När bilindustrin de senaste årtiondena gått mot större, tyngre och allt mer exklusiva fordon, slår Dacia nu ett motdrag: de vill med Hipster Concept återvända till elbilens grundidé – funktion, enkelhet och tillgänglighet. Det nya konceptet, som mäter bara tre meter i längd men ändå rymmer fyra personer och upp till 500 liter i bagageutrymme, syftar till att omdefiniera vad en elbil kan vara.
Enklare – men inte enklast
Dacia kallar Hipster Concept för sitt mest ”typiska” projekt någonsin, och internt menar man att det har samma samhällspåverkan som när Logan introducerades för 20 år sedan. Genom att skala bort allt överflödigt – och därigenom minska materialåtgång och vikt – vill man pressa ner kostnader och påverkan på miljön.
Jämfört med den existerande modellen Spring är Hipster Concept 20 % lättare, vilket enligt Dacia ökar energieffektiviteten och bidrar till ambitionen att halvera klimatavtrycket jämfört med dagens bästa elbilar.
Design med praktiska finesser
Bilen har en kantig och robust formgivning, med minimala överhäng och tydliga proportioner. Istället för klassiska dörrhandtag används remmar, och bakljusen vilar bakom bakrutan.
Interiören går i avskalad stil – framtill finns en bänk istället för separata säten, stolsytor i nätmaterial och en minimal panel. Mobiltelefonen fungerar som nyckel, navigator och multimediasystem i ett, vilket tack vare enkla gränssnittshållare ska göra bilen mer flexibel och kostnadseffektiv.
Mått och ambitioner
Här är några tekniska nyckeltal för Hipster Concept:
- Längd: 3,00 m
- Bredd: 1,55 m
- Höjd: 1,53 m
- Bagageutrymme: 70–500 liter (beroende på säteskonfiguration)
- Sittplatser: 4
Dacia menar att de senaste 15 åren sett en stadig prisökning på nya bilar i Europa – enligt dem har priserna stigit 77 % sedan 2010, medan hushållens inkomster inte fullföljt samma tillväxt. Med Hipster Concept vill man bevisa att elbilar kan göras både funktionella och ekonomiskt tillgängliga för fler. Produktchefen Stéphanie Chiron sammanfattar:
“Hipster Concept har allt man behöver i en vardagsbil – och inget man inte behöver.”
Framtiden – koncept eller verklighet?
Som konceptbil är Hipster Concept ännu inte färdig för produktion, och detaljer som batteristorlek, exakt räckvidd och laddkapacitet avslöjas inte i pressmaterialet. Man talar om att de flesta förare ska behöva ladda “cirka två gånger i veckan”, vilket antyder en räckvidd anpassad för vardagsbruk snarare än långdistansresor.
Men det är tydligt att Dacia vill signalera en vision: att man kan bygga elbilar som inte tär på plånbok, utrymme eller klimat. Om denna filosofi når marknaden – och hur mycket av konceptets radikala enkelhet som överlever till serietillverkning – återstår att se.
Med Hipster Concept sätter Dacia ner foten i debatten om hur enkel elmobilitet kan utformas – och om marknaden är mogen för ett återkommande “folkets elbil” i en ny, elektrisk tid.

HipsterConcept





