Nyligen varnade Världsbanken att den globala tillväxten kan bromsa ytterligare nästa år. I många av de säljorganisationer jag möter märks pressen: det är tuffare att nå målen, marginalerna krymper och kundernas krav blir allt högre.
I sådana lägen är det naturligt att söka efter nästa verktyg eller metod för att stärka sin position. AI har länge setts som en potentiell räddare i nöden. Och visst tänker nog många av oss att säljare som snabbt lär sig att använda AI kommer att vara de som kommer ut ur konjunkturcykeln som vinnare.
Nyligen släppte McKinsey sin rapport State of the AI, som visar att användningen av AI har exploderat. Nästan åtta av tio företag använder AI i någon form. Men det är samtidigt lika många som svarar att AI än så länge inte haft någon större påverkan på nedersta raden.
Det här kallar McKinsey ”gen AI-paradoxen”. Den handlar om obalansen mellan de så kallade horisontella verktygen som chatbots och co-pilots, som snabbt har skalats upp men som ofta ger diffusa och svårmätta resultat. Samtidigt finns de mer transformativa vertikala användningsområdena, där hela 90 procent fortfarande är fast i pilotfasen.
AI-agenter, menar McKinsey, erbjuder en lösning på denna paradox. De kan automatisera komplexa affärsprocesser och kombinera autonomi, planering, minne och integration för att göra AI till en proaktiv, målinriktad virtuell samarbetspartner.
Jag är enig och håller med. Med agenter i organisationen, eller digitala kollegor som vi också kallar dem på Salesfore, sparar man helt enkelt tid och levererar mätbara resultat.
Tänk dig en säljare som får direktstöd av en AI-agent som outtröttligt prioriterar de mest lovande leadsen, förbereder mötesunderlag och till och med hanterar de första produktfrågorna i en konversation.
Och det är inte bara i teorin. När vi på Salesforce lanserade Agentforce på vår hjälpsida förra året, var målet att höja nivån på kundsupporten. Hittills har de hanterat över en miljon ärenden och som beräknas spara motsvarande 50 miljoner dollar årligen. Den verkliga vinsten är dock att våra anställda får mer tid för komplexa problem och djupare kunddialoger.
Översatt till en svensk säljorganisation innebär det mindre administration och fler timmar för att bygga relationer och affärer.
Att ställa om kan kännas överväldigande, men börja smått. Testa en pilot i ett steg av säljprocessen och låt en AI-agent ta över de mest tidskrävande delarna. Mät, utvärdera och skala upp.
Det finns många osäkerheter i omvärlden vi inte kan göra något åt, men vi kan påverka hur vi rustar våra team. Kanske är det just nu som vi behöver våra nya, digitala kollegor som mest.
Av: Emma Lythell, ansvarig för detaljhandel på Salesforce Sverige