Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2020-02-18 | Expertråd

George Brontén: ”Skilj på aktivitet och framsteg”

Vad krävs för att lyckas med komplex försäljning? George Brontén är entreprenören som funderat mycket över säljprocessen och vad företag kan göra för att öka sin avslutsfrekvens. 

George Brontén: “Skilj på aktivitet och framsteg”

Säljare – en extrovert och tävlingsinriktad personlighet som gillar snabba avslut. Nja, inte alltid. I komplexa försäljningsprocesser krävs andra egenskaper och framförallt ett annat säljförfarande. 

Här berättar entreprenören George Brontén, som bland annat skapat det digitala verktygen Membrain, om varför försäljning inte är samma yrke överallt och vad man kan göra för att utveckla sin försäljningsprocess. 

Försäljning – inte samma yrke överallt

Att sälja är inte samma sak i alla branscher och organisationer. För George tog det några rekryteringar för att inse vad som var problemet. Det var inte personerna i sig, utan snarare antagandet om vilken personlighet som krävdes för att lyckas i yrkesrollen som ställde till det.

Efter att ha studerat försäljningsprocesser och säljmetodik, psykologi och beteendevetenskap var George redo att dra sina slutsatser. Olika komplexitet i försäljningen krävde olika egenskaper hos säljaren. 

– Det är väldigt olika nivå av komplexitet beroende på vad du säljer, säger George. Säljer du avancerade datasystem till bolag är det en mycket mer komplex försäljning.

George fortsätter:

– Komplexiteten beror inte bara på prislappen utan även den upplevda risken som köparen känner. Det i sin tur betyder att du behöver en annan typ av individ med andra färdigheter och kunskaper för att driva en sådan komplex försäljning jämfört med att driva en transaktionell försäljning. 

Även tiden och vilka personer i en organisation som är inblandade är faktorer som bidrar med komplexitet, menar George. Där blir även människorna viktiga. Till skillnad från transaktionella affärer där det är lätt att förstå idén och där även stor del av försäljningen kan automatiseras.

Visualisera köpprocessen

George Brontén startade Membrain när han sökte ett system för att visualisera och skapa samsyn internt kring köpprocessen på ett bra sätt.

– Membrain startades som ett system för att bygga in det här hur:et i vardagen, berättar George. Jag insåg att jag har bara tagit för givet att säljare vet vad man ska göra och i princip loggar vad de har gjort i sitt CRM-system.

Han fortsätter:

– Det jag ville när jag hade fått de här insikterna, det var att skapa ett system där det framgick hur vi skulle jobba med försäljningen. Så man går inte från ett första möte till att skicka en offert. 

Enligt George är det många säljare som blir ivriga och tänker att frågar ett prospekt om en offert så är det också det självklara steget framåt. Någonting som inte alls behöver stämma. 

– Har man jobbat med den här typen av försäljning så vet man att ”Vänta nu, har du pratat med alla beslutsfattare? Förstår du hur de kommer att ta sitt beslut?”. Det är en massa steg som de bara hoppade över för att de var så ivriga att sälja, säger George. 

Skilj mellan aktivitet och framsteg

För att få fram rättvisande nyckeltal och lyckas utveckla sin process krävs att man jobbar med sitt CRM på samma sätt inom organisationen. Samtidigt är många CRM-system inriktade på aktiviteter. 

– Det är väldigt grovt i de här systemen: vi har ett första möte, ett andra möte, offert och avslut, berättar George. Vad man gör i det här första mötet, det förutsätter man att säljarna förstår. Vilka som ska vara med på mötet, vilka som ska prata på mötet, vad man ska fråga. Det är ju där svårigheten i sälj kommer in. 

George poängterar skillnaden mellan att logga aktiviteter och att faktiskt känna till vad som krävs för att få processen att gå framåt på önskat sätt: 

–Vi pratar väldigt mycket om skillnaden mellan aktivitet och framsteg. Du måste göra framsteg annars händer ingenting. Du kan ringa 150 samtal men det betyder inte att de kommer att köpa – tvärtom kanske. 

Identifiera rätt personer från början och bana väg för förändring

Något som också är viktigt inom komplexa försäljningsprocesser är att involvera rätt personer från början. Då blir den uppenbara risken att man tror att man är klar för avtal, medan organisationen i fråga inte är överens internt. 

– Det är A och O i komplex försäljning: man måste förstå den här beslutsgruppen – vilka är de, vad tycker de är viktigt och varför? Folk köper inte produkten, de köper en lösning på ett problem. Om lösningen leder till mer problem kommer de inte att vilja köpa den, oavsett hur bra den är.

Som säljare behöver man därför säkerställa att köparen är redo att göra det som krävs för att få önskat resultat. 

– Om de ska göra ett köp så kommer det att leda till förändring. Det du vill ta reda på i början är om de är villiga att göra en förändring, menar George.

– Om de inte är villiga att göra en förändring kommer de inte att köpa någons produkt. Då ödslar du bara din tid om du ska lägga ner tid och göra en massa demos.

– Då har man ödslat en massa tid på en kund som man tycker borde köpa ens lösning, fortsätter George. Det skulle hjälpa dem, men internt så är de inte beredda att köpa det för att de tycker olika. Det är nog den vanligaste anledningen: inte att kunden väljer att använda en konkurrent, utan att de väljer att inte göra någonting, berättar George

Utveckla processen genom att analysera varje steg

Att använda checklistor är ett sätt att komma framåt med sin säljprocess. Atul Gawande är kirurg och författare till boken ”The Checklist Manifesto”. George berättar att han hämtat inspiration från budskapet.

–  Jag tror att vi inom försäljning gör samma misstag om och om igen. De här misstagen gör att vi inte vinner tillräckligt många affärer, menar George. 

– Om vi istället kunde identifiera misstagen som vi gör och fokuserar på att ”Nu löser vi det problemet”. Bara det tror jag skulle massivt förbättra företags avslutsfrekvens.

Läs mer: 9 tips: Så skriver du en säljande offert

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Christer B Jansson

Etisk kontra oetisk försäljning – integritet som ditt viktigaste verktyg

I månadens krönika delar Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, sina tankar om var gränsen går mellan professionell försäljning och manipulation – och varför etiska säljare måste våga ta plats för att inte lämna scenen åt de oetiska.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

Tillfällig bemanning – detta ska du tänka på

Tillfällig bemanning – detta ska du tänka på

Annons

Inte sällan hamnar frågan om tillfällig bemanning som rör kontorsverksamheten på ledningsassistentens bord. Men vad ska du egentligen tänka på när till exempel receptionen tillfälligt måste bemannas? Executiveeffect har frågat Pontus Esbo, vd på servicekonsultföretaget Middlepoint.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Christer B Jansson

Etisk kontra oetisk försäljning – integritet som ditt viktigaste verktyg

Expertråd

I månadens krönika delar Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, sina tankar om var gränsen går mellan professionell försäljning och manipulation – och varför etiska säljare måste våga ta plats för att inte lämna scenen åt de oetiska.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Expertråd

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Expertråd

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

Expertråd

Hur bra är egentligen dina nyhetsbrev? Små, smarta förbättringar kan göra stor skillnad för öppningar, klick och försäljning.
Här är de vanligaste misstagen – och de bästa tipsen på hur du fixar dem!

Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Expertråd

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Expertråd

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Verktyg

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Här får du konkreta råd och en uppdaterad struktur för hur du lyckas – plus en lista med 30 rekryteringsföretag som kan sälj, så att du snabbare hittar rätt kompetens utan dyra felrekryteringar.

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 30 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs — Vecka 38, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butik. Ledarroller dominerar – från regionala säljchefer och BDM till butiksnära säljledare – med sista ansökningsdagar från tisdag 23 september och framåt.

Effektify rekryterar ny CRO

Effektify rekryterar ny CRO

Karriär

Effektify har gjort klart med Jimi Guldstrand som ny Chief Revenue Officer (CRO). Han kommer närmast från rollen som VP Revenue hos Funnel i USA och tar nu plats i ledningen hos det svenska martech-bolaget.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 37, 2025

Karriär

Här är en genomgång av nya tjänster inom försäljning, marknadsföring och närliggande områden. Urvalet bygger på senaste veckans jobb, med roller från butik och hotell till industri, tech och offentlig sektor.

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Karriär

Invent Medic rekryterar en erfaren fysioterapeut som deltidsresurs för att förstärka försäljningen av Efemia i Region Stockholm och angränsande områden. Rekryteringen ska öka närvaron hos vårdpersonal och förskrivare – och säkra att lösningen når fler kvinnor.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj, butik och kommersiella ledare — Vecka 36, 2025

Karriär

Här är de nya tjänsterna inom försäljning, marknad och ledarskap från senaste veckan. Urvalet spänner från butikschefsnära roller och retailledning till kommersiella toppjobb i tech, industri och life science.

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Karriär

Kafferosteriet Löfbergs tar ett strategiskt grepp om sin internationella expansion och rekryterar Kieran Youngman som ny Chief Commercial Officer. Med bred erfarenhet från globala FMCG‑företag och en stark drivkraft för hållbarhet får han i uppdrag att ytterligare stärka Löfbergs position i särskilt Storbritannien och Danmark.

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Karriär

Lindab stärker sin satsning i östra Sverige med rekryteringen av Magnus Trummens som ny försäljningschef för plåtslageri i Region Öst. Med gedigen erfarenhet från takbranschen och tydligt entreprenörsdriv ska han bygga team, driva kundvärde och utveckla lokal närvaro från Stockholm till Karlstad.

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Mest läst

Under hela året: nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Har du blivit coachad till nya nivåer av någon av Sveriges fantastiska säljcoacher, säljtränare, säljutbildare eller säljutvecklare? Då kan du nominera dina favoriter här under hela 2025! De som får flest röster kommer med på listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025 som presenteras här i början av 2026.
”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

Återbruk, flexibilitet och kundlojalitet har blivit ledord för Sture Exhibitions & Events. Företaget vill visa att hållbara lösningar inte bara är bra för miljön, utan också skapar långsiktigt värde.
23 tips för att motivera säljare

23 tips för att motivera säljare

Hur motiverar man egentligen ett säljteam till att alltid prestera på topp – utan att skapa stress eller tappa engagemang på vägen?
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Vill du göra dina säljargument både tydligare och mer övertygande? Med EFI-analys kopplar du egenskap → fördel → innebörd så att kunden snabbt förstår värdet.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com