Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-09-18 | Inspiration

Mercedes-säljaren storsäljer trots tom bilhall

Utnämnd till Bästa säljare i Sverige för SAAB, Mitsubishi och BMW. Sedan 2021 toppar han försäljningsstatistiken för Mercedes på Bilia trots tom bilhall.

Mercedes-säljaren storsäljer trots tom bilhallMercedes-säljaren storsäljer trots tom bilhall John Berg Foto Bilia Mercedes

För bara några år sedan kom det in fem till sju möjliga köpare i bilhallen. Idag besöker en genomsnittlig kund bilhallen 1,8 gånger före köp vilket betyder att vissa bara håller kontakt via mejl och telefon och plockar ihop sin bil med hjälp av hemsidan, berättar John Berg, säljare för Mercedes på Bilia i Danderyd strax utanför Stockholm.

Hur gör han då för att skapa personlig kontakt och få en första förfrågan på ett mejl att resultera i ett köp av en ny bil?

SAAB:s tillbehörskatalog som godnatt-saga

John är född och uppvuxen i Stockholm. Pappa var bilintresserad och John berättar att han tidigt var involverad i vilken utrustning och utseende familjens nästa bil skulle ha.

-Mamma har berättat att när jag var två, tre år hellre ville att hon skulle läsa högt ur SAAB:s tillbehörskatalog och titta på bilderna i den än en godnatt-saga med Pippi Långstrump eller Emil i Lönneberga, berättar John. Så man kan väl säga att intresset för bilar började tidigt, tillägger han med ett skratt, fullt medveten om att de flesta 2-åringar skulle valt Pippi och Emil.

Skulle köpa en tröja men köpte för 15 000 kronor

Första säljjobbet var i en golfbutik där han gjort prao i 7:an. Det var extrajobb på helger och lov fram till studenten och här upptäckte John att han verkligen tyckte om att sätta sig in i kundens situation och såg merförsäljning som ett sätt att hjälpa kunderna och inte som att kränga.

-Det hände att någon kom in för att köpa en tröja för 500 kronor och en stund senare nöjd och glad lämnade butiken med en bag med klubbor för 15 000 kronor. Jag har alltid sett på det som att jag hjälper kunden att hitta det som är bra för dem, inte att jag manipulerar dem. En sådan sak känner kunden och kommer inte köpa av dig igen, säger John.

”Insåg att jag behövde utbilda mig”

Efter studenten ville John börja jobba och han provade på att jobba som receptionist och datatekniker, vilket inte passade honom alls. Han provade på att sälja telefonabonnemang men insåg att han skulle behöva utbilda sig för att hitta ett jobb han skulle kunna trivas med i längden. Det resulterade i fyra och ett halvt års ekonomistudier på Södertörns Högskola.

25 år gammal var John klar med studierna och under fyra år jobbade han med olika ekonomifunktioner. Trots sin ekonomiutbildning kändes det ändå inte helt rätt och på vinst och förlust skickade han in en spontanansökan till Saab-anläggningen där familjen köpt sina bilar genom åren – och fick jobb!

”Det har lett till min framgång”

John har alltid haft mottot att ge dem som kommer in i bilhallen en bra upplevelse oavsett ålder, utseende eller vilket första intryck de gör.

-Jag besökte själv som yngre ibland bilhallar utan att någon brydde sig om mig. Det har jag tagit fasta på. Alla som besöker en bilhall vill få en bra upplevelse. Det har jag alltid försökt leverera och det har lett till min framgång, säger John.

Men hur gör han då för att sälja idag när kunderna inte kommer in i bilhallen på samma sätt som förut?

-Mesta kontakten idag är via mejl, säger John. Det funkar bra tycker jag för man kan fånga upp varandra när den andra har tid och jag tycker för det mesta att folk är bra på att uttrycka vad de vill ha. Många kanske tycker att det är svårt att skapa en relation till kunden via mejl, men jag lägger mycket tid på att svara utförligt och också vara snabb med att återkoppla, berättar John.

Johns tips på hur du skapar en relation till en ny kund via mejl

  1. Svara snabbt. Ha som mål att alltid ha en tom inkorg när du går hem.
  2. Besvara kundens alla frågor.
  3. Ta dig tiden att uttrycka dig på ett bra sätt. Kunden måste känna att de får fin hjälp.
  4. Skriv personligt så kunden känner att du bryr dig.
  5. Var tillgänglig – återkom som du ska och lämna ett meddelande om kunden inte svarar.

Både lättare och svårare att vara säljare idag

John menar att det är både lättare och svårare att vara säljare idag då kunderna ofta är mycket mer pålästa genom all information som finns på nätet. Det ställer höga krav på mig som säljare samtidigt som det kan innebära att vägen till avslut är kortare när kunden hör av sig.

De senaste åren har det varit mycket tal om komponentbrist inom till exempel bilbranschen och nu går dessutom många begagnade bilar på export med anledning av den svaga kronan.

-Det stämmer, säger John. En kund som tidigare kanske bytte bil vart tredje år kan behöva vänta ytterligare ett år innan hans eller hennes bil kan levereras. En del kunder har inte tid att vänta. Då kan en lätt begagnad bil vara ett alternativ även om priserna på begagnat har gått upp på grund av mindre utbud.

Men på Bilia Center Alto har de fattat en aktiv strategi där de bestämt att inte exportera bilar i onödan. Men flera gånger per dag kontaktas de av utländska köpare. Att köpa en bil från Sverige kan innebära 20 % lägre pris då kronans värde är så lågt i förhållande till euron.

-Jag försöker hjälpa kunden att komma fram till en ny lösning, fortsätter John. Har du köpt bilen privat får du mer betalt för bilen du lämnar i inbyte och är kanske inte lika känslig för om din nya bil också kostar mer. Vid leasing kan vi förlänga leasingtiden eller lägga upp en korttidsleasing av annan bil tills kundens bil kommer.

Vilken är din bästa affär?

-De bästa affärerna är när jag känner att kunden är nöjd och jag verkligen hjälpt dem, säger John. Det är inte alltid man får den feedbacken från kunden själv men när en ny kund hör av sig och säger att de kontaktar mig för att den andra kunden rekommenderat mig, blir jag uppriktigt glad.
Det är de bästa affärerna för mig!


Mer om:
John Berg
, bor med fru och två barn strax utanför Stockholm. Inför en bra säljdag peppar han sig gärna med bra grunge-rock i stereon även om det händer att barnens låtval också får honom på riktigt bra humör!

Sophia Loader [email protected]

Läs mer:

Glasslista: Bjud rätt kund på rätt glass!

Glasslista: Bjud rätt kund på rätt glass!

Vi bjuder våra kunder på kaffe under hela året men nu är sommaren här och dags att satsa på glass istället! Men vilken smak passar din kund bäst? Vi har spanat in listan över Sveriges godaste glassar och här är smakerna som säljer in både dig och sommaren!

8 takbarer i Göteborg där affären lyfter

8 takbarer i Göteborg där affären lyfter

Läge att att lyfta kundmötet till nya höjder och ge affärssamtalet en ny dimension? Här tipsar vi om takbarerna som är våra favoriter i Göteborg. Här har du goda chanser att stänga de utestående affärerna före semestern med hjälp av fantastisk utsikt och avslappnad atmosfär! 😎

Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som inte har något tak! Här listar vi sju takterrasser i Stockholm.

Ny uppstickare – Sveriges nya  moderna e-signeringstjänst

Ny uppstickare – Sveriges nya moderna e-signeringstjänst

Annons

I digitaliseringens fotspår har många företag börjat signera dokument digitalt. Konkurrensen är hög men det finns fortfarande plats för nya innovativa lösningar. Ett nytt intressant företag som erbjuder verktyg för digitalt signering av dokument är Resly.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com