Ta fram en plan för ditt nyhetsbrev
Innan du skickar ut ditt första nyhetsbrev kan det vara bra att sätta upp en plan. Det finns några frågor du kan ställa till dig själv:
- Vad för typ av innehåll vill jag kommunicera? Vilken är min målgrupp?
- Hur ofta och vilken/vilka dagar och tider vill jag att utskicken ska ske?
- Kommer jag att använda mig av automatiseringar eller några andra funktioner? Vill jag i så fall göra detta från start eller lägga till det senare?
- Vilket verktyg vill jag skapa nyhetsbreven med? Vilket verktyg svarar upp mot det jag vill åstadkomma?
- Hur får jag nya prenumeranter?
- Vem ska göra vad? Behöver jag ta in hjälp utifrån?
Kanske har du redan e-postadresser till kunder, medarbetare och samarbetspartners som du kan utgå ifrån när du skapar din e-postlistor. Kom ihåg att du enligt GDPR alltid behöver ett godkännande från dem du skickar nyhetsbrev till. Om du har befintliga kontakter med e-postadresser så kan du som en leadsgenererande aktivitet kontakta dessa för att fråga efter ett skriftligt godkännande.
Ett annat liknande sätt att skapa leads på är att kontakta dem som har en e-postadress där dina mejl studsat och det verkar som att du har felaktiga kontaktuppgifter, för att undersöka statusen och uppdatera ditt underlag med korrekt information. Samtidigt får du ett naturligt tillfälle att prata med kunden eller din potentiella kund. Förutom att du bygger en hängiven och engagerad prenumerantlista på detta sätt så kan du också använda dessa kontakttillfällen till att stärka relationer och skapa nya affärsmöjligheter.
Skaffa nya prenumeranter med en lead magnet
Ett av de mest effektiva tillvägagångssätten för att skaffa nya prenumeranter är att använda dig av en så kallad lead magnet. Det vill säga att du lockar personer till att prenumerera på ditt nyhetsbrev i utbyte mot att du bjuder på någonting. När det kommer till utformningen av lead magnets så är det (nästan) bara fantasin som sätter stopp.
Här är några tips på saker som din lead magnet kan innehålla:
- Gratis kunskap eller tips. Exempelvis i form av en guide eller manual som kan laddas ner som en PDF.
- Länk till ett gratis webbinarium eller webbutbildning. Det kan vara live eller redan inspelat material. Webbinariet kan fungera som ett säljmöte med ett erbjudande på en produkt eller tjänst i slutet av mötet. Eller så kan du ha med en inbjudan till ett ytterligare möte där försäljningen sker, exempelvis i form av fri rådgivning.
- Erbjudande på digital produkt. Till exempel en kod som ger tre månaders gratis prenumeration.
- Rabattkupong. Kupongen kan exempelvis innehålla ett erbjudande som innebär “20 % på första köpet”.
- Gratis samtal. Till exempel i form av coaching.
- Låst material online. Exempelvis ett arkiv med bilder, filmer eller texter.
- Fysisk produkt som skickas på posten. Detta kan förstås bli dyrt om du står för hela kostnaden själv, så ett alternativ är att samarbeta med andra.
Marknadsföringen av din lead magnet kan ske genom en landningssida vars länk delas på olika platser, till exempel i sociala medier, samt via ett formulär på din hemsida. På hemsidan kan du samla in prenumeranter genom ett fast formulär som är en del av hemsidans design eller via en popup. Det senare är ofta effektivt om den dyker upp på ett lämpligt ställe, du får bara vara försiktig så att den inte går ut över användarupplevelsen för besökaren på din hemsida.
Skapa engagerande innehåll för din målgrupp
För att få en positiv effekt av dina nyhetsbrevsutskick är det av stor betydelse att skapa innehåll som är intressant för din målgrupp. Du kan förslagsvis utgå från det område du är expert eller nischad inom och dela med dig av kunskap och erfarenheter. En sak som kan skrämma bort prenumeranter är om dina nyhetsbrev lägger för stort fokus på att sälja produkter eller tjänster.
Skapa innehåll där du som avsändare framstår som autentisk och personlig. De flesta föredrar att läsa ett mejl som kommer från en människa snarare än en stor anonym organisation. Förstärk känslan av autencitet genom att ha en avsändaradress med ditt namn i och använd en signatur och ett foto på dig själv i nyhetsbrevet. Du kan också skriva om anekdoter och lärdomar du tagit med dig från tidigare händelser – både från arbetslivet och privat.
Ett annat bra sätt att få din målgrupp engagerad är att skapa interaktivt innehåll i ditt nyhetsbrev. Det kan till exempel bestå av enkäter, knappar, länkar, spel, tävlingar och utmaningar. Efterhand kan du lära dig mer om dina prenumeranter och utforma segment utifrån vad prenumeranterna klickar på och interagerar med, vilket du sedan kan använda för att anpassa erbjudanden. Du kan exempelvis skapa riktade utskick med erbjudanden till prenumeranter som visat intresse för en specifik produkt.
Av: Johan Ericsson