Designen har utvecklats med distinkta drag som skapar en omedelbar känslomässig koppling.
MILANO utvecklad för att erbjuda en kompakt sportig bil, strax över 4 meter lång. Här presenterar vi alla kända fakta om de nya modellerna. Sverigelansering sker under september 2024.
EXTERIÖRDESIGN
Alfa Romeo Centro Stile omdefinierar designnormerna i segmentet.
En Alfa Romeo är baserad på den perfekta balansen mellan funktionell skönhet och ett oöverträffat arv, vilket gör den till ett signum för italiensk stil inom bilbranschen. Nya MILANO är definitivt inget undantag.Dess kompakta mått – 4,17 m i längd, 1,78 m bred och 1,50 m i höjd omfattar Alfa Romeo Centro Stiles originella och moderna Made in Italy-design, uttryckt i balanserade proportioner, stiliga linjer och särskild uppmärksamhet på detaljer.Proportionerna är utformade med stilistiska drag som relaterar till tradition, såsom de korta överhängen, de muskulösa hjulhusen och det ikoniska designelementet ”Coda Tronca”, en referens till den legendariska Giulia TZ. Alfa Romeo MILANO stoltserar med en stark identitet, bestående av ett den legendariska skölden, i ”Leggenda” och ”Progresso”-utföranden, kanske den mest berömda och igenkännbara signaturen i bilvärlden. En bidragande faktor till dess kraftfulla personlighet är den djärva ”looken” i fronten, med adaptiva ”3+3” Full LED Matrix-strålkastare.
INTERIÖRDESIGN
Förarorienterad för en äkta och engagerande körupplevelse.
Samma inspiration av ren sportighet finns även inuti bilen, genom användningen av premiummaterial och placeringen av alla kontroller inom räckhåll för föraren. Framförallt skapar instrumentklustret ”Cannocchiale” med dess historiska ”teleskop”-design den direkta visuella kopplingen. I mitten av klustret finns en digital 10-tums TFT-skärm, för att få tillgång till bilens data och inställningarna för bilens olika körsystem. I mitten av den förarorienterade instrumentbrädan finns en 10,25-tums pekskärm utvecklad för att fungera med anpassningsbara widgets som kan anpassas via snabb och enkel dra-och-släpp-funktion. Varje användare kan skapa sin egen startsida, där var och en av bilens funktioner är en app i sig själv. För att ytterligare pryda interiören är luftutblåsen i form av en ”quadrifoglio” (fyrklöver), symbolen för Alfa Romeos sportighet. Slutligen, för att fånga ögat och välkomna föraren, erbjuds sportstolar från Sabelt med integrerade nackstöd för perfekt sportkänsla och ergonomi.
KOMFORT & SÄKERHET
Det största bagageutrymmet i segmentet och nivå 2 av autonom körning.
Enligt Alfa Romeo innebär komfort att göra varje resa enkel, behaglig, organiserad och säker. Och därför, när du kliver in i passagerarutrymmet i Milano, uppfattar du genast den noggranna uppmärksamheten på detaljer, den höga kvaliteten på klädseln och den omslutande sportiga italienska känslan. Trots sin kompakta storlek stoltserar MILANO med det största bagageutrymmet i sin klass (ELETTRICA) med en lastkapacitet på 400 liter. MILANO kommer också med exklusiva funktioner som det praktiska ”Alfa Romeo Cable Organizer”, ett praktist fack som är placerat under huven för att förvara laddningskabeln. För att ytterligare öka komforten erbjuder MILANO en serie av förarassistansfunktioner och uppfyller nivå 2 av autonom körning.Tillsammans med 360° parkeringssensorerna övervakar den bakre 180°-kameran området runt fordonet för ett innovativt och praktiskt semi-autonomt parkeringssystem.
KÖRDYNAMIK
MILANO levererar klassbäst kördynamik.
Med lägsta vikten i sin klass och optimal viktfördelning, äntrar MILANO elbilssegmentet som en äkta Alfa Romeo. Teamet som samordnade utvecklingen av kördynamiken är samma team som utvecklade Alfa Romeo Giulia GTA vid testcentret Balocco, med det tydliga att uppnå klassbäst kördynamik. MILANO har den mest direkta styrningen i segmentet (14.6) och är speciellt kalibrerad för att erbjuda exceptionella väghållningsegenskaper; i VELOCE-versionen är sportfjädringen sänkt med 25 mm; de främre och bakre krängningshämmare är extra sportiga för att garantera snabb kurvtagning med hög nivå av grepp; bromssystemet har främre skivor på över 380 mm; Torsen-differentialen erbjuder bästa möjliga dragkraft under alla förhållanden. De högpresterande 20-tums däcken är också specifika för elbilar och erbjuder omfattande grepp. Allt detta utgör grunden för en unik och kompakt bil med ren och igenkännbar Alfa Romeo-känsla.
MILANO erbjuder även körprogramsväljaren Alfa D.N.A. ”Dynamic” -läget för mer direkt styrning och snabbare accelerationsrespons, erbjuder maximal körglädje. Med en noggrann balans mellan prestanda och komfort är ”Natural” -läget utformad för daglig körning, medan ”Advanced Efficiency” är kalibrerad för maximal energieffektivitet genom att minska förbrukningen utan att påverka körglädjen. Slutligen, endast på Q4-hybridversionen, finns ett fjärde läge känd som ”Q4″, för utökade greppförhållanden.
ANLSUTING
EV ROUTING: Ansluten navigation
MILANO kommer med den mest avancerade anslutna tekniken för att säkerställa maximal komfort. EV Routing är ett innovativt anslutet system inbyggt i navigeringen som hanterar kundens laddningsbehov automatiskt. Allt kunden behöver göra är att ställa in sin destination, sedan räknar navigeringssystemet automatiskt ut eventuella laddningsstopp längs rutten, med tillgång till över 600 000 laddningspunkter, det mest omfattande nätverket i Europa.Realtidsövervakning av trafik, batteri och körstil gör det möjligt att lita på EV Routing för en körupplevelse utan laddningsångest.
Alfa Connect-tjänster, sviten av anslutna tjänster.
Alfa Romeo MILANO är utrustad med flertal ”Alfa Connect-tjänster,” verktyget som erbjuder avancerad ombordsanslutning och ett utbud av tjänster för maximal säkerhet och komfort.Funktionerna inkluderar; ”My Navigation” som består av appar för att söka efter destinationer och intressanta platser (POI), samt realtidsvarningar om trafik, väder och hastighetskameror; ”My Remote” som fjärrstyr bilens funktioner (öppna/stänga dörrar eller blinka med ljusen) via smartphone eller smartwatch samt lokalisera fordonets plats; E-Control som erbjuder möjligheten att schemalägga laddning eller vid behov värma eller kyla interiören innan man går in i bilen. Tack vare over-the-air (OTA) -teknik är bilens kartor och programvara alltid uppdaterade.
En annan stor innovation är integrationen av den virtuella assistenten Hey Alfa och ChatGPT (A.I.) som använder röstigenkänning för att ge dig en användbar och diskret ”Co-Pilot” på dina resor, för information och råd.
MILANO ELETTRICA
Ett nytt koncept av sportighet.
För MILANO ELETTRICA har Alfa Romeo valt en kraftkälla av ny generation, genom att kombinera en elmotor (”Hybrid Synchronous Motor”) och ett batteri av senaste generationen. Med sin höga effekt, vridmoment och specifik kalibrering av den elektriska drivlinan erbjuder MILANO ELETTRICA kompromisslös körglädje med klassledande kördynamik. Med två effektutförande, 156 hk eller 240 hk, säkerställer MILANO ELETTRICA utmärkt prestanda och en engagerande och sportig körning, som varje Alfa Romeo. Det 54 kWh stora batteriet erbjuder hög energitäthet och en mycket bra förhållande mellan nominell och användbar energi. Specifikt, i den 156 hk starka versionen ger litiumjonbatteripaketet upp till 410 km räckvidd enligt WLTP-cykeln, eller upp till 590 km under stadskörning. Att ladda nya MILANO är mycket enkelt: vid 100 kW DC snabbladdningsstationer tar det mindre än 30 minuter att ladda batterierna från 10 till 80%.
MILANO IBRIDA
Känslan av elektrisk rörlighet utan behov av laddning
Nya MILANO erbjuder två drivlinor för IBRIDA-versionen: framhjulsdrift eller Q4-fyrhjulsdrift, där den senare kommer att finnas tillgänglig under kvartal 4 2024.
MILANO IBRIDA antar en 136 hk 48-V Hybrid VGT (Variable-Geometry Turbo) -arkitektur. Motorn består av en 1,2-liters 3-cylindrig Miller-cykelmotor med variabel geometri-turbo. Den elektriska komponenten består av ett 48-volt litiumjonbatteri och en 21 kW elmotor inbyggd i den innovativa 6-växlade dubbelkopplingslådan, som arbetar tillsammans för att säkerställa maximal effektivitet. MILANO IBRIDA erbjuder en extremt smidig körupplevelse för att förflytta sig runt staden i elektriskt läge mer än 50% av tiden; MILANO garanterar elektrisk körning inte bara under parkeringsmanövrar eller vid låga hastigheter i stadsmiljöer, utan också utanför staden med en begränsad hastighet i upp till 150 km/h.
MILANO SPECIALE
Den välutrustade lanseringsutgåvan
MILANO SPECIALE är den välutrustade lanseringsutgåvan som finns tillgänglig som IBRIDA (136 hk) eller ELETTRICA (156 hk). MILANO SPECIALE sammanfattar sportighet, teknik och komfort i en unik konfiguration som inkluderar ett noggrant urval av de bästa specifikationerna som erbjuds i modellprogrammet.
De mest framträdande av den exteriöra utrustningen är ”Progresso”-fronten, svartmatta detaljer med accenter i nya röda Arese-färgen samt 18-tums ”Petali” aluminiumfälgar. Interiören pryds av sportiga och exklusiva ”Spiga” vinyl-och tygklädseln, läderklädd ratt och elektriskt justerbar förarstol med massagefunktion. Den sportiga framtoningen säkerställs av den eleganta och distinkta Ambient belysningen med 8 st valbara färger som markerar luftutblåsen, den centrala tunneln och det ikoniska ”Cannocchiale” instrumentklustret. Säkerhetsutrustningen kompletteras av förarassistanssystem (nivå 2 av autonom körning) , ansluten navigation, 180° backkamera, handsfree baklucka och nyckelfritt system som standard. MILANO ELETTRICA SPECIALE är också utrustad med en 11 kW trefas ombordladdare, för att säkerställa bästa laddningsprestanda i alla situationer.