ett samtal med Alexander Slotte på Top of Heart om varför de startade Standout Studios. En studio med fokus på att hjälpa företag och säljorganisationer att snabbt och effektivt producera innehåll som konverterar.

Spring Rosa Bandet-loppet med rallystjärnan

Spring Rosa Bandet-loppet med rallystjärnan

Den 29 september är det dags för Rosa Bandet-loppet, en av Sveriges mest betydelsefulla löpartävlingar. Annie Seel, Dakarrallyts drottning och en av motorsportens främsta kvinnliga profiler, är ny ambassadör för loppet och med sitt ”Team Annie” bjuder hon in alla, kvinnor och män, att springa med henne i kampen mot cancer. Vi får en pratstund med henne!

Har du koll på om era tjänste- och förmånsbilar har bästa TCO?

Har du koll på om era tjänste- och förmånsbilar har bästa TCO?

Annons

Ett lägre inköpspris på tjänste- och förmånsbilar innebär inte alltid låga totala kostnader. Hur man administrerar sina tjänste-, förmåns- och personalbilar via TCO (Total Cost of Ownership) är en ofta återkommande frågeställning för många företagare. Med rätt upplägg finns pengar att spara, både för företaget och för den som kör tjänste- eller förmånsbilen!

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Christer B Jansson

När säljaren blir osäker – det nya motståndet i modern försäljning

När moderna försäljningsmiljöer förändras i rasande takt hinner inte alltid människan med. Säljare som förr kände trygghet i sina färdigheter upplever idag en ny sorts motstånd – både inuti sig själva och i sin organisation. I denna månadskrönika synar Christer B Jansson de psykologiska och strukturella bromsar som håller tillbaka även de mest kompetenta säljteamen, och ger sitt perspektiv på ...
Nils Rådström ny Kommersiell chef på Medley

Nils Rådström ny Kommersiell chef på Medley

Medley har anställt Nils Rådström som Kommersiell chef (CCO). Nils har i sin tidigare roll som COO för PDL Group genomfört en av friskvårdssektorns största tillväxt- och förändringsresor någonsin. Nils Rådström tillträder tjänsten 28.e augusti.
Ny försäljningschef på Abkati

Ny försäljningschef på Abkati

Abkati rekryterar Peter Tillberg som ny försäljningschef. Tillberg har en lång erfarenhet av ledarskap på olika nivåer och kommer närmast från rollen som regionchef på Lantmännen Maskin.
Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!

Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!

Försäljning utan ledarskap är som en världsomsegling utan kompass. Du kommer att komma någonstans, men det är inte säkert att det är du som bestämmer vart.
Vad är social kompetens? - Här reder vi ut begreppet

Vad är social kompetens? – Här reder vi ut begreppet

Social kompetens är en term som används ofta på arbetsplatser och inte minst i platsannonser, men vad betyder det egentligen? Här ska vi titta på vad social kompetens betyder och varför det är så viktigt, särskilt på arbetsplatsen.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com