Saleseffect
  • Expertråd
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
  • TIPSA REDAKTIONEN
  • Om oss
Skip to content
2022-02-21 | Expertråd

Så ökar du din försäljning med nyhetsbrev

Nyhetsbrev kan vara ett effektivt sätt att nå ut till din målgrupp. I den här artikeln delar jag med mig av några tips på hur du kan sälja mer, samt kommunicera med fler av dina kunder och potentiella kunder på regelbunden basis. Jag ger också tips på hur du kan gå till väga för att samla in leads och skaffa nya prenumeranter till ditt nyhetsbrev. 

Så ökar du din försäljning med nyhetsbrevNyhetsbrev

Ta fram en plan för ditt nyhetsbrev

Innan du skickar ut ditt första nyhetsbrev kan det vara bra att sätta upp en plan. Det finns några frågor du kan ställa till dig själv:

  • Vad för typ av innehåll vill jag kommunicera? Vilken är min målgrupp?
  • Hur ofta och vilken/vilka dagar och tider vill jag att utskicken ska ske?
  • Kommer jag att använda mig av automatiseringar eller några andra funktioner? Vill jag i så fall göra detta från start eller lägga till det senare?
  • Vilket verktyg vill jag skapa nyhetsbreven med? Vilket verktyg svarar upp mot det jag vill åstadkomma?
  • Hur får jag nya prenumeranter?
  • Vem ska göra vad? Behöver jag ta in hjälp utifrån?

Kanske har du redan e-postadresser till kunder, medarbetare och samarbetspartners som du kan utgå ifrån när du skapar din e-postlistor. Kom ihåg att du enligt GDPR alltid behöver ett godkännande från dem du skickar nyhetsbrev till. Om du har befintliga kontakter med e-postadresser så kan du som en leadsgenererande aktivitet kontakta dessa för att fråga efter ett skriftligt godkännande.

Ett annat liknande sätt att skapa leads på är att kontakta dem som har en e-postadress där dina mejl studsat och det verkar som att du har felaktiga kontaktuppgifter, för att undersöka statusen och uppdatera ditt underlag med korrekt information. Samtidigt får du ett naturligt tillfälle att prata med kunden eller din potentiella kund. Förutom att du bygger en hängiven och engagerad prenumerantlista på detta sätt så kan du också använda dessa kontakttillfällen till att stärka relationer och skapa nya affärsmöjligheter.

Skaffa nya prenumeranter med en lead magnet

Ett av de mest effektiva tillvägagångssätten för att skaffa nya prenumeranter är att använda dig av en så kallad lead magnet. Det vill säga att du lockar personer till att prenumerera på ditt nyhetsbrev i utbyte mot att du bjuder på någonting. När det kommer till utformningen av lead magnets så är det (nästan) bara fantasin som sätter stopp.

Här är några tips på saker som din lead magnet kan innehålla:

  • Gratis kunskap eller tips. Exempelvis i form av en guide eller manual som kan laddas ner som en PDF.
  • Länk till ett gratis webbinarium eller webbutbildning. Det kan vara live eller redan inspelat material. Webbinariet kan fungera som ett säljmöte med ett erbjudande på en produkt eller tjänst i slutet av mötet. Eller så kan du ha med en inbjudan till ett ytterligare möte där försäljningen sker, exempelvis i form av fri rådgivning.
  • Erbjudande på digital produkt. Till exempel en kod som ger tre månaders gratis prenumeration.
  • Rabattkupong. Kupongen kan exempelvis innehålla ett erbjudande som innebär “20 % på första köpet”.
  • Gratis samtal. Till exempel i form av coaching.
  • Låst material online. Exempelvis ett arkiv med bilder, filmer eller texter.
  • Fysisk produkt som skickas på posten. Detta kan förstås bli dyrt om du står för hela kostnaden själv, så ett alternativ är att samarbeta med andra.

Marknadsföringen av din lead magnet kan ske genom en landningssida vars länk delas på olika platser, till exempel i sociala medier, samt via ett formulär på din hemsida. På hemsidan kan du samla in prenumeranter genom ett fast formulär som är en del av hemsidans design eller via en popup. Det senare är ofta effektivt om den dyker upp på ett lämpligt ställe, du får bara vara försiktig så att den inte går ut över användarupplevelsen för besökaren på din hemsida.

Skapa engagerande innehåll för din målgrupp

För att få en positiv effekt av dina nyhetsbrevsutskick är det av stor betydelse att skapa innehåll som är intressant för din målgrupp. Du kan förslagsvis utgå från det område du är expert eller nischad inom och dela med dig av kunskap och erfarenheter. En sak som kan skrämma bort prenumeranter är om dina nyhetsbrev lägger för stort fokus på att sälja produkter eller tjänster.

Skapa innehåll där du som avsändare framstår som autentisk och personlig. De flesta föredrar att läsa ett mejl som kommer från en människa snarare än en stor anonym organisation. Förstärk känslan av autencitet genom att ha en avsändaradress med ditt namn i och använd en signatur och ett foto på dig själv i nyhetsbrevet. Du kan också skriva om anekdoter och lärdomar du tagit med dig från tidigare händelser – både från arbetslivet och privat.

Ett annat bra sätt att få din målgrupp engagerad är att skapa interaktivt innehåll i ditt nyhetsbrev. Det kan till exempel bestå av enkäter, knappar, länkar, spel, tävlingar och utmaningar. Efterhand kan du lära dig mer om dina prenumeranter och utforma segment utifrån vad prenumeranterna klickar på och interagerar med, vilket du sedan kan använda för att anpassa erbjudanden. Du kan exempelvis skapa riktade utskick med erbjudanden till prenumeranter som visat intresse för en specifik produkt.

Av: Johan Ericsson

 

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Kallprat. Det enkla och uppenbara, som att diskutera vädret, är inte bara en övning i artighet, det är den första nyckeln till att skapa kontakt och bygga en grund för djupare och meningsfulla samtal. I den konstanta jakten på meningsfulla samtal och verklig connection, tenderar vi att underskatta kraften hos det som verkar ytligt.

Våga vägra det digitala kundmötet!

Våga vägra det digitala kundmötet!

Många gillar det digitala och med all rätt. Dock kan det aldrig ersätta tillfällen eller situationer som är så specifika att de kanske inte kan eller bör digitaliseras. Saleseffects gästskribent Ulla-Lisa Thordén, jur.kand., säljcoach, föreläsare och författare ger sina insiktsfulla råd om när du som jobbar med försäljning ska våga vägra det digitala kundmötet och istället träffas öga mot öga.

Vad är social kompetens? - Här reder vi ut begreppet

Vad är social kompetens? – Här reder vi ut begreppet

Social kompetens är en term som används ofta på arbetsplatser och inte minst i platsannonser, men vad betyder det egentligen? Här ska vi titta på vad social kompetens betyder och varför det är så viktigt, särskilt på arbetsplatsen.

3 stora fördelarna med digital signering

3 största fördelarna med digital signering

Annons

Elektroniska signaturer av avtal medför många fördelar där effektivitet, användarupplevelse och efterlevnad av juridiska krav är de viktigaste. Vi går igenom fördelarna.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Konsten att omfamna kallpratet: Skapa kontakt och grund för det goda samtalet

Expertråd

Kallprat. Det enkla och uppenbara, som att diskutera vädret, är inte bara en övning i artighet, det är den första nyckeln till att skapa kontakt och bygga en grund för djupare och meningsfulla samtal. I den konstanta jakten på meningsfulla samtal och verklig connection, tenderar vi att underskatta kraften hos det som verkar ytligt.

Våga vägra det digitala kundmötet!

Våga vägra det digitala kundmötet!

Expertråd

Många gillar det digitala och med all rätt. Dock kan det aldrig ersätta tillfällen eller situationer som är så specifika att de kanske inte kan eller bör digitaliseras. Saleseffects gästskribent Ulla-Lisa Thordén, jur.kand., säljcoach, föreläsare och författare ger sina insiktsfulla råd om när du som jobbar med försäljning ska våga vägra det digitala kundmötet och istället träffas öga mot öga.

Vad är social kompetens? - Här reder vi ut begreppet

Vad är social kompetens? – Här reder vi ut begreppet

Expertråd

Social kompetens är en term som används ofta på arbetsplatser och inte minst i platsannonser, men vad betyder det egentligen? Här ska vi titta på vad social kompetens betyder och varför det är så viktigt, särskilt på arbetsplatsen.

Forskaren och föreläsaren Anders Hedin: ”Ge mig inte ett enda tips till om att våga säga nej!”

Forskaren och föreläsaren Anders Hedin: ”Ge mig inte ett enda tips till om att våga säga nej!”

Expertråd

Han har forskat och arbetat som chef inom läkemedelsindustrin. Han visste precis hur kroppen reagerar, ändå hamnade han på sjukhus på grund av stress. Baserat på hjärnforskning har Anders Hedin tagit fram fyra sprutor mot stress.

Dags att gå på föräldraledighet? Vad händer med din rörliga del av lönen, kunder och karriär då?

Dags att gå på föräldraledighet? Vad händer med din rörliga del av lönen, kunder och karriär då?

Expertråd

Säljarnas förbundsjurist Sofia Rudhede reder ut vad du bör tänka på och vad du har rätt till när du planerar att gå på föräldraledighet.

Det viktiga lönesamtalet – detta är fallgroparna i löneförhandlingen!

Det viktiga lönesamtalet – detta är fallgroparna i löneförhandlingen!

Expertråd

Känner du oro inför det kommande lönesamtalet? Kanske blev du inte nöjd sist? Saleseffect får ett härligt peppsamtal med Elisabeth Wennström chef för Manpower Matching som har järnkoll på löneförhandlingen!

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tips

Lyckas på mässa – arrangörens bästa tips

Expertråd

Ställa ut på mässor fungerar, men det gäller att planera och utföra sitt deltagande på rätt sätt. Då kan mässmediet ge effekter som få andra medier kan erbjuda. Erik Säfvenberg, marknadschef på Nolia som är Norrlands största mäss- och eventföretag, ger en omfattande guide i mässmediets olika användningsområden, funktioner och en hint om framtiden.

Maxa din lön! Detta är branscherna som betalar bäst. Och lägst …

Maxa din lön! Detta är branscherna som betalar bäst. Och sämst …

Expertråd

Kanske läge att se över om du kan maxa din lön? Kanske är gräset grönare på andra sidan ändå? Färsk statistik från årets Lönebarometer listar branscherna som betalar bäst inom sälj.

Verktyg

Inrikes- och utrikes tågresor – så bokar du dem!

Inrikes- och utrikes tågresor – så bokar du dem!

Verktyg

Tågresor är ibland både enklare och trevligare än flyget. Dessutom klimatsmart! Men det kan vara svårt att boka när det är flera länder och olika tågbolag inblandade. Saleseffect kollar in Trainplanets plattform!

Åtta AI-verktyg som ger dig koll på dina digitala anteckningar!

Åtta AI-verktyg som ger dig koll på dina digitala anteckningar

Verktyg

Att ta effektiva och lättförståeliga digitala anteckningar och sen hitta dem igen kan vara en utmaning. Här listar vi åtta AI-verktyg som hjälper dig effektivisera processen av dina anteckningstaggningar och som förhoppningsvis ger dig mindre huvudvärk och ökad produktivitet!

Hotell ökar servicenivån med smarta klockor

Hotell ökar servicenivån med smarta klockor

Verktyg

Clarion Hotel Sign tar nu hotellupplevelsen till en helt ny nivå genom att vara först i världen med att implementera Turnpikes system med smarta klockor för personalen. Målet är att erbjuda gästerna en bättre service genom att hotellet optimerar sin dagliga drift.

12 AI-verktyg för att öka försäljningsengagemanget

12 AI-verktyg för att öka försäljningsengagemanget

Verktyg

Artificiell Intelligens (AI) har nu blivit en nödvändighet för försäljningsteam för att förbättra effektiviteten och engagemanget. Det finns många AI-baserade verktyg som kan hjälpa till att automatisera och optimera försäljningsprocessen. Här är 12 av de mest användbara AI-verktygen som kan hjälpa dig att öka försäljningsengagemanget och förbättra din kundupplevelse.

Echobot och Leadfeeder blir Dealfront

Echobot och Leadfeeder blir Dealfront

Verktyg

Echobot som är leverantör av europeisk sales intelligence, och Leadfeeder, ett verktyg för IP-tracking, kommer att arbeta under ett nytt gemensamt varumärke och ny plattform – Dealfront. Efter sammanslagningen 2022 har företagen integrerat sina team samt produkter och nu lanserar det nya företaget sin EU-baserade och AI-drivna go-to-market-plattform (GTM). Dealfront gör det möjligt för sälj- och marknadsföringsteam att vinna leads och göra affärer i hela Europa. 

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Banner Nice To Be Alive

Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Nola rekryterar Anders Fredborg som försäljningschef

Nola rekryterar Anders Fredborg som försäljningschef

Karriär

Nola växlar upp och anställer Anders Fredborg som försäljningschef. Han utgår från Malmökontoret och har fokus på tillväxt i den nordiska marknaden.

Han blir ny försäljningschef på Beckhoff Automation

Han blir ny försäljningschef på Beckhoff Automation

Karriär

Den 3 april tillträdde Jonas Ewerlöf, 52 år, tjänsten som Sales Manager Sweden på Beckhoff Automation AB. Företaget fortsätter därmed sin tillväxtresa på marknaden ytterligare.

Scott Chancellor ny säljchef för NTEX UK

Scott Chancellor ny säljchef för NTEX UK

Karriär

Scott Chancellor började arbeta på transport- och logistikföretaget NTEX i Bristol redan 2010 inom Operations. Efter att ha befordrats till roller som Operations manager, Filialchef och Regional manager tar Scott nu nästa steg inom företaget i sin nya roll som säljchef för hela NTEX UK från den 1 april.

Louise Bjurenvall ny försäljnings- och marknadschef på 7A

Louise Bjurenvall ny försäljnings- och marknadschef på 7A

Karriär

Louise Bjurenvall har en omfattande erfarenhet från hotell-, mötes och coworkingbranschen, närmast kommer hon från rollen som Commercial Manager på Unity.

Charlotte Nobel blir ny Sälj och Marknadschef på Avantime

Charlotte Nobel blir ny sälj- och marknadschef på Avantime

Karriär

Charlotte Nobel är det senaste tillskott till bolaget och kommer leda sälj- och marknadsavdelningen.

Patriam stärker upp organisationen med ny Customer success manager

Patriam stärker upp organisationen med ny Customer success manager

Karriär

Bostadsutvecklingsbolaget Patriam rekryterar Jessica Sone som ny Customer success manager. Jessica kommer senast från Franka Bostad och ansluter till Patriam i ett bra läge där bolaget har flera projekt på väg in.

Marcus Eklund ny Sales Manager hos Dachser Sweden

Marcus Eklund ny Sales Manager hos Dachser Sweden

Karriär

Marcus Eklund tillträdde i början av året som ny Sales Manager vid Dachser Swedens platskontor i Göteborg. Med starkt driv och ett bra team är den nya säljchefen ytterligare en pusselbit i Dachsers tillväxtresa på den svenska marknaden.

Frends välkomnar Robert Jakobsson som Senior Sales Manager

Frends välkomnar Robert Jakobsson som Senior Sales Manager

Karriär

Robert Jakobsson utses till Senior Sales Manager på Frends, ledande inom molnbaserade integrationslösningar. Robert kommer senast från TEIS (Tietoevry Integration Server) där han arbetade som försäljningsansvarig i över 15 år med inriktning på offentlig sektor.

Plexian rekryterar Sarah-Louise Fristedt till att arbeta med bolagets sälj- och affärsutveckling

Plexian rekryterar Sarah-Louise Fristedt till att arbeta med bolagets sälj- och affärsutveckling

Karriär

Sarah-Louise kommer senast från Twilio där hon arbetade med försäljning på den internationella marknaden samt ansvarade för företagets A2P-partnerrelationer.

Erik Blau IT Total

Han tog klivet vidare till komplex lösningsförsäljning

Karriär

IT-Total förstärker sitt team med Erik Blau som blir ny Key Account Manager.

Mest läst

Ny säljchef till Selfpoint

Ny säljchef till Selfpoint

Han kommer närmast från Sokigo där han arbetade med deras e-tjänsteplattform Abou. Nu ska han axla rollen som försäljningschef på Selfpoint.
Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
Fredrik Bojå ny försäljningschef på Stordåhd Kommunikation

Fredrik Bojå ny försäljningschef på Stordåhd Kommunikation

Stordåhd Kommunikation (print) med kontor i Stockholm och Hudiksvall förstärker säljorganisationen med en försäljningschef. Fredrik Bojå kommer närmast från tidningen Vi i Villa där han haft storkundsansvar mot rikskunder både i print och digitalt. Han har tidigare bland annat jobbat för TV4, IDG och Tradedoubler.
7 saker att tänka på när du coachar säljare

7 saker att tänka på när du coachar säljare

Här har vi på redaktionen sammanställt sju punkter utifrån egen erfarenhet och expertråd. Vi varnar också för det vanligaste misstaget många säljledare gör när man börjar coachar säljare.
Exalt förstärker personalstyrkan med ny försäljningschef

Exalt förstärker personalstyrkan med ny försäljningschef

Exalt förstärker personalstyrkan med Jerry Månsson som ny försäljningschef, Jerry tillträder 17 augusti. Jerry kommer från flera ledande befattningar så som CEO och försäljningschef inom IT, infrastruktur och säkerhetslösningar.
Efter regn kommer solenergi

Efter regn kommer solenergi

Cellsolar Nordic AB rekryterar Joackim Dyhre med över 30 års erfarenhet i säljbranschen till rollen som distriktsansvarig säljare i västra Sverige.
Caroline Wetterstrand är ny försäljningschef på Svegro

Caroline Wetterstrand är ny försäljningschef på Svegro

Caroline Wetterstrand kommer närmast från rollen som Senior Key Account Manager på Arla Foods. Nu ska hon axla rollen som försäljningschef på Svegro.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.