CRM-Konsulternas köhanterings-applikation KÖL.APP kom tvåa i kategorin ”Rädda näringsliv – digital lösning” när Hack the Crisis gick av stapeln i början av april.
Online-hackathonet som under en helg samlar några av Sveriges främsta programmerare arrangerades för sjätte året av myndigheten för digital förvaltning, DIGG, Hack for Sweden, Openhack och den svenska regeringen.
Smarta tjänster och appar
Årets uppdrag var – med anledning av den pågående smittspridningen av COVID-19-viruset – att designa, testa och genomföra idéer för att rädda liv, samhälle och näringsliv, såväl i Sverige som utomlands. Genom att utveckla smarta tjänster och appar baserade på öppen data.
Jobbade två dygn i sträck
– Vi var ett team på sex personer som från fredag eftermiddag till söndag kväll jobbade dygnet runt för att bygga en ny tjänst för digitaliserad köhantering, säger CRM-Konsulternas grundare Gustaf Westerlund i ett pressmeddelande.
Underlätta människors konsumtion
Applikationen KÖL.APP är tänkt att fungera som ett verktyg för att upprätthålla den sociala distansering som är nödvändig för att begränsa spridningen av Covid-19. Och samtidigt underlätta för människor att konsumera och näringsidkare att överleva.
Kölapp till mobiltelefonen
– Tanken med digital köhantering är att när till exempel en restaurang registrerar sig, får de en QR-kod som de kan skriva ut. Deras kunder kan scanna denna på plats, från sociala medier eller från hemsidan för att få en kölapp till sin telefon, säger Gustaf Westerlund.
Testas i en galleria
I appen kan kunderna exempelvis se hur många som är före dem i kön till en specifik butik eller restaurang. Vilket ger dem möjlighet att undvika trängseln och komma tillbaka när det är deras tur.
En betaversion av KÖL.APPEN kommer att testas på ett antal kunder nu i april, däribland ett bankkontor, en galleria och – sannolikt – en ICA-butik. Om allt går enligt planerna kommer appen ut på marknaden i juni.
Gratis för användarna
Det finns liknande applikationer. Men det som gör KÖL.APP unik är att kö-funktionen är gratis för användarna – och kommer så att förbli. Den är dessutom lätt att installera och använda. Det enda som kunden behöver är en QR-skanner.
Appen är byggd på Microsofts teknikplattform Power.
Erbjudanden via QR-koden
CRM-Konsulternas avser att utveckla KÖL.APP till en marknadsföringsplattform med tillhörande lojalitetsprogram och statistikfunktioner.
Kunder som laddar ner appen kommer då att kunna ta del av aktuella erbjudanden via den aktuella QR-koden. Större butiker och restauranger kommer även att kunna ha betalautomater kopplade till sitt QR-kösystem.
LÄS MER: Förstå drivkrafter bakom behoven bli mer framgångsrik