Så enkelt det var att få med sig bra energi in i den här dagen! Goalplan, en plattform för säljcoaching bjöd tillsammans med den rutinerade supersäljcoachen Susanne Einhorn in till en peppfrukost antingen på plats på Söder i Stockholm, eller som i mitt fall, från hemmakontoret.
Susanne pratade om hur du som chef kan coacha din personal så att de, med ibland ganska enkla medel, säljer mer.
Skalan 1 – 10
När Susanne coachar säljchefer att bli bättre på att i sin tur coacha sina team är det några frågor du som säljchef ska ställa dig och det är hur bra dina butikssäljare är på en skala från 1 – 10 när det gäller att:
- hälsa på kunderna på ett varmt och inkännande sätt
- komma ihåg kunder från tidigare besök
- ha en fin ögonkontakt
- ha ett öppet kroppsspråk
- våga vända invändningar
- ha en jämn och positiv energi
”Säg inte: Var det bra så?”
Hur många gånger har du inte hört butikssäljaren säga ”Var det bra så?” när du står i kassan på väg att betala?
Hur mycket mer skulle ni sälja om säljaren istället ställde ytterligare några frågor som skulle kunna få kunden att vilja köpa mer? Så om dina säljare brukar fråga kunden ”Var det bra så?” så måste du som säljchef coacha dem till nästa nivå.
Ställ frågan till dina säljare:
Vad behöver du göra för att komma ett steg längre?
och
Vad behöver du från mig för att bli ett steg bättre?
Kom ihåg att ge feedback
Vi översköljs av tummen upp och smileys på sms och inlägg men hur ofta ger vi riktig feedback, frågade Susanne publiken. Som chef ha som mål att ge ditt team feedback varje dag. Och den ska vara:
- personlig
- innefatta konkreta styrkor hos personen
- och gärna handla om en specifik situation som personen ifråga löst på ett bra sätt