Du vill såklart att dina nya säljare presterar optimalt redan från start. Ett sätt att skapa goda förutsättningar är genom en genomtänkt och välplanerad onboarding.
Onboarding skapar trygghet och tydlighet
Det finns många anledningar till att onboarding bör prioriteras. Som nyanställd har man många frågor. Alla rör inte nödvändigtvis arbetsuppgifter och rutiner utan kan även handla om företagskultur och teamkänsla.
Med hjälp av en genomtänkt onboarding kan du skapa en trygghet och hjälpa säljare att komma in i sin nya roll snabbare. Hur lång tid det tar att bli ”varm i kläderna” beror på många variabler, men 6-12 månader är inte ovanligt.
Ökad lojalitet och stärkt varumärke med hjälp av onboarding
Hur ni bemöter nya medarbetare och introducerar dem har stor betydelse för deras uppfattning av organisationen som arbetsgivare. Om medarbetaren känner att ni tar onboarding och fortsatt prestation på allvar är det även någonting som hen tar med sig i sitt fortsatta arbete.
Att ge en grundlig onboarding skapar lojalitet till arbetsgivaren och stärker varumärket i form av engagerade medarbetare.
Ha en tydlig plan
Hur er onboarding bör se ut påverkas såklart av hur er säljprocess ser ut och vilken grad av komplexitet som försäljningen kräver. Det finns ändå några hållpunkter som är relevanta i de flesta situationer:
- Ha en tydlig plan för vilka moment som ska ingå och hur lång tid de olika momenten ska ta. När kan er nya säljare räkna med att jobba självständigt?
- Finns det möjlighet att börja med onboarding-processen redan innan säljaren börjar arbeta? Kanske finns det grundmaterial om er organisation och dess historia, vilka kollegor säljaren kommer att ha närmst kontakt med etc.
- Glöm ej de sociala aspekterna! Det är lätt att fokus hamnar på att se till att den nya medarbetaren får en massa information. Kom ihåg att se till att inkludera den nya säljaren på gemensamma luncher och aw:s för att skapa trygghet även bland kollegor.
- Ska medarbetaren kanske ha en designerad coach eller fadder? På så sätt får din nya säljare en kontakt att vända sig till i första hand.
- Alternera mellan olika avdelningar. Det är en bra idé, kanske efter någon månad eller två, att göra besök på andra avdelningar. På så sätt får din nya säljare en bredare förståelse för er organisation och hur ni hjälper era kunder.
Läs mer: Rekryteringsexperten: Så rekryterar du högpresterande säljare