Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2019-07-25 | Annons | Koncept & Event | Native

Business Event Network – Tillsammans skapar vi kraft!

Ibland händer saker som verkligen etsar sig fast; dofter, smaker eller kanske musik som man tydligt kan koppla till ett minne eller en händelse.

Tidigt på våren 2015 fick jag ett samtal från en gammal bekant, Robin Hildeland. Vi hade stött på varandra ett antal gånger under vår uppväxt, främst via olika idrottsevenemang och vi hade även en hel del gemensamma kompisar. Just den här dagen var jag på det 12e hålet, ett kort par 3-hål på Gripsholms GK. Gripsholm har alltid varit känt i golfkretsar för att öppna tidigt, de hade dem gjort även det året vilket kändes och avnjöts i den milda vinden.

Robin berättade att han startat ett Affärsnätverk, Business Event Network, och att det nog skulle finnas goda möjligheter till ett samarbete eftersom BEN skulle arrangera ett stort antal nätverksträffar. Jag minns att jag ryggade till när han sa att dem räknade med att göra 50 evenemang om året.

Den pessimistiska delen av mig kände nog att det var orimligt höga ambitioner, medan min optimistiska sida (min absoluta favoritsida) kände att det här kan nog vara något. Jag räknade lite snabbt i huvudet medan jag fortsatte lyssna på Robin och försökte rädda mitt par från bunkern. När vi lade på berättade jag om samtalet för pappa, ”det var en gammal bekant som ringde, han sa att dem kommer vilja arrangera en väldans massa event, 50 om året”, sa jag.

Min pappa är revisor och han är inte helt lättflörtad när det kommer till affärer, han är sådär revisoriskt (är det ens ord?) pessimistiskt och han tenderar att hitta de potentiellt negativa sidorna, vilket dock såklart kan vara superviktigt. Medan vi vandrade längs den 13e fairwayen hade min optimism kring samtalet övergått till samtal om kreditrisker…. – något som kan vara lite stökigt men också jätteviktigt i ett samarbete med en startup.

Jag och Robin bokade in ett möte och jag hade svårt att släppa potentialen i det hela. När mötet väl ägde rum på vårt gamla kontor vid Vasaparken var känslan fortsatt positiv men någonstans insåg jag att de här 50 evenemangen kanske inte riktigt låg runt hörnet. Men vi kom överens om att vi skulle arrangera det första BEN-evenemanget, för det som nu är BEN Sthlm Grupp 1. Det gjorde vi den 9 juni 2015 på M/S Molly. Det var strålande sol, det lagades grillbuffé och mitt ute på fjärden stannade vi för en RIB-tur. Det är en idag en legendarisk träff. Mycket på grund av att det just var den första, för att solen sken och att grillkocken levererade – men för mig personligen markerar det också början på ett fantastiskt samarbete.

Business Event Network – Tillsammans skapar vi kraft!

Jag bestämde mig för att BEN var för oss, jag gillade potentialen, jag gillade formatet och jag gillade grabbarna bakom konceptet! BEN var inte ett vanligt halvtråkigt affärsnätverk, det var ett forum där människor umgicks, socialiserade med varandra och lärde känna varandra. Jag älskar att träffa nya spännande människor och faktum är att om man gillar någon annan, så har man uppnått en grundläggande förutsättning för att skapa affärer, samarbeten och utbyten.

Vi gick även med i nätverket som medlemmar och det ledde tidigt till värdefulla kontakter både affärsmässigt och privat. För att återge några exempel så har vi hittat många fina kunder inom BEN som exempelvis Erik Olsson, Mabi, Grenke Leasing, Svea Bank, Fouredge. Vi har hittat partners i webbyrån Generation, finansiellt med Svea Bank, leadsgenereraren Qualifier och eventlokalerna Atleter23, Marriott Hotels, High Definition, Hotell Kung Carl med flera. Utöver det har jag hittat massvis av vänner och affärskontakter som jag kan utbyta erfarenheter med.

Hur skulle vi då bära oss åt för att kunna gå från det här första enskilda evenemanget med drygt 40 deltagare på M/S Molly till att göra 50 evenemang om året? Redan på ett tidigt stadie förstod vi att vi måste backa BEN med allt vi kunde, alltid. Desto bättre det gick för BEN, desto mer evenemang skulle vi få arrangera. Vi jobbade fram ett upplägg med Svea Bank som backade upp affären, vi satte tydliga budgetar för evenemangen och vi jobbade stenhårt för att leverera roliga, unika evenemang med upplevelser i fokus. Medlemmarna skulle hela tiden vilja komma tillbaka nästa träff.

Idag, snart fyra år senare har ”grabbarna bakom konceptet” växt till ett bolag bestående av närmare tio personer. BEN arrangerar i år någonstans mellan 40-50 evenemang (vi håller såklart tummarna för 50), dem har totalt elva nätverksgrupper med olika inriktningar och totalt ca 600 medlemmar. Vilken fantastisk utveckling för både oss som kund men också som leverantör av ett supernätverk som vi alltid kommer vilja vara en del av.

Business Event Network – Tillsammans skapar vi kraft!

Business Event Network i korthet:
  • 11 nätverksgrupper
  • Ca 600 medlemmar
  • Arrangerar ca 45 event 2019
  • Arrangerar ca 160 Business Tables 2019
  • Finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås
  • Skapar förutsättningar för att ca 100 000 samtal/möten mellan olika människor äger rum varje år

Business Event Network säljer medlemsskap i nätverksgrupper om ca 50-60 personer per grupp. I varje grupp är man branschexklusiv. Målsättningen med träffarna är att i attraktiva miljöer skapa träffar där deltagarna får uppleva, skratta, dricka och äta gott i attraktiva miljöer. Vi vill bygga energi, positivism och en känsla av att vi bygger ett helt öppet forum där både problem och roliga historier är välkomna. Det ska helt enkelt vara en miljö som är förbannat enkel och trevlig att umgås i.

/Niklas Åström
VD & Grundare på Koncept & Event och nöjd medlem i affärsnätverket Business Event Network
[email protected]
070 818 27 88

Jens Peter Edgren Mindley Jens Edgren - Veckans Mindley profil

Jens Edgren – Veckans Mindley profil

Annons

Jens Edgren är veckans profil på Mindley. Med en unik kombination av djup erfarenhet inom försäljning, coaching och beteendeförändring, hjälper han säljare och chefer att nå snabbare och mer hållbara resultat.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Vad är social kompetens? - Här reder vi ut begreppet

Vad är social kompetens? – Här reder vi ut begreppet

Expertråd

Social kompetens är en av de mest efterfrågade egenskaperna på arbetsmarknaden 2025 – oavsett yrke, bransch eller roll. Det handlar om förmågan att förstå andra människor, kommunicera tydligt, skapa förtroende och agera på ett sätt som får samarbeten och relationer att fungera.

Den lönsamma säljtävlingen – så här gör du

Den lönsamma säljtävlingen – så här gör du

Expertråd

En säljtävling kan vara det mest effektiva sättet att snabbt höja energin, engagemanget och försäljningen i ditt team – om den planeras rätt. I den här guiden går vi igenom hur du steg för steg skapar en säljtävling som motiverar, engagerar och faktiskt bidrar till långsiktig lönsamhet.

Så skriver du en plan för din säljstrategi

Så skriver du en plan för din säljstrategi

Expertråd

En genomtänkt säljstrategi är ryggraden i varje framgångsrikt företag. Den styr hur du vinner nya kunder, behåller de befintliga och når era tillväxtmål. Utan en tydlig plan riskerar teamet att springa i olika riktningar, vilket leder till förlorad tid och splittrad energi. Här får du en komplett guide till hur du skriver och implementerar en säljstrategi som verkligen fungerar.

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Expertråd

Vi är alla med om det lite nu och då. Att inte våga fråga, att framstå som okunniga och dumma. Prestige segrar över förnuft.

Säljutveckling: Din klädsel viktigare än du tror

Säljutveckling: Din klädsel viktigare än du tror

Expertråd

I bästa fall har du fem sekunder på dig att göra ett första intryck på din kund. Frågan är – har du råd att inte tänka igenom vilka signaler du sänder med dina kläder? Saleseffect har pratat med stilexperten Betsabé Vivanco Goldberg, som hjälper företag och privatpersoner hitta rätt stil för bättre affärer.


Christer B Jansson

Etisk kontra oetisk försäljning – integritet som ditt viktigaste verktyg

Expertråd

I månadens krönika delar Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, sina tankar om var gränsen går mellan professionell försäljning och manipulation – och varför etiska säljare måste våga ta plats för att inte lämna scenen åt de oetiska.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Expertråd

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Expertråd

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

Verktyg

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Ett CRM-system (Customer Relationship Management) är idag ett av de viktigaste verktygen för både säljare, marknadsförare och ledning. 2025 räcker det inte längre med ett register över kunder – moderna CRM-system erbjuder automatisering, AI-stöd, pipelinehantering, rapporter i realtid och avancerad kundanalys.

Gamma AI - så gör du säljpresentationen rekordsnabbt

Så gör du säljpresentationen rekordsnabbt med Gamma AI

Verktyg

Behöver du ta fram en professionell säljpresentation men har ont om tid? Då kan verktyget Gamma AI vara precis det du behöver. I denna uppdaterade guide för 2025 visar vi hur du skapar en presentation på rekordtid – med modern AI-teknik, uppdaterad statistik, konkreta arbetsflöden och tydliga exempel för säljteam.

7 säljpoddar för att vässa tekniken och inspireras

De bästa svenska säljpoddarna 2025 – vässa tekniken och inspireras

Verktyg

Att lyssna på säljpoddar är ett snabbt sätt att skruva på tekniken, hitta nya arbetssätt och ta del av andras erfarenheter. Nedan listar vi aktuella och aktiva svenska poddar med fokus på försäljning och säljledning – plus ett par tidlösa klassiker i arkivet.

8 tips: Så lyckas du med din säljtävling

8 tips: Så lyckas du med din säljtävling

Verktyg

En säljtävling ska inte bli ännu ett kontrollmått, utan ett verktyg som tydliggör fokus, driver aktivitet och bygger laganda genom att göra rätt beteenden lätta att förstå, lätta att genomföra och lätta att fira när de inträffar, vilket i sin tur skapar varaktig motivation och bättre affärer över tid.

Lista: 17 tips för att boka ett kundmöte

17 tips för att lyckas boka fler kundmöten

Verktyg

Att boka in kundmöten är en av de viktigaste delarna i nykundsbearbetning. Ett bra möte kan vara startskottet på en lång och lönsam relation – men vägen dit kräver förberedelse, struktur och träning.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 49, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och retail – från dagligvaruhandel och fältsälj till industri, SaaS och logistik. Flera annonser har snara deadlines redan i veckan, så se över din ansökan i tid.

QD förstärker ledningen med Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteam

QD förstärker ledningen med Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteam

Karriär

QD tar ett strategiskt kliv framåt genom att tillsätta Stefan Törnblom Rahm som ny chef för kundteamet, en roll som syftar till att förstärka kundrelationer och driva effektiviteten.

saleseffect jobb

Nya chefs- och säljjobb inom teknik, retail och media — Vecka 48, 2025

Karriär

Senaste veckan har det kommit in många nya ledar- och säljroller, från dagligvaruhandeln och fordonsbranschen till industri, tech och AdTech. Här är en samlad överblick med ansvar, krav och sista ansökningsdagar för de mest aktuella tjänsterna.

Från säljare till försäljningschef - går det?

Från säljare till försäljningschef – går det? Komplett guide 2025

Karriär

Många säljare funderar förr eller senare på om det går att ta steget vidare och bli försäljningschef. Svaret är:Ja, det är en av de vanligaste karriärvägarna inom försäljning – men vägen dit kräver mer än hög omsättning och starka resultat. Rollen har förändrats snabbt under de senaste åren, och kraven 2025 är betydligt bredare än tidigare.

saleseffect jobb

Nya sälj- och ledarjobb i hela landet — Vecka 47, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butiksledning. Vi har samlat lediga tjänster i retail, industri/teknik, säkerhet, klimat/NGO och bemanning – med sista ansökningsdagar från nästa vecka och framåt.

Christian Fricke ny affärsutvecklingschef hos MySafety

Christian Fricke ny affärsutvecklingschef hos MySafety

Karriär

Christian Fricke har utsetts till ny affärsutvecklingschef hos MySafety, en roll som innebär strategiskt ansvar för att driva bolagets tillväxt och försäljningsstrategi.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad just nu — Vecka 46, 2025

Karriär

Här är en genomgång av senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknadsföring och affärsutveckling. Från detaljhandel och hospitality till industri, tech och life science – flera roller söker ledare med kommersiellt driv.

GU Ventures anställer Markus Zetterström som ny affärsutvecklare

GU Ventures anställer Markus Zetterström som ny affärsutvecklare

Karriär

GU Ventures stärker sitt team med Markus Zetterström för att driva innovations- och tillväxtstrategier.

Oskar Gibas Hjertquist ny CCO hos Autocirc – stärker fokus på kommerciell strategi

Oskar Gibas Hjertquist ny CCO hos Autocirc – stärker fokus på kommerciell strategi

Karriär

Autocirc AB, ledande inom bilåtervinning, annonserar tillsättningen av Oskar Gibas Hjertquist som ny Chief Commercial Officer.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs i flera branscher — Vecka 45, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb inom försäljning, marknadsföring och butik. Från dagligvaruhandeln och hotell till industri och internationella uppdrag – ledande och operativa roller med start redan den här veckan.

Mest läst

Foton: Carl Oscar

Ambiente: ”I vår monter brukar vi ha besökare från mer än 40 länder”

Den 6 – 10 februari äger mässan Ambiente rum i Frankfurt och vi har träffat Annika Öhberg, en av grundarna till svenska Carl Oscar som ställer ut för 11:e gången. Bredden på mässan är unik och här har de fått kontakt med många av sina största kunder och distributörer, berättar Annika. Och så ger hon tips till dig som funderar ...
Bädda för framgång 2026 – så rustar du ditt säljarbete för nästa år

Bädda för framgång 2026 – så rustar du ditt säljarbete för nästa år

Vill du gå in i 2026 med stark försäljning, skarpa kundmöten och ett team som levererar? Här är hur du bäddar för framgång.
Så fungerar marknadsföring i spelbranschen - En kort guide

Så fungerar marknadsföring i spelbranschen – En kort guide

Spelbranschen är en av de snabbast växande industrierna i världen, och marknadsföring spelar en avgörande roll för att locka nya spelare och behålla de befintliga. Marknadsföring inom spelbranschen skiljer sig från andra sektorer på grund av sina specifika utmaningar och möjligheter. Denna guide ger en översikt över hur marknadsföring fungerar i spelbranschen och vilka strategier som är mest effektiva.
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Vill du göra dina säljargument både tydligare och mer övertygande? Med EFI-analys kopplar du egenskap → fördel → innebörd så att kunden snabbt förstår värdet.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com