Michael Hedman är teknisk säljare på Ecoguard AB och har arbetat inom säljbranschen i flera decennier. Han beskriver sig som en person som fortsatt drivs av nyfikenhet och utveckling, även efter 40 år i yrket.
– Jag är vetgirig och i den bransch jag är kan jag kunna lära mig och utvecklas hela tiden, säger han.
Ecoguard arbetar med kostnads- och energibesparingar för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Företaget utvecklar system för energieffektivisering och individuell mätning och erbjuder både hårdvara och mjukvara för att följa förbrukning av vatten, el, värme och inomhusklimat.
De senaste åren har inneburit förändringar för Ecoguard. Michael berättar att de, liksom många andra, hade sämre framgångar på grund av pandemin men konstaterar att företaget trots detta fortsätter växa.
– Även fast vi blev hårt drabbade av corona, och nu går igenom en tid där byggläget är sämre slår vi rekord år efter år, säger han.
När han får frågan om vilka säljstrategier eller arbetssätt som han tycker fungerar bäst menar han att grunden ligger i att verkligen förstå kundens behov. Genom att tro på den produkt man säljer kommer man ganska långt.
– För det första lever jag efter devisen att vara mot andra som jag önskar att andra är mot mig. Jag lyssnar noga på kunden och informerar på ett bra sätt samtidigt som jag försöker övertyga om hur våra lösningar hjälper kunden samtidigt som det minskar energiförbrukningen, säger han och citerar en kollega han håller med: ”Vi räddar världen lite varje dag.”
Nöjda kunder och trovärdighet nås bland annat genom att företaget har satsat på omfattande support och teknisk kompetens, något som Michael är väldigt stolt över.
– Jag är stolt över mina kompetenta kollegor som hjälper mig att bibehålla nöjda kunder och tar hand om frågor som dyker upp längs vägen.
Framåt ser han flera faktorer som kommer påverka försäljningen på Ecoguard – från byggmarknadens aktivitet till kommande avtal på kommunal nivå.
– För oss är det viktigt att byggen börjar komma i gång igen. Från vår sida behöver vi fortsätta vårda kunder och utveckla våra tjänster och funktioner gentemot dem. Vi ska alltid vara på tårna och aldrig slappna av även om vi är marknadsledande, avslutar han.
Av: Elin Bisander

Michael Hedman





