”Vad hände med Gary Cooper – the strong, silent type? Det där var en amerikan. Han var inte i kontakt med sina känslor. Han gjorde bara vad han skulle göra.”
Så inleds den första scenen i Sopranos, den legendariska serien om maffiabossen Tony Soprano. James Gandolfini sitter i terapirummet hos Dr. Melfi, spelad av Lorraine Bracco, och brottas med sin nyfunna förmåga till medkänsla – en känsla som hotar hans självbild som hård, osårbar ledare. Och kanske, bara kanske, är det precis det vi ser idag i näringslivet.
Efter hundratals möten under 2024 med säljchefer märker jag hur samma transformation pågår här. Den gamla skolans säljchef, en slags motsvarighet till Gary Cooper, får lämna plats åt den moderna säljchefen – hälften psykolog, hälften personlig tränare.
Det finns inga perfekta recept för framgångsrik försäljning, men en sak är säker: de bästa resultaten kommer från att satsa på människorna som gör jobbet. Den säljchef som, likt en nutida och fredligare Alexander den Store, lyckas vinna sitt teams förtroende och passion har redan halva slaget vunnet.
Men hur väcker man känslan av stordåd utan att kunna utlova världsherravälde och odödlig ära? Jo, kanske genom just det som Tony Soprano själv kämpade med – medkänsla. Ta dig tid att lyssna, skapa trygghet och visa att allas åsikter räknas. När människor känner sig sedda och hörda, då växer de – och i förlängningen, även resultaten.
Missförstå mig inte: du ska inte följa Tony Sopranos mer våldsamma impulser, men hans kamp för att hitta balansen mellan styrka och sårbarhet säger oss något om tiden vi lever i. Det är en tid där starka ledare vågar vara mänskliga.
Så här i juletid, varför inte börja med att göra just det? Ät en extra pepparkaka, ta lite extra tid med ditt team och låt fler få vara med och forma beslut. Börja nästa år med ett fokus på att bygga relationer – för det är där framgången ligger.
God Jul och Gott Nytt Säljår!
Rasmus Solholm
Goalplan