Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-12-16 | Expertråd

Årskrönika: Obegränsad säljstyrka 2025?

Året går mot sitt slut och vi har låtit några starka profiler ge sina perspektiv på utmaningar och möjligheter inför kommande år. Vad tror de kommer vara den största skillnaden i hur försäljningschefer kommer att arbeta 2025 jämfört med 2024 och vilka trender spår de inom sitt gebit? Om hur den AI vi provat under 2024 kommer kunna slå igenom skriver Lucas Fernström, Regional Vice President på AI-plattformen Salesforce.

Årskrönika: "Bara lyhörda företag överlever teknikskiftet"Lucas Fernström Foto: Salesforce

Det viktigaste som hände under 2024 var egentligen en förberedelse för det riktigt stora som väntar oss. Under året har många organisationer testat olika AI-verktyg, implementerat mer eller mindre framgångsrika chatbots och pratat om AI. Vi har alla frågat oss; hur kan AI hjälpa oss att effektivisera processer och bli lite bättre helt enkelt. Men vi står inför en radikal förändring. Och där måste vi ställa andra frågor, nya frågor där den viktigaste är: Vad skulle jag göra med en obegränsad säljstyrka?

Smaka på den. Det är något helt annat än hur vi har tänkt hittills. Det handlar om att AI-agenter kan arbeta outtröttligt, med hela företagets processer, dygnet runt, hela tiden, och ge service på en nivå som överträffar kundernas förväntningar. Autonoma, målinriktade AI-assistenter som kan initiera och slutföra flera sekvenser av uppgifter, göra research utifrån affärsdata, ge nya insikter och konversera med kunderna på ett naturligt sätt. Och nu, under 2025, kommer vi att börja se företag implementera tekniken på riktigt. På Salesforce är vi stolta över att få vara pionjärer med den här teknologin och att vi kan erbjuda den här typen av förmåga till svenska bolag.

AI-agenter kan helt ta bort ineffektiva processer

AI-agenter kan inte bara förbättra ineffektiva processer. De kan faktiskt ta bort dem helt. Det kräver ett nytt sätt att tänka. En uppenbar utmaning för alla säljchefer och företagsledare är att snabbt komma igång och använda teknologin på det sätt som verkligen skapar affärsnytta. Man måste förstå vilka delar av företagets processer som kan automatiseras och göra prioriteringar därefter.

Och det kommer inte bara att vara enkelt, för det här är ett stort teknikskifte som kommer att kräva mycket av ledarskap och organisationer. Jag tror att vi som levererar ny teknologi behöver vara ödmjuka inför våra kunders utmaningar och ge dem råd, vägledning och utbildning för att dra nytta av den på bästa sätt.

Våga leva som man lär

Det är en spännande tid som väntar, när AI-agenter kan fixa research, dokumentation och hantera kundinteraktioner. I min roll som säljchef kommer jag att ha mer tid till att utveckla mina säljare och förbereda dem för svårare uppgifter. Och samtidigt gå före och leva som jag lär.

Vi som leder andra kan inte bara förvänta oss att medarbetarna ska använda nya verktyg, vi måste själva gå före och använda dem. Jag som säljchef måste vara framåtlutad och våga förändra mitt sätt att arbeta. Vi behöver också se till att våra mänskliga medarbetare vågar testa, även om alla försök de gör inte kommer att vara perfekta.

AI kan inte ta ut kunderna på lunch

Framöver kommer försäljning att bli en mycket mer kvalificerad process. Komplexa och stora affärer kräver fortfarande förtroende mellan människor, empati, en förmåga att sätta sig in i kundens problem. Duktiga säljare kommer att behöva vässa sin förmåga att inspirera kunderna och hjälpa dem att ställa rätt frågor. Och än så länge kan AI inte ta ut kunderna på lunch. Så det personliga mötet som bygger tillit kommer fortsätta spela en roll.

När vi tittar tillbaka på 2025 kommer vi förmodligen att veta mer om vilken typ av bolag och vilket slags ledarskap som har bäst möjlighet att utnyttja teknologin. AI-agenternas förmågor kommer att fortsätta breddas, till att handla om hela kundresan och omfatta till exempel marknadsföring, analys, IT. Den som klarar av att snabbt ta till sig AI-agenterna kommer att ha möjlighet att ta stora marknadsandelar, eller öka sina marginaler.

Så den viktigaste frågan för 2025 är – vad skulle du göra med en obegränsad säljstyrka?

Gott Nytt 2025!

Lucas Fernström
Salesforce

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

Daniel Collin - månadens Mindley profil

Daniel Collin – månadens Mindley profil

Annons

Vad händer när en vd byter bana för att utforska hjärnans fulla potential? Månadens Mindley Profil är Daniel Collin – en föreläsare som väcker både insikter och förändring genom mental träning, hjärnkunskap och förtroendebaserat ledarskap.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

EFI-analys är ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa dig att övertyga dina kunder och öka din försäljning. Men vad står EFI egentligen för och hur kan det hjälpa dig i din säljprocess?
20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
Så stänger du affären före semestern!

8 experter tipsar: Så tar du hem affären före semestern!

Nedräkning pågår men hur stänger du så många offerter som möjligt och tar hem affären innan du går på semester? Våra säljexperter ger sina bästa tips!
Så fungerar LinkedIn Sales Navigator

Så fungerar LinkedIn Sales Navigator

I den här artikeln kommer vi att belysa hur verktyget LinkedIn Sales Navigator kan hjälpa både säljare och försäljningschefer att nå framgång inom försäljning.
Nu kommer AI-tjänster för köparna

Nu kommer AI-tjänster för köparna

Smartproduktion har tagit fram Aiofferter.se – En revolutionerande tjänst som hjälper köparna analysera och jämföra offerter med hjälp av artificiell intelligens.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com