Saleseffect
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
  • Om oss
Skip to content
2020-01-20 | Expertråd

Madelaine Pettersson: självförtroende skapas med eget ansvar

Det säger Madelaine Pettersson, försäljningschef på Aveqia. För Saleseffect berättar hon om hur hon lyfter sitt säljteam och vikten av att vara lyhörd.

madelaine pettersson
På bilden: Madelaine Pettersson

Madelaine Pettersson är försäljningschef på Aveqia. En mötesplats för gastronomiska företagsevent där du lagar och avnjuter mat med dina kunder, partners eller kollegor.

Första gången Madelaine fick kontakt med Aveqia var när hon deltog på en resemässa i London tillsammans med Visit Sweden.

Där avslutningsaktiviteten på vistelsen var just Aveqia.

”Det här företaget vill jag jobba på någon dag”

– Där blev jag helt såld på både produkten och konceptet och tänkte; ”det här företaget vill jag jobba på någon dag”. Jag visste att de var baserade i Stockholm, så jag började att prenumerera på Aveqias nyhetsbrev, berättar Madelaine Pettersson och fortsätter:

– Efter ett tag så utlystes det en tjänst som passade min profil perfekt; Et voilá – på den vägen är det. Nu är jag är inne på mitt femte år. Tiden går fort när man har roligt.

I grunden har Madelaine en marknadskommunikationsutbildning från Berghs, företagsekonomi och diverse utbildningar inom IATA.

Hon har även gått kurser i självledarskap från tiden när hon arbetade i resebranschen.

Madelaine säljteam består av 6 personer som arbetar med sälj- och marknad på Aveqia i Stockholm och Göteborg. Sedan har de även en gedigen kockstab.

”Vi samarbetar gärna och hoppar in och hjälper varandra där det behövs”

– Tillsammans är vi en relativt liten och familjär organisation. Vi samarbetar gärna och hoppar in och hjälper varandra där det behövs.

Tillsammans säljer de teambuildingaktiviteter till både företag och privatpersoner.

– Återkommande nyckelkunder är en stor del av vår verksamhet. Sedan har vår webbplats blivit primär säljkanal.

Där kommer de flesta förfrågningar in via leads och formulärkonverteringar, berättar Madelaine och fortsätter:

– Vi har som mål att återkoppla till kunden inom 2-3 timmar ungefär. Är det då en skarp bokning blir det en snabb process med bekräftelse via mejl, en digital offert  och återkoppling dagen efter aktiviteten med bilder och recept från kvällen. Tydligt och effektivt.

Utskick och gemensamma aktiviteter ger positiv effekt på försäljningen

Madelaine berättar att de arbetar mycket med personliga relationer.

De ser till att underhålla relationen med kunder som har varit här genom olika typer av utskick och gemensamma aktiviteter. Något som de ser ger en positiv effekt på försäljningen.

Att se sina medarbetare, både som team och individer är viktigt menar Madelaine.

Hon strävar efter att vara närvarande och vara lyhörd. Hennes mål är att de ska ha roligt tillsammans.

”Jag skapar självförtroende med eget ansvar”

– Alla drivs vi av olika saker. Det finns dem som älskar rapporter och säljstaplar. Och det finns dem som blir genomlyckliga och peppade när vi får positiva meddelanden av kunder efter deras aktivitet, säger Madelaine och fortsätter:

– Det gäller att lyfta allt. Då blir det dynamiskt och de gör att vi påverkar varandra positivt per automatik. Något som leder till ett bra utfört jobb. Jag försöker även skapa självförtroende med eget ansvar, stolthet och glädje i det vi gör.

Madelaine första jobb som säljare var i en skobutik i Milano. Sedan har hon fortsatt att arbeta med med service och försäljning inom olika branscher.

– Jag har jobbat i allt från modebranschen till resebranschen. Fast det är inom reseindustrin jag har varit längst, i cirka 20 år.
Där har jag haft flera olika roller allt från regelrätt resesäljare till support till key account, projektledning av bokningssystem och operativt ansvarig för en incoming avdelning, berättar Madelaine och fortsätter:

– Rese och mötesbranschen är ju en dynamisk och lärorik bransch att arbeta inom där jag personligen har lärt mig allt jag kan som har med service och kundfokus att göra.

Genom att själv vara intresserad av produkten gör det enkelt för Madelaine att inspirera kunden

Begreppet sälj förknippar Madelaine ofta med något hon själv är intresserad av. Som försäljningschef på Aveqia innebär det mötet, mat, dryck och upplevelser.

Helt enkelt något som hon kan stå för. Det gör det enkelt för Madelaine att inspirera kunden med produkten hon säljer.

– Det blir en kvalitativ win win-effekt av det tycker jag. Jag upprätthåller på så sätt mitt eget driv och engagemang med att se det företag jag jobbar för.

Madelaine lever efter devisen att göra sitt jobb med ett leende, vara klok och alltid kvalitet i kombination med affärsnytta. Det lönar sig i längden både för kunden och företaget menar hon.

Det är viktigt att hänga med i trender

Den största utmaningen som försäljningschef idag menar Madelaine är att hänga med i trender och efterfrågan.

– De största utmaningarna är rådande konjunktur, marknaden, konkurrens, trender och efterfrågan. Hitta nya kunder – ja de klassiska ämnena som vi alla utmanas med hela tiden, säger Madelaine och fortsätter:

– Det gäller att du håller dig uppdaterad om omvärlden och ser realistiskt på allt och försöker att hålla dig cool och tro på er core business och vision.

Tydlig strategi och målsättningar internt

Madelaine menar också att du aldrig får bortse från vikten av kommunikation och att ha en tydlig strategi och målsättningar internt. Stora som små.

Något du som ledare måste kommunicera ut till dina medarbetare.

– Kunskap och förståelse av affären är a och o för att alla både ska kunna prestera sitt bästa och för att känna sig delaktig. Det skapar en stark och stolt företagskultur i en framgångsrik riktning.

Viktigt att vara lyhörd

Madelaine bästa tips för att lyckas som försäljningschef är att vara lyhörd.

– Jag kommer hela tiden tillbaka till rådet att vara lyhörd. Jag tror att det är nyckeln i både kundrelationen som med sina kollegor. Sedan så ska man vara stolt över sig själv och vad man åstadkommer, företaget och det ni gör tillsammans, säger Madelaine och fortsätter:

– Sova på saken är en liten detalj som är bra att tänka på också. Istället för att göra saker i affekt när det blir lite körigt i kommunikationen.

”Det är otroligt roligt att få vara en del av företagets framgång”

Madelaine och hennes team arbetar med ett CRM system som heter Upsales.

Där har de samlat all försäljning, rapporter och affärsmöjligheter som blir till bokningar och leads.

– De leads som kommer in där är via våra webbplats. Dem kontaktar vi sedan via mejl eller telefon.

Något som Madelaine tycker gör det roligt att gå till jobbet är att ta del av företagets framgång och höra positiv responsen från kunder.

– Det är alltid fint att höra positiv respons från kunder som har varit här. Sedan så tycker jag att det är väldigt roligt att få möjligheten att tänka i säljstrategier och affärsutveckling i kombination med att jag får träffa så himla mycket härliga människor, säger Madelaine och fortsätter:

– Det är såklart också otroligt roligt att få vara en del av företagets framgång.

Vi passade även på att fråga Madelaine vad hon själv köpte senast:

– Oj jag har shoppat alldeles för mycket höstkläder den senaste månaden. Inte bra för vare sig plånboken eller ur ett hållbarhetsperspektiv, så nästa fråga tack, säger Madelaine och skrattar till.

Läs mer: Lista: Så gör du nästa teambuilding till en game show
Liza liza@eventeffect.se

Läs mer:

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.

CEO-NetElixir Inc. Udayan Bose är en opinionsledare inom sökoptimering

Amazons etablering en möjlighet för alla e-handlare

Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin online försäljning när Amazon etablerar sig i Sverige. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.

Magnus Brath en av upphovsmannen bakom Guldlage pa natet Sokmotoroptimering for alla

Boktips: Succéboken om SEO

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla släpps idag för fjärde gången i handeln. Med över 7000 sålda exemplar hittills och slutsålt är 4:e upplagan efterlängtad.

executiveeffect annons

Så når du ledningsassistenterna på Sveriges största bolag

Annons

Chefsassistenten har en central roll i företagets verksamheten och är inblandad i de flesta projekten som ledningen jobbar med. Rollen har utvecklats under de senaste åren, den har fortfarande kvar grunden med supporten men många får större ansvar. Redan idag är det många i rollen Executive Assistent som har en plats i ledningsgruppen och har eget budgetansvar. Många är strategiska bollplank till sina chefer.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






adapt to survive

 

Expertråd

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Anbud

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.

CEO-NetElixir Inc. Udayan Bose är en opinionsledare inom sökoptimering

Amazons etablering en möjlighet för alla e-handlare

Expertråd

Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin online försäljning när Amazon etablerar sig i Sverige. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.

Magnus Brath en av upphovsmannen bakom Guldlage pa natet Sokmotoroptimering for alla

Boktips: Succéboken om SEO

Expertråd

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla släpps idag för fjärde gången i handeln. Med över 7000 sålda exemplar hittills och slutsålt är 4:e upplagan efterlängtad.

ratt betalt

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Expertråd

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.

MiRidell 8 3

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Digitala möten

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Expertråd

I denna krönika skriver Per Furumo om vikten att våga fråga.

per furumo, Så gör du smarta presentationer

Retorikexperten: Så gör du smarta presentationer

Expertråd

DEN EVIGA SPOILERN – SAMSPELET MELLAN TAL OCH BILD. Att stötta sitt budskap med bilder är sedan länge det förhärskande sättet att göra presentationer. Tyvärr innebär det att vi ofta utan att reflektera utgår ifrån att ett anförande är samma sak som en PP.

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Expertråd

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska göra hoppas jag att du finner svaren i denna artikel. Därför säljer vissa säljare mer än andra.

Verktyg

Pa teknikhandelsforetaget Hugo Tillquist hors alla perfekt 1024x695 2

På teknikhandelsföretaget Hugo Tillquist hörs alla perfekt

Verktyg

SMART Board är en ­digital whiteboard med flervägskommunikation, interaktiv skärm, webbläsare, skärmspegling och videokonferenshub. Alla deltagare kan bidra med innehåll på den gemensamma ytan oavsett var i världen de sitter.

Salesbox

Salesbox CRM lanseras på Fortnox app market

Verktyg

Salesbox tar nästa steg i arbetet med att göra CRM system mer tillgängliga för småföretag genom att lansera Salesbox på Fortnox app market.

salesbox 1

Salesbox CRM för konsultbolag utökas med beläggningsrapporter & en rekryteringspipeline

Verktyg

Som en del i strategin att hjälpa konsultbolag att bli mer effektiva och få en bättre överblick av sina konsulters bokade och framtida uppdrag och beläggningsgrader inkluderar nu Salesbox smarta och automatiserade beläggningsrapporter i sitt CRM för konsultbolag.

salesbox

Salesbox lanserar unikt CRM för konsultbolag

Verktyg

Salesbox – ett Europeiskt Saas-bolag från Stockholm – lanserar nästa generations CRM för konsultbolag för att effektivisera försäljning, CV-hantering samt matchning av konsulter och underkonsulter.

föreläsare om försäljning

Lista: Nio Topp100 föreläsare om försäljning

Verktyg

Här presenterar vi dellistan nio föreläsare om försäljning som kvalat in på stora talarlistan för 2020. Listan Sveriges 100 populäraste föreläsare och moderatorer 2020 är framtagen med ambitionen att inspirera och underlätta för dig som ska boka talare till ditt event eller din konferens.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Sales executive till Datscha
  • Sales Manager till Tele2 Large Enterprise South
  • Regional Sales Manager region Europa
  • Försäljningschef till RSCUED
  • Regional Sales Manager, B2B

PÅ NYTT JOBB

unnamed 67

Ny Head of Sales för IT-Total

Karriär

Ulrika Wergens är ny säljchef för IT-Total från och med 1 mars 2021. Hon tar dessutom plats i bolagets ledningsgrupp. Ulrika har gedigen erfarenhet från IT-branschen och har varit tillförordnad säljchef sedan 1 dec 2020.

Comintelli AB har anstallt Kari Syrja som Vice President Sales inom Europa.

Comintelli AB förstärker sin europeiska försäljningsorganisation

Karriär

Comintelli AB har anställt Kari Syrjä som Vice President, Sales inom Europa.

bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Karriär

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.

Fredrik Uhrbom

Fredrik Uhrbom ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige

Karriär

Fredrik Uhrbom blir ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige AB. Fredrik har en bakgrund från flera kommersiella roller inom detaljhandeln, senast hos hemelektronikbolaget Netonnet och tidigare som Sverigechef för Clas Ohlson.

Håkan Svärd – ny försäljningschef på växande Enequi

Ny försäljningschef på växande Enequi

Karriär

Enequi tillsätter Håkan Svärd som ny försäljningschef. Med lång branscherfarenhet och stark tilltro till företagets tillväxt ser han fram emot kommande Europalansering.

Claes Eriksson och Magnus Linder

Ny försäljningschef till Gärsnäs

Karriär

Tillsammans har de mer än 50 års erfarenhet av att bygga relationer och varumärken. Det är främst det som det handlar om: att träffa människor och få deras förtroende för produkterna.

Anna-Karin Halvardsson, ny försäljningschef Project/Retail på Pelly Group

Ny försäljningschef på Pelly Group

Karriär

Sara Berglund, VD på Pelly Group, har utsett Anna-Karin Halvardsson till ny försäljningschef för Segmenten Retail och Project på Pelly Group.

Christina Bäck

Christina Bäck utses till försäljnings- och marknadschef för Climeon

Karriär

Christina Bäck, tidigare Head of Corporate Development and Globalization på Climeon, har utsetts till ny försäljnings- och marknadschef. Christina Bäck har lång erfarenhet av försäljning, affärsutveckling och marknadsföring från bolag med komplexa ekosystem.

pehr dunger head of sales

Pehr Dunger ansluter till Ateles som Head of Sales

Karriär

Pehr Dunger tillträder som säljansvarig den 1 januari 2021. Med över 20 års erfarenhet av digital handel från att sälja bl.a. Episerver, Adobe, Salesforce och Centra kommer Pehr med bred kunskap och förståelse för kunders affärer och olika plattformar.

Mikael Magnusson

Mikael Magnusson är ny affärschef på Tyréns

Karriär

Mikael Magnusson har utsetts till affärschef för affärsområde Konstruktion & Installation Nord på Tyréns. Mikael kommer närmast från en roll som avdelningschef för Tyréns avdelning byggprojektering i Umeå.

Mest läst

Lon-2020

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
Så lyckas du med din säljtävling

8 tips: Så lyckas du med din säljtävling

En säljtävling ska inte vara ytterligare ett sätt att mäta prestation. Skapa en utmaning som är både rolig och engagerande. Här ger Saleseffect dig konkreta tips som hjälper dig att lyckas.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.
flyttad text delegia lunch sessions

Omställning i mötesbranschen – vad säger experterna?

Webbinarium: 2020 var året då det digitala mötet slog igenom på bred front. Av nödtvång kanske, men när vi åter kan träffas fysiskt igen har mycket förändrats. Vad hände egentligen med det mänskliga mötet och vad kan man se i kristallkulan? Om detta samtalar Delegia med ledande branschföreträdare den 19 mars kl 12-13. Du kan vara med!
beteendestlar

Förmågan att möta olika beteendestilar ger dig framgång

Saleseffects expertskribent Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, skriver här om hur avgörande det är att förstå kundens beteende i en köpsituation. Och om hur man man som säljare bör anpassa sin presentation och sin metodik efter vad som finns i huvudet på den du vill göra affär med.
intressevackare

Stark intresseväckare – såhär bygger du upp den

En stark intresseväckare är A och O för att lyckas med sin kundbearbetning. Det här behöver du tänka på för att lyckas med din intresseväckare.
Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.