Saleseffect
  • Expertråd
  • Topp50 Säljcoacher
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
  • Om oss
Skip to content
2022-05-13 | Expertråd

Kundlojalitet – så lär du dig knäcka koden!

Du säljer förstås en bra produkt eller tjänst och har ett säljstödsystem för att underlätta din försäljning, men hur skapa äkta kundlojalitet som får kunderna att köpa av just dig? Och inte bara en gång utan varje gång?

Kundlojalitet – så lär du dig knäcka koden!
Kundlojalitet

Du har som sagt din produkt eller tjänst som du tror på och kan stå för, men för att skapa kundlojalitet måste du bygga en så stark relation med dina kunder att de väljer att köpa av dig oavsett om priset går upp eller om du väljer att byta arbetsgivare och börjar sälja ett nytt varumärke.

Den brittiske entreprenören och miljardären Richard Branson sammanfattar det så här:

“The key is to set realistic customer expectations, and then not just meet them, but to exceed them – preferably in unexpected and helpful ways”.

Kundlojalitet är ingen quick-fix och du måste själv skapa den på ditt sätt. Men med hjälp av våra sju tips kan du förhoppningsvis öka din försäljning med mer lojala kunder. Du får också några konkreta tips av Magnus Bengtsson, som äger och driver Bengtsson Bil Premium Selection AB. Han har jobbat med försäljning i mer än 30 år och har en stor kundkrets som återkommande köper och säljer sina bilar med hjälp av honom oavsett vilket nybilsmärke han representerar. Och det trots att det ligger mycket identitet i vilket bilmärke du kör.

1. Förebilder

Börja med att tänk igenom olika säljsituationer där du själv varit kunden. Vilka gånger kommer du ihåg och hur gjorde den säljaren för att få dig att verkligen gilla att köpa utav henne eller honom? Skriv ner de sakerna och ta med dem in i ditt nästa kundmöte.

2. Var personlig

Prata med kunderna som att de var dina vänner. Här kommer verkligen kommunikationen in! Lyssna ordentligt på vad kunden säger och menar och bygg upp ett personligt kundsamtal och skapa kundlojalitet så här:

Inledning 5 – 10 % av samtalet
Inled samtalet med att prata ”väder och vind”. Det kan verkligen vara en så enkel sak som att kommentera att vårsolen äntligen skiner eller att det stormat på snedden när du gick ut med hunden i morse, men det kan också vara något du hört eller sett på morgonnyheterna. Var personlig och tänk på att välja ämnen att prata om som skapar samhörighet mellan dig och kunden och inte tvärtom. Alltså, undvik politik och sportresultat eller andra ämnen där det finns risk att du och kunden har olika åsikter. Ju mer du lär känna din kund, desto lättare blir det här förstås. Notera vad ni pratat om så att du kan fånga upp och relatera till det i framtida samtal. Du kan gärna berätta något ”ofarligt” från ditt privatliv, kanske något du varit med om i helgen eller vad som händer senare i veckan. Här måste du lita på din känsla och träna upp dig på att hitta just ditt sätt.

Styr samtalet så att du och din kund berättar ungefär lika mycket för varandra och att innehållet är på samma nivå, det vill säga inte för personligt men heller inte för allmänt.

Säljsnacket 80 – 85 % av samtalet

När du klarat av inledningen går du över till att prata business och detta böra vara 80 – 85 % av hela samtalet. Lyssna på vad kunden har för behov och föreslå olika upplägg och lösningar. Har du inlett samtalet rätt har du förmodligen skapat en bra känsla redan mellan dig och din kund!

Avslutning 5 % av samtalet
Avsluta samtalet med lite avslappnat samtal med en blandning av det du lovat åta dig att göra rent affärsmässigt och kanske relatera till något ni sa inledningsvis. Det gör också att du själv kommer ihåg vad som har lovats på ett smart sätt.

3. Gärna humor

Vilken känsla vill du skapa hos kunden och vilken vill du lämna efter dig? Hitta ditt sätt att blanda en lagom dos humor med yrkeskunskap och professionalism. Då har du stor chans att utmärka dig hos din kund!

Vi frågar Magnus hur han brukar använda humor gentemot sina kunder.

  • Jag har massor med roliga bilhistorier från förr när affärerna gjordes upp med ett handslag och betalades med kontanter. Det brukar funka att dra någon av dem för att få till en lättsam stämning i en, för kunden, stor affär. Men, säger Magnus, det handlar inte alltid om vad du säger utan hur du säger det och i grund och botten handlar det om att ha ett positivt mind-set. Om du är osäker på vad som funkar och är roligt, så testa på dina kompisar privat först och känn dig fram. Sen tar du in det i dina säljsamtal.

4. Kom ihåg detaljerna

Var noggrann med detaljerna i såväl det som rör själva affären som det som kommer fram i era väder-och-vind-samtal. Se till att komma ihåg när kunden fyller år, namnet på barnen och vilken mat hon eller han gillar inför nästa affärslunch. Har kunden barn, bjud då in hela familjen till förhandsvisning av senaste barnfilmen eller någon barnshow och om kunden berättat något som inte är så positivt, kom då ihåg att nästa gång fråga hur det gått med dotterns kanin som var sjuk eller hur det gick med översvämningen i sommarstugan. Att visa omtanke skapar alltid en framtida lojalitet!

5. Leverera mer

För att fånga upp Richard Bransons inledande ord, så försök att med oregelbundna mellanrum leverera mer än kunden förväntat sig. Hitta rätt intervall för varje kund så att de inte tar det för givet utan att det bara blir en positiv reaktion.

Att leverera mer än förväntan måste inte vara dyrt. Det är gesten i sig som räknas, menar Magnus.

  • Till exempel så har jag så många gånger under vinterhalvåret sagt till mina kunder att jag lägger med en isskrapa också. Sen när kunden hämtar ut sin bil så har jag istället lagt med en snöborste, som inte heller är någon stor, dyr sak men som kunderna uppskattar enormt och det funkar faktiskt varje gång.

6. Säkra upp alla kontaktytorna

Det är inte bara i själva affären med dig som din kund ska känna sig vip:ad utan i all kontakt hon eller han har med ditt företag. Följ din kund i början för att säkra upp så till exempel leveranser och kundservice håller samma höga personliga nivå som du haft.

  • Att sälja bil en gång till en person är jätteenkelt, säger Magnus, men att i 30 år få sälja alla bilar till hela växande familjen är något annat. Jag har till exempel alltid noterat i min kalender när mina kunder bokat tid för service på sin bil. Då har jag satt av kanske en kvart för att gå förbi serviceverkstaden och prata med kunden, höra hur det är och att allt fungerar som det ska. Den investeringen är grunden för nästa köp.

Jag har också alltid varit noga med att ta tag i saker som inte funkar för kunden direkt och inte hållit på att skicka det vidare. För mig har det gällt 24/7 och något jag vunnit mycket på i längden. Mina kunder vet att de alltid kan lita på mig.

7. Gör det oväntade

Försök att överraska din kund med något personligt och roligt som hon eller han kommer berätta som en story bland sina kollegor och vänner.

  • Jag minns en gång en stor affär jag hade på gång med ett företag som skulle köpa in flera tjänstebilar och jag visste att de även tittade på andra märken. Då skickade jag ett brev till kunden. I kuvertet låg det ett vitt papper med namnen på tre bilmärkena jag visste att de valde mellan. De var skrivna i olika färger. I kuvertet låg det också ett par enkla 3-D-glasögon i papper, ni vet sådana glasögon med ett rött och ett grönt glas. Jag hade skrivit att om kunden var osäker på vilket märke han skulle bestämma sig för så kunde han enkelt få hjälp med dessa ”tjänstebilsväljar-glasögonen”. När han tog på sig dem och tittade på pappret så var det förstås bara namnet på mitt bilmärke som syntes! Kunden tyckte det var ett kul grepp och fick sig ett gott skratt! Nu var det väl inte bara det här som gjorde att jag tog hem affären men jag tror faktiskt att det bidrog, säger Magnus.

Han nämner också klassikern där säljaren inte vågar säga att det är lång leveranstid utan slänger ur sig att det är sex till tio veckor. Kunden hör bara sex veckor och blir sen sur för att bilen levererades efter åtta. Säg istället att bilen kommer om tio veckor och så blir kunden glatt överraskad istället när den kom efter åtta!

Av: Sophia Loader

Läs mer: Slutspurt! Pål vet hur du toppar försäljningen

Med driv och humor har han under 30 år fått såväl sig själv som otaliga säljteam att leverera. För Saleseffect berättar Pål Vireberg, grundare och ägare av Annonsbolaget och Sales Training Race bland annat om hur han tog hem en affär genom att sälja in den bakvänt!

 

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Michèle Faber från Tysk-Svenska Handelskammaren.

Funderar du på att ställa ut på mässa i Tyskland? Här är din checklista!

Att ställa ut på rätt mässa i mässlandet Tyskland kan innebära ett rejält lyft för affärerna. Men med mässhallar tjugo gånger större än här hemma gäller det att göra en ordentlig research innan. Michèle Faber på Tysk-svenska handelskammaren delar med sig av sina bästa råd.

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Riksförbundet M Sveriges vägombud har i varje län utsett den bästa rastplatsen utifrån tillgänglighet, trygghet, utrustning, funktionalitet och skötsel. Under 2021 bedömdes över 300 rastplatser runt om i Sverige.

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Att jobba i montern kan vara en utmaning och efter några år av pandemi, är många ovana. Enligt Mikael Jansson, vd på Fairlink, så finns det många tips som gör arbetet både enklare och roligare. Här är tipsen för dig som ska jobba i mässmontern.

Hur du förbättrar köpupplevelsen och konverterar fler kunder

Hur du förbättrar köpupplevelsen och konverterar fler kunder

Annons

Konkurrensen därute är hård idag. Därför behöver du kunna leverera en bättre upplevelse än konkurrenterna i varje del av köpresan för att kunden ska välja dig. Men vad är egentligen en köpupplevelse? Hur jobbar du med det rent konkret? Och vad är det viktigaste att tänka på för att så många som möjligt ska köpa av dig? I den här artikeln får du veta hur du skapar en riktigt bra köpupplevelse.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






Banner 300x250 SalesEffect
Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

MH konferens

Expertråd

Michèle Faber från Tysk-Svenska Handelskammaren.

Funderar du på att ställa ut på mässa i Tyskland? Här är din checklista!

Expertråd

Att ställa ut på rätt mässa i mässlandet Tyskland kan innebära ett rejält lyft för affärerna. Men med mässhallar tjugo gånger större än här hemma gäller det att göra en ordentlig research innan. Michèle Faber på Tysk-svenska handelskammaren delar med sig av sina bästa råd.

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Expertråd

Riksförbundet M Sveriges vägombud har i varje län utsett den bästa rastplatsen utifrån tillgänglighet, trygghet, utrustning, funktionalitet och skötsel. Under 2021 bedömdes över 300 rastplatser runt om i Sverige.

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Expertråd

Att jobba i montern kan vara en utmaning och efter några år av pandemi, är många ovana. Enligt Mikael Jansson, vd på Fairlink, så finns det många tips som gör arbetet både enklare och roligare. Här är tipsen för dig som ska jobba i mässmontern.

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Säljledning i en hybrid värld – så gör du

Expertråd

Det hybrida arbetslivet har kommit för att stanna. Att leda ett team av säljare som både finns fysiskt på plats och på distans är utmanande. I mötesexpertens nya krönika får du konkreta tips för att lyckas.

Vissa säljare glömmer att sälja sina tjänster och i stället säljer rabatter

Vissa säljare glömmer att sälja sina tjänster och i stället säljer rabatter

Expertråd

Händer det i din organisation att ni ger för mycket eller rent av helt onödiga rabatter? I denna krönika ”Säljare som ger för mycket rabatter” skriver säljexperten Christer B Jansson om hur du/ni kan undvika den fällan?

Experten: Så blir du rolig på scen

Experten: Så blir du rolig på scen

Expertråd

Över 90% av alla stora möten, föreläsningar och tal är tråkiga. Ingen glimt i ögat, inga skämt eller roliga historier. Mest är det fakta, allvar och rent av trist. Här ger moderatorn och mötesledaren Lennart Paulsson några tips för att få din publik att skratta och på så sätt skapa roliga och dynamiska möten.

Här är citaten som får dig att orka i mål!

Här är citaten som får dig att orka i mål!

Expertråd

Slutspurt på Q2 och snart semester! Vi har samlat några riktigt bra sälj- och motivationscitat som du kan peppa dig med för att gå i mål.

Webinar: Framgångsrik kundbearbetning

Webinar: Framgångsrik kundbearbetning

Expertråd

Drar du dig för att ta ”unconfortable actions” och gärna gör som du alltid gjort och sen undrar varför du får samma resultat som du alltid fått? Om du känner igen dig så är detta webinar definitivt något för dig!

Verktyg

Martech_trend_till_nödvändighet

Martech – från trend till nödvändighet

Verktyg

Genom att exempelvis ge möjligheter till mer specificerade kunderbjudande vid rätt tidpunkt finns stora möjligheter med martech – se bara till att göra en ordentlig behovsinventering innan ni väljer system.

7 tips: Så ger du feedback som motiverar

7 tips: Så ger du feedback som motiverar

Verktyg

En av dina viktigaste uppgifter som chef är att dela ut feedback som motiverar. Både positiv och konstruktiv. Här listar vi konkreta tips för hur du bäst återkopplar till din personal.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

Boktips: Vägen till ja : en nyckel till framgångsrika förhandlingar

Boktips: Vägen till ja : en nyckel till framgångsrika förhandlingar

Verktyg

Vägen till Ja ger en beprövad steg för steg-metod för att uppnå ömsesidigt tillfredställande överenskommelser i varje typ av förhandling.

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

Verktyg

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut med elektronisk signatur. Saleseffect har uppdaterat listan för 15 system för e-signering av affärsavtal.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern
  • Försäljningschef Sveriges Elevkårer

PÅ NYTT JOBB

John Hedblad

John Hedblad ny Affärsutvecklingschef i BoKlok Sverige

Karriär

John Hedblad blir ny Affärsutvecklingschef i BoKlok Sverige och medlem i ledningsgruppen för BoKlok Sverige. Han är idag senior Affärsutvecklare i Marknadsområde Syd och har tidigare haft flera roller inom både BoKlok och Skanska.

Automatiskt utkast

Marie Rudolfsson ny Chief Sales Officer på Åhléns

Karriär

Marie Rudolfsson har rekryterats till tjänsten som Chief Sales Officer på Åhléns. Marie har gedigen erfarenhet från olika ledarskapsroller inom försäljning i detaljhandeln, senast från Apoteket AB och ICA. Hon kommer att ha en viktig nyckelroll i Åhléns tillväxt- och utvecklingsresa i fysisk butik och e-handel.

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Karriär

Bjurfors har rekryterat Kristina Forsgren som ny affärsutvecklare. Kristina kommer närmast från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling där hon varit chef för avdelningen Nyproduktion. Kristina tillträdde sin nya tjänst den 11 maj.

Finnfoam rekryterar säljansvarig för Västsverige

Finnfoam rekryterar säljansvarig för Västsverige

Karriär

Finnfoam presentera sin nya Regionssäljare för Västsverige, Kristoffer Wallhal

Nya chefer inom Distribution & Försäljning hos Movestic

Nya chefer inom Distribution & Försäljning hos Movestic

Karriär

Johan Andersson, i dag Teamledare för Förmedlad försäljning och Försäljningschef Region syd har utsetts till ny Chef för Distribution & Försäljning hos Movestic.

Han är Hjältevadshus nye försäljningschef – med oväntade idrottsliga framgångar i bagaget

Han är Hjältevadshus nye försäljningschef – med oväntade idrottsliga framgångar i bagaget

Karriär

Med bakgrund från bl.a. mäklarbranschen och försäljningsledning i flera organisationer axlar Kim Westerlundh nu rollen som försäljningschef för Hjältevadshus.

Head of Sales från Storytel går in som ny VD på Golfhäftet

Head of Sales från Storytel går in som ny VD på Golfhäftet

Karriär

Golfhäftet har starka tillväxtår med sig in i detta på och fortsätter att bygga organisationen för ytterligare expansion. Nu tillsätter man Anders Carlén som ny VD. Medgrundaren och tidigare VD’n Fredrik van Speijk går i samband med detta in som styrelseordförande i Golfhäftets styrelse.

Ny affärsområdeschef för Sweco Norge

Ny affärsområdeschef för Sweco Norge

Karriär

Rasmus Nord tillträder den 15 augusti, 2022, rollen som affärsområdeschef för Sweco Norge och tar samtidigt plats i Swecos ledningsgrupp.

Dachser Air & Sea Logistics Sweden tillsätter Sales Manager

Dachser Air & Sea Logistics Sweden tillsätter Sales Manager

Karriär

Dachser Swedens kontor för Air & Sea Logistics stärker nu det Göteborgsbaserade teamet med en Sales Manager. Peter Björkman ska bidra till att driva Dachsers verksamhet inom sjö- och flygfrakt framåt på den svenska marknaden.

Han blir ansvarig för strategisk utveckling inom marknad och försäljning på Folksam

Han blir ansvarig för strategisk utveckling inom marknad och försäljning på Folksam

Karriär

Håkan Svärdman tillträder den 1 juni rollen som ansvarig för strategisk utveckling inom Marknad och försäljning. Håkan Svärdman återvänder därmed till Folksam efter knappt fyra år som samhällspolitisk chef på Forena.

Mest läst

Har du koll? Så väljer du rätt fikabröd till kundmötet!

Har du koll? Så väljer du rätt fikabröd till kundmötet!

I kundmötet är det de små detaljerna som kan avgöra om kunden säger ja till din offert eller inte. Kanske blir det vad du bjuder på som blir the tipping point? Men har du koll på vilket fikabröd du ska bjuda på till vilken kund?
Så lyckas du med anbud på offentlig upphandling!

Så lyckas du med anbud på offentlig upphandling!

Mickaela är stjärnanbudsgivare på Invajo med erfarenhet av mer än 30 lyckade anbud på upphandlingar för kommuner, universitet, myndigheter och landsting. Vi sitter ner för ett samtal kring vad man bör tänka på vid en offentlig upphandling, hur man stänger en lyckad affär, skapar nöjda kunder och vad det är som driver henne i säljarbetet.
Får man ha shorts på jobbet?

Får man ha shorts på jobbet?

Soliga dagar och stigande temperaturer får svenskarna att kasta av kläderna, men borde chefen neka dig shorts på jobbet?
LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut med elektronisk signatur. Saleseffect har uppdaterat listan för 15 system för e-signering av affärsavtal.
Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

I tider av distansjobb blir telefon ett viktigt arbetsredskap. Tre experter svarar på hur du ska göra för att lyckas med telefonförsäljningen.
Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

Tips för dig som ska ställa ut på mässa. Nu kommer snart de första mässorna i gång igen, med nästan två års uppehåll kan det vara bara att uppdatera sig på vad som skapar framgång för ditt mässdeltagande. Här har vi sammanställt ett stort antal konkreta tips och checklistor från ledande mässexperter.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.