Koncept & Event levererar allt ifrån employer branding-event, konferenser, resor, mässor och sedan pandemin har det blivit många digitala event och filmproduktioner. Under pandemin gällde det att gasa och hitta nya kreativa sätt att hitta intäkter och de var snabba på bollen att börja med digitala event. För att leverera på topp byggde de sin egen filmstudio tillsammans med kreatörer de hade inhouse och resultatet blev så bra att det nu är en stor del av byråns erbjudande. Några av byråns största kunder är Google och Bonnier med flera.
Hur förbereder du dig inför ett kundmöte?
”Det kan låta klyschigt att behöva svara att jag är alltid otroligt förberedd! Eftersom varje kundmöte är unikt behöver du göra en grundlig research så att du vet vad kunden erbjuder och vem du ska träffa”.
”Jag tänker ofta på att många som kontaktar mig för att sälja in sina tjänster inte är pålästa och det skapar inte någon bra förutsättning för ett lyckat möte”.
”Eftersom vi inte säljer via cold-calls är det sällan vi inte har någon aning om vem vi ska träffa. Vi arbetar väldigt ofta med ambassadörer och får många leads den vägen vilket
innebär att vi har förhandsinformation om vilken personlighet vi kommer att möta. Då är det
lättare för oss att veta om vi t.e.x ska gå rakt på sak i mötet, eller om de vill veta detaljer redan från början osv. Vet du detta så har du alla möjligheter att skapa fördelar för dig själv inför mötet”.
”Har man inte tillgång till denna information så gäller det att vara medveten om att aktivt och snabbt läsa av personen för att möta denna på bästa sätt. Jag tänker alltid 100% på att snabbt kunna läsa av alla i rummet för att skapa ett bra möte. En annan sak som är superviktigt är att veta inför mötet är vem som är beslutsfattare”…, tipsar Viktor.
Vad gör ett kundmöte framgångsrikt?
”Efter varje kundmöte brukar vi utvärdera vår egen insats och vad vi lyckats åstadkomma
under mötet. Framför allt om vi tagit ett steg till i processen. Att de vet vilka vi är och att det är tydligt vilka roller vi har. Att de förstått vår pitch. Att vi har en del-accept redan under mötet och att kunden känner att vi är kompetenta och att vi byggt upp ett förtroende. Var det kreativa geniet både i, under och efter mötet!”
Viktors 8 bästa tips för ett framgångsrikt möte:
- Var förberedd– läs på om personens/personerna hos företaget/organisationen.
- Skapa och arbeta aktivt med ambassadörer – Se till att ditt nätverk jobbar för dig.
- Lägg tid på behovsanalysen– hitta det verkliga behovet och ta reda på vem som är beslutsfattaren.
- Lägg tid på att skapa bra relation till alla i mötet– de är alla påverkare till beslut.
- Bygg förtroende– visa att ni är kompetenta.
- Jobba med delaccept– få kunden att få med kunden på tåget redan på första mötet.
- Förankra alltid ett nästa steg på plats – Säkerställ att kunden vet vad nästa steg är.
- Sätt en tid för återkoppling – Gör det alltid direkt på mötet.
Av: Michelle Dandenell