Madelaine Pettersson är försäljningschef på Aveqia. En mötesplats för gastronomiska företagsevent där du lagar och avnjuter mat med dina kunder, partners eller kollegor.
Första gången Madelaine fick kontakt med Aveqia var när hon deltog på en resemässa i London tillsammans med Visit Sweden.
Där avslutningsaktiviteten på vistelsen var just Aveqia.
”Det här företaget vill jag jobba på någon dag”
– Där blev jag helt såld på både produkten och konceptet och tänkte; ”det här företaget vill jag jobba på någon dag”. Jag visste att de var baserade i Stockholm, så jag började att prenumerera på Aveqias nyhetsbrev, berättar Madelaine Pettersson och fortsätter:
– Efter ett tag så utlystes det en tjänst som passade min profil perfekt; Et voilá – på den vägen är det. Nu är jag är inne på mitt femte år. Tiden går fort när man har roligt.
I grunden har Madelaine en marknadskommunikationsutbildning från Berghs, företagsekonomi och diverse utbildningar inom IATA.
Hon har även gått kurser i självledarskap från tiden när hon arbetade i resebranschen.
Madelaine säljteam består av 6 personer som arbetar med sälj- och marknad på Aveqia i Stockholm och Göteborg. Sedan har de även en gedigen kockstab.
”Vi samarbetar gärna och hoppar in och hjälper varandra där det behövs”
– Tillsammans är vi en relativt liten och familjär organisation. Vi samarbetar gärna och hoppar in och hjälper varandra där det behövs.
Tillsammans säljer de teambuildingaktiviteter till både företag och privatpersoner.
– Återkommande nyckelkunder är en stor del av vår verksamhet. Sedan har vår webbplats blivit primär säljkanal.
Där kommer de flesta förfrågningar in via leads och formulärkonverteringar, berättar Madelaine och fortsätter:
– Vi har som mål att återkoppla till kunden inom 2-3 timmar ungefär. Är det då en skarp bokning blir det en snabb process med bekräftelse via mejl, en digital offert och återkoppling dagen efter aktiviteten med bilder och recept från kvällen. Tydligt och effektivt.
Utskick och gemensamma aktiviteter ger positiv effekt på försäljningen
Madelaine berättar att de arbetar mycket med personliga relationer.
De ser till att underhålla relationen med kunder som har varit här genom olika typer av utskick och gemensamma aktiviteter. Något som de ser ger en positiv effekt på försäljningen.
Att se sina medarbetare, både som team och individer är viktigt menar Madelaine.
Hon strävar efter att vara närvarande och vara lyhörd. Hennes mål är att de ska ha roligt tillsammans.
”Jag skapar självförtroende med eget ansvar”
– Alla drivs vi av olika saker. Det finns dem som älskar rapporter och säljstaplar. Och det finns dem som blir genomlyckliga och peppade när vi får positiva meddelanden av kunder efter deras aktivitet, säger Madelaine och fortsätter:
– Det gäller att lyfta allt. Då blir det dynamiskt och de gör att vi påverkar varandra positivt per automatik. Något som leder till ett bra utfört jobb. Jag försöker även skapa självförtroende med eget ansvar, stolthet och glädje i det vi gör.
Madelaine första jobb som säljare var i en skobutik i Milano. Sedan har hon fortsatt att arbeta med med service och försäljning inom olika branscher.
– Jag har jobbat i allt från modebranschen till resebranschen. Fast det är inom reseindustrin jag har varit längst, i cirka 20 år.
Där har jag haft flera olika roller allt från regelrätt resesäljare till support till key account, projektledning av bokningssystem och operativt ansvarig för en incoming avdelning, berättar Madelaine och fortsätter:
– Rese och mötesbranschen är ju en dynamisk och lärorik bransch att arbeta inom där jag personligen har lärt mig allt jag kan som har med service och kundfokus att göra.
Genom att själv vara intresserad av produkten gör det enkelt för Madelaine att inspirera kunden
Begreppet sälj förknippar Madelaine ofta med något hon själv är intresserad av. Som försäljningschef på Aveqia innebär det mötet, mat, dryck och upplevelser.
Helt enkelt något som hon kan stå för. Det gör det enkelt för Madelaine att inspirera kunden med produkten hon säljer.
– Det blir en kvalitativ win win-effekt av det tycker jag. Jag upprätthåller på så sätt mitt eget driv och engagemang med att se det företag jag jobbar för.
Madelaine lever efter devisen att göra sitt jobb med ett leende, vara klok och alltid kvalitet i kombination med affärsnytta. Det lönar sig i längden både för kunden och företaget menar hon.
Det är viktigt att hänga med i trender
Den största utmaningen som försäljningschef idag menar Madelaine är att hänga med i trender och efterfrågan.
– De största utmaningarna är rådande konjunktur, marknaden, konkurrens, trender och efterfrågan. Hitta nya kunder – ja de klassiska ämnena som vi alla utmanas med hela tiden, säger Madelaine och fortsätter:
– Det gäller att du håller dig uppdaterad om omvärlden och ser realistiskt på allt och försöker att hålla dig cool och tro på er core business och vision.
Tydlig strategi och målsättningar internt
Madelaine menar också att du aldrig får bortse från vikten av kommunikation och att ha en tydlig strategi och målsättningar internt. Stora som små.
Något du som ledare måste kommunicera ut till dina medarbetare.
– Kunskap och förståelse av affären är a och o för att alla både ska kunna prestera sitt bästa och för att känna sig delaktig. Det skapar en stark och stolt företagskultur i en framgångsrik riktning.
Viktigt att vara lyhörd
Madelaine bästa tips för att lyckas som försäljningschef är att vara lyhörd.
– Jag kommer hela tiden tillbaka till rådet att vara lyhörd. Jag tror att det är nyckeln i både kundrelationen som med sina kollegor. Sedan så ska man vara stolt över sig själv och vad man åstadkommer, företaget och det ni gör tillsammans, säger Madelaine och fortsätter:
– Sova på saken är en liten detalj som är bra att tänka på också. Istället för att göra saker i affekt när det blir lite körigt i kommunikationen.
”Det är otroligt roligt att få vara en del av företagets framgång”
Madelaine och hennes team arbetar med ett CRM system som heter Upsales.
Där har de samlat all försäljning, rapporter och affärsmöjligheter som blir till bokningar och leads.
– De leads som kommer in där är via våra webbplats. Dem kontaktar vi sedan via mejl eller telefon.
Något som Madelaine tycker gör det roligt att gå till jobbet är att ta del av företagets framgång och höra positiv responsen från kunder.
– Det är alltid fint att höra positiv respons från kunder som har varit här. Sedan så tycker jag att det är väldigt roligt att få möjligheten att tänka i säljstrategier och affärsutveckling i kombination med att jag får träffa så himla mycket härliga människor, säger Madelaine och fortsätter:
– Det är såklart också otroligt roligt att få vara en del av företagets framgång.
Vi passade även på att fråga Madelaine vad hon själv köpte senast:
– Oj jag har shoppat alldeles för mycket höstkläder den senaste månaden. Inte bra för vare sig plånboken eller ur ett hållbarhetsperspektiv, så nästa fråga tack, säger Madelaine och skrattar till.