Det viktigaste som hände under 2024 var egentligen en förberedelse för det riktigt stora som väntar oss. Under året har många organisationer testat olika AI-verktyg, implementerat mer eller mindre framgångsrika chatbots och pratat om AI. Vi har alla frågat oss; hur kan AI hjälpa oss att effektivisera processer och bli lite bättre helt enkelt. Men vi står inför en radikal förändring. Och där måste vi ställa andra frågor, nya frågor där den viktigaste är: Vad skulle jag göra med en obegränsad säljstyrka?
Smaka på den. Det är något helt annat än hur vi har tänkt hittills. Det handlar om att AI-agenter kan arbeta outtröttligt, med hela företagets processer, dygnet runt, hela tiden, och ge service på en nivå som överträffar kundernas förväntningar. Autonoma, målinriktade AI-assistenter som kan initiera och slutföra flera sekvenser av uppgifter, göra research utifrån affärsdata, ge nya insikter och konversera med kunderna på ett naturligt sätt. Och nu, under 2025, kommer vi att börja se företag implementera tekniken på riktigt. På Salesforce är vi stolta över att få vara pionjärer med den här teknologin och att vi kan erbjuda den här typen av förmåga till svenska bolag.
AI-agenter kan helt ta bort ineffektiva processer
AI-agenter kan inte bara förbättra ineffektiva processer. De kan faktiskt ta bort dem helt. Det kräver ett nytt sätt att tänka. En uppenbar utmaning för alla säljchefer och företagsledare är att snabbt komma igång och använda teknologin på det sätt som verkligen skapar affärsnytta. Man måste förstå vilka delar av företagets processer som kan automatiseras och göra prioriteringar därefter.
Och det kommer inte bara att vara enkelt, för det här är ett stort teknikskifte som kommer att kräva mycket av ledarskap och organisationer. Jag tror att vi som levererar ny teknologi behöver vara ödmjuka inför våra kunders utmaningar och ge dem råd, vägledning och utbildning för att dra nytta av den på bästa sätt.
Våga leva som man lär
Det är en spännande tid som väntar, när AI-agenter kan fixa research, dokumentation och hantera kundinteraktioner. I min roll som säljchef kommer jag att ha mer tid till att utveckla mina säljare och förbereda dem för svårare uppgifter. Och samtidigt gå före och leva som jag lär.
Vi som leder andra kan inte bara förvänta oss att medarbetarna ska använda nya verktyg, vi måste själva gå före och använda dem. Jag som säljchef måste vara framåtlutad och våga förändra mitt sätt att arbeta. Vi behöver också se till att våra mänskliga medarbetare vågar testa, även om alla försök de gör inte kommer att vara perfekta.
AI kan inte ta ut kunderna på lunch
Framöver kommer försäljning att bli en mycket mer kvalificerad process. Komplexa och stora affärer kräver fortfarande förtroende mellan människor, empati, en förmåga att sätta sig in i kundens problem. Duktiga säljare kommer att behöva vässa sin förmåga att inspirera kunderna och hjälpa dem att ställa rätt frågor. Och än så länge kan AI inte ta ut kunderna på lunch. Så det personliga mötet som bygger tillit kommer fortsätta spela en roll.
När vi tittar tillbaka på 2025 kommer vi förmodligen att veta mer om vilken typ av bolag och vilket slags ledarskap som har bäst möjlighet att utnyttja teknologin. AI-agenternas förmågor kommer att fortsätta breddas, till att handla om hela kundresan och omfatta till exempel marknadsföring, analys, IT. Den som klarar av att snabbt ta till sig AI-agenterna kommer att ha möjlighet att ta stora marknadsandelar, eller öka sina marginaler.
Så den viktigaste frågan för 2025 är – vad skulle du göra med en obegränsad säljstyrka?
Gott Nytt 2025!
Lucas Fernström
Salesforce