Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-01-09 | Toppsäljare

Martin Lundberg: På jakt efter att få förädla och förbättra

Han har ägnat sitt yrkesliv åt att förädla och förbättra – vilket han även får göra på Stureplansgruppen. Men i vår bär det av på nya äventyr, med siktet inställt på en ny utmaning som gärna involverar medarbetare. Möt Martin Lundberg, försäljnings-och utvecklingsdirektör på Stureplansgruppen.

Martin Lundberg: På jakt efter att få förädla och förbättraMartin Lundberg

Det var Stureplansgruppens breda utbud som lockade Martin Lundberg dit. I rollen som försäljnings-och utvecklingsdirektör jobbar han med att koordinera försäljningen för Stureplansgruppens anläggningar. Han jobbar tillsammans med ett säljteam och har under sin tid på Stureplansgruppen även hunnit vara med och starta upp Sergel hub.

– Det som lockade mig hit är den breda verksamheten som Stureplansgruppen har med flertalet hotell, restauranger och mötes-och eventanläggningar. Det är spännande att få ta ett helhetsgrepp om kunden och erbjuda dem allt från en bordsbokning för styrelsen till en sommarfest för hela företaget.

En viktig del av Martins roll är att koordinera säljavdelningen och se till så att de jobbar bra tillsammans. Han jobbar i ett team som består av ett centralt säljteam och säljare ute på de olika anläggningarna. Martin har alltid tyckt om att utveckla verksamheter och att jobba med människor är något han trivs med.

– En stor del av jobbet handlar om att skapa tighta band mellan de olika anläggningarna, hotellen och restaurangerna och deras innesälj. Det handlar om att skapa en grupp där alla pratar samma språk, förstår varandra och kan allas anläggningar så att vi kan erbjuda det bästa till kunden.

Martin har alltid lockats av att förändra och utveckla verksamheter och människor, vilket han också såg som en möjlighet att få göra på Stureplansgruppen. Om han ska hitta en röd tråd i sitt yrkesliv så är det just det som är återkommande: att ta sig an något och förädla det.

– Ju äldre jag blivit, desto mer har jag intresserat mig för medarbetare för att förstå hur jag kan få ut det bästa möjliga av en person. Det är när man mår som bäst som man kan leverera det bästa på företaget. Jag tycker det är fantastiskt spännande att få jobba med människor och grupper, att få dem att fungera så bra som möjligt.

Före Stureplansgruppen jobbade Martin som vice vd på Münchenbryggeriet i över tio år. Martin har alltid tyckt om att utveckla verksamheter och människor, även om utmaningarna sett olika ut. Han har hunnit att testa både restaurang, catering och eventverksamhet. Trots det så hade han inga planer på att jobba i eventbranschen som ung. Martin studerade till statsvetare och hade siktet inställt på en annan karriär. Men han extrajobbade på Eventyr under studietiden och fick snabbt mersmak på branschen. Statsvetarkarriären fick stå till sidan för eventbranschen och sedan dess har han varit kvar.

– Jag tänker ofta på det, att det var tur att jag inte blev statsvetare!

Martin är inte ensam om att ha kommit in i eventbranschen ung. Han märker av det tapp av medarbetare som skedde under pandemin. Det har inte fyllts på med unga talanger på några år och Martin märker av det tydligt.

– Vi har haft två år när nästan inga unga kommit in i branschen, det saknades arbetstillfällen och branschen uppfattades som osäker. Det ser vi enorma effekter av idag med den stora personalbrist som finns inom konferens, evenemang och restaurang. Det är livsviktigt för vår bransch att vi får påfyllning av ungdomar!

Om Martin ska försöka beskriva branschen och vilka människor som söker sig till eventbranschen, så menar han att det ofta är positiva och drivna människor. Just därför är det så viktigt att som arbetsgivare kunna erbjuda dem en attraktiv arbetsmiljö där de kan utvecklas. Han menar att Stureplansgruppen alltid lyckats locka kompetenta medarbetare och att det breda erbjudandet skapar möjligheter för medarbetare att utvecklas inom gruppen.

Att jobba med personal lockar honom och det är något han längtar efter att få göra igen. Han har bytt fokus i sin karriär – från att fokusera på sin egen utveckling till att sätta andras utveckling i fokus och förstå hur han kan bidra till den. Idag längtar han efter en ny utmaning där han får utveckla en verksamhet och gärna jobba med medarbetare. Det, i kombination med att han känner sig färdig med sitt uppdrag, gjorde att han sa upp sig från Stureplansgruppen. Vart det bär av härnäst är inte färdigt, men han vet att han är sugen på att ta sig an en ny utmaning.

– Jag har inte haft personalansvar på Stureplansgruppen men det är något jag saknar, att få jobba med personalen och göra dem bättre. Det har alltid handlat om det i de anläggningar jag varit med och drivit – att få ut det bästa möjliga av en person eller produkt.

Korta frågor

Ålder: 47 år

Familj: Fru och tre barn

Bor: Danderyd

Gör: Försäljnings-och utvecklingsdirektör på Stureplansgruppen

Vad läser du just nu: Ålevangeliet

Har du någon insikt eller lärdom som har varit viktig för dig under din karriär? Det finns alltid en logisk anledning till att människor tar de beslut de gör, trots att det kan verka ologiskt. Det gäller att hitta anledningen, då förstår man människan bättre.

Om du skulle göra om din karriär, skulle du göra något annorlunda? Jag är väldigt glad att jag inte fortsatte jobba som statsvetare, jag tänker ofta på det.

Kan du berätta något vi inte visste om dig? Jag är femfaldig Stockholmsmästare i hastighetsskridskor.

Vad gillar du att göra på fritiden? Jag sportar och jagar.

Var ser du dig själv om tio år? Jag ser mig som en lycklig och harmonisk, f.d eventpajas!

Vad gör du en typisk söndag? Förmiddagen består av att köra barn till olika aktiviteter, sen blir det någon form av egen aktivitet som en båttur eller svampplockning för att sen förhoppningsvis sitta ner och titta på en fotbollsmatch på tv.

Av: Lovisa Wallin

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Så gör entreprenören Viktor Ekström för att skapa framgångsrika kundmöten

Så gör entreprenören Viktor Ekström för att skapa framgångsrika kundmöten

Saleseffect träffade Viktor Ekström, en sprudlande sportig 32-åring som brinner för att skapa magiska möten med sina kunder. Han är delägare i eventbyrån Koncept & Event där han arbetar som försäljningschef och kundansvarig.

Mårten Erixzon

Från kaninförsäljning till juridiska produkter

Mårten Erixzon har varit säljare under hela sitt liv. Under sin säljkarriär har han sålt allt från kaniner hemma på gården i Östersund till giveaways och idag programvara till advokatbyråer. För Mårten är det möten som är drivkraften och social kompetens som är vägen dit.

Jens-Jakobsson

Från att kört på en cylinder till att koppla in turbon blev en stor omställning

Svenska Mässan Gothia Towers är en fantastisk mötesanläggning med ett brett utbud med allt från mindre styrelserum på 28:e våningen till kongresshall och stora mässytor.

Automatiskt utkast

Vad ska man tänka på när man arrangerar en resa för hundratals medarbetare?

Annons

Dröm stort, planera i god tid och kom ihåg att små justeringar kan ge stora fördelar, uppmuntrar Eszter Lazar, Head of Travel på BSC Travel, en del av Business Service Club.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Christer B Jansson

Etisk kontra oetisk försäljning – integritet som ditt viktigaste verktyg

Expertråd

I månadens krönika delar Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, sina tankar om var gränsen går mellan professionell försäljning och manipulation – och varför etiska säljare måste våga ta plats för att inte lämna scenen åt de oetiska.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Expertråd

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Expertråd

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

Expertråd

Hur bra är egentligen dina nyhetsbrev? Små, smarta förbättringar kan göra stor skillnad för öppningar, klick och försäljning.
Här är de vanligaste misstagen – och de bästa tipsen på hur du fixar dem!

Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Expertråd

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Expertråd

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Verktyg

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Här får du konkreta råd och en uppdaterad struktur för hur du lyckas – plus en lista med 30 rekryteringsföretag som kan sälj, så att du snabbare hittar rätt kompetens utan dyra felrekryteringar.

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 30 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs — Vecka 38, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butik. Ledarroller dominerar – från regionala säljchefer och BDM till butiksnära säljledare – med sista ansökningsdagar från tisdag 23 september och framåt.

Effektify rekryterar ny CRO

Effektify rekryterar ny CRO

Karriär

Effektify har gjort klart med Jimi Guldstrand som ny Chief Revenue Officer (CRO). Han kommer närmast från rollen som VP Revenue hos Funnel i USA och tar nu plats i ledningen hos det svenska martech-bolaget.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 37, 2025

Karriär

Här är en genomgång av nya tjänster inom försäljning, marknadsföring och närliggande områden. Urvalet bygger på senaste veckans jobb, med roller från butik och hotell till industri, tech och offentlig sektor.

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Karriär

Invent Medic rekryterar en erfaren fysioterapeut som deltidsresurs för att förstärka försäljningen av Efemia i Region Stockholm och angränsande områden. Rekryteringen ska öka närvaron hos vårdpersonal och förskrivare – och säkra att lösningen når fler kvinnor.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj, butik och kommersiella ledare — Vecka 36, 2025

Karriär

Här är de nya tjänsterna inom försäljning, marknad och ledarskap från senaste veckan. Urvalet spänner från butikschefsnära roller och retailledning till kommersiella toppjobb i tech, industri och life science.

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Karriär

Kafferosteriet Löfbergs tar ett strategiskt grepp om sin internationella expansion och rekryterar Kieran Youngman som ny Chief Commercial Officer. Med bred erfarenhet från globala FMCG‑företag och en stark drivkraft för hållbarhet får han i uppdrag att ytterligare stärka Löfbergs position i särskilt Storbritannien och Danmark.

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Karriär

Lindab stärker sin satsning i östra Sverige med rekryteringen av Magnus Trummens som ny försäljningschef för plåtslageri i Region Öst. Med gedigen erfarenhet från takbranschen och tydligt entreprenörsdriv ska han bygga team, driva kundvärde och utveckla lokal närvaro från Stockholm till Karlstad.

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Mest läst

Under hela året: nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Har du blivit coachad till nya nivåer av någon av Sveriges fantastiska säljcoacher, säljtränare, säljutbildare eller säljutvecklare? Då kan du nominera dina favoriter här under hela 2025! De som får flest röster kommer med på listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025 som presenteras här i början av 2026.
”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

Återbruk, flexibilitet och kundlojalitet har blivit ledord för Sture Exhibitions & Events. Företaget vill visa att hållbara lösningar inte bara är bra för miljön, utan också skapar långsiktigt värde.
23 tips för att motivera säljare

23 tips för att motivera säljare

Hur motiverar man egentligen ett säljteam till att alltid prestera på topp – utan att skapa stress eller tappa engagemang på vägen?
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Vill du göra dina säljargument både tydligare och mer övertygande? Med EFI-analys kopplar du egenskap → fördel → innebörd så att kunden snabbt förstår värdet.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com