Saleseffect
  • Expertråd
  • Topp50 Säljcoacher
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
  • Om oss
Skip to content
2022-02-21 | Expertråd

Så ökar du din försäljning med nyhetsbrev

Nyhetsbrev kan vara ett effektivt sätt att nå ut till din målgrupp. I den här artikeln delar jag med mig av några tips på hur du kan sälja mer, samt kommunicera med fler av dina kunder och potentiella kunder på regelbunden basis. Jag ger också tips på hur du kan gå till väga för att samla in leads och skaffa nya prenumeranter till ditt nyhetsbrev. 

Så ökar du din försäljning med nyhetsbrevNyhetsbrev

Ta fram en plan för ditt nyhetsbrev

Innan du skickar ut ditt första nyhetsbrev kan det vara bra att sätta upp en plan. Det finns några frågor du kan ställa till dig själv:

  • Vad för typ av innehåll vill jag kommunicera? Vilken är min målgrupp?
  • Hur ofta och vilken/vilka dagar och tider vill jag att utskicken ska ske?
  • Kommer jag att använda mig av automatiseringar eller några andra funktioner? Vill jag i så fall göra detta från start eller lägga till det senare?
  • Vilket verktyg vill jag skapa nyhetsbreven med? Vilket verktyg svarar upp mot det jag vill åstadkomma?
  • Hur får jag nya prenumeranter?
  • Vem ska göra vad? Behöver jag ta in hjälp utifrån?

Kanske har du redan e-postadresser till kunder, medarbetare och samarbetspartners som du kan utgå ifrån när du skapar din e-postlistor. Kom ihåg att du enligt GDPR alltid behöver ett godkännande från dem du skickar nyhetsbrev till. Om du har befintliga kontakter med e-postadresser så kan du som en leadsgenererande aktivitet kontakta dessa för att fråga efter ett skriftligt godkännande.

Ett annat liknande sätt att skapa leads på är att kontakta dem som har en e-postadress där dina mejl studsat och det verkar som att du har felaktiga kontaktuppgifter, för att undersöka statusen och uppdatera ditt underlag med korrekt information. Samtidigt får du ett naturligt tillfälle att prata med kunden eller din potentiella kund. Förutom att du bygger en hängiven och engagerad prenumerantlista på detta sätt så kan du också använda dessa kontakttillfällen till att stärka relationer och skapa nya affärsmöjligheter.

Skaffa nya prenumeranter med en lead magnet

Ett av de mest effektiva tillvägagångssätten för att skaffa nya prenumeranter är att använda dig av en så kallad lead magnet. Det vill säga att du lockar personer till att prenumerera på ditt nyhetsbrev i utbyte mot att du bjuder på någonting. När det kommer till utformningen av lead magnets så är det (nästan) bara fantasin som sätter stopp.

Här är några tips på saker som din lead magnet kan innehålla:

  • Gratis kunskap eller tips. Exempelvis i form av en guide eller manual som kan laddas ner som en PDF.
  • Länk till ett gratis webbinarium eller webbutbildning. Det kan vara live eller redan inspelat material. Webbinariet kan fungera som ett säljmöte med ett erbjudande på en produkt eller tjänst i slutet av mötet. Eller så kan du ha med en inbjudan till ett ytterligare möte där försäljningen sker, exempelvis i form av fri rådgivning.
  • Erbjudande på digital produkt. Till exempel en kod som ger tre månaders gratis prenumeration.
  • Rabattkupong. Kupongen kan exempelvis innehålla ett erbjudande som innebär “20 % på första köpet”.
  • Gratis samtal. Till exempel i form av coaching.
  • Låst material online. Exempelvis ett arkiv med bilder, filmer eller texter.
  • Fysisk produkt som skickas på posten. Detta kan förstås bli dyrt om du står för hela kostnaden själv, så ett alternativ är att samarbeta med andra.

Marknadsföringen av din lead magnet kan ske genom en landningssida vars länk delas på olika platser, till exempel i sociala medier, samt via ett formulär på din hemsida. På hemsidan kan du samla in prenumeranter genom ett fast formulär som är en del av hemsidans design eller via en popup. Det senare är ofta effektivt om den dyker upp på ett lämpligt ställe, du får bara vara försiktig så att den inte går ut över användarupplevelsen för besökaren på din hemsida.

Skapa engagerande innehåll för din målgrupp

För att få en positiv effekt av dina nyhetsbrevsutskick är det av stor betydelse att skapa innehåll som är intressant för din målgrupp. Du kan förslagsvis utgå från det område du är expert eller nischad inom och dela med dig av kunskap och erfarenheter. En sak som kan skrämma bort prenumeranter är om dina nyhetsbrev lägger för stort fokus på att sälja produkter eller tjänster.

Skapa innehåll där du som avsändare framstår som autentisk och personlig. De flesta föredrar att läsa ett mejl som kommer från en människa snarare än en stor anonym organisation. Förstärk känslan av autencitet genom att ha en avsändaradress med ditt namn i och använd en signatur och ett foto på dig själv i nyhetsbrevet. Du kan också skriva om anekdoter och lärdomar du tagit med dig från tidigare händelser – både från arbetslivet och privat.

Ett annat bra sätt att få din målgrupp engagerad är att skapa interaktivt innehåll i ditt nyhetsbrev. Det kan till exempel bestå av enkäter, knappar, länkar, spel, tävlingar och utmaningar. Efterhand kan du lära dig mer om dina prenumeranter och utforma segment utifrån vad prenumeranterna klickar på och interagerar med, vilket du sedan kan använda för att anpassa erbjudanden. Du kan exempelvis skapa riktade utskick med erbjudanden till prenumeranter som visat intresse för en specifik produkt.

Av: Johan Ericsson

 

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Så tar du referenser på din nya arbetsgivare

Så wowar du din kund!

Jag vet inte varför du läser denna artikel, men jag skulle gissa att det beror på att du tycker att kundservice är viktigt och står högt upp på din agenda. Det gör mig i så fall glad, för att ta hand om, eller ger våra kunder wowservice, är bland det viktigaste vi kan göra.

Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!

Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!

Försäljning utan ledarskap är som en världsomsegling utan kompass. Du kommer att komma någonstans, men det är inte säkert att det är du som bestämmer vart.

19 tips för en lyckad säljpresentation

19 tips för en lyckad säljpresentation

Kalle är säljchef och har precis gjort en viktig presentation. Den gick hyfsat. Kunden tog inga beslut i samband med presentationen, är inte ointresserad men heller inte jätteangelägen. Man väljer att vänta med att gå vidare. Kunden har dessutom en rad andra frågor att ta ställning till, frågor som snart tar över tid och anspråk från det presentationen handlade om.

Ny uppstickare – Sveriges nya  moderna e-signeringstjänst

Ny uppstickare – Sveriges nya moderna e-signeringstjänst

Annons

I digitaliseringens fotspår har många företag börjat signera dokument digitalt. Konkurrensen är hög men det finns fortfarande plats för nya innovativa lösningar. Ett nytt intressant företag som erbjuder verktyg för digitalt signering av dokument är Resly.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Så tar du referenser på din nya arbetsgivare

Så wowar du din kund!

Expertråd

Jag vet inte varför du läser denna artikel, men jag skulle gissa att det beror på att du tycker att kundservice är viktigt och står högt upp på din agenda. Det gör mig i så fall glad, för att ta hand om, eller ger våra kunder wowservice, är bland det viktigaste vi kan göra.

Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!

Försäljning och ledarskap – 5 nyttiga tips!

Expertråd

Försäljning utan ledarskap är som en världsomsegling utan kompass. Du kommer att komma någonstans, men det är inte säkert att det är du som bestämmer vart.

19 tips för en lyckad säljpresentation

19 tips för en lyckad säljpresentation

Expertråd

Kalle är säljchef och har precis gjort en viktig presentation. Den gick hyfsat. Kunden tog inga beslut i samband med presentationen, är inte ointresserad men heller inte jätteangelägen. Man väljer att vänta med att gå vidare. Kunden har dessutom en rad andra frågor att ta ställning till, frågor som snart tar över tid och anspråk från det presentationen handlade om.

9 tips: Lyckas som säljare

9 tips: Lyckas som säljare

Expertråd

Det finns många olika saker som kan bidra till att du lyckas som säljare. Här är några grundläggande råd som kan hjälpa dig på vägen till framgång.

Så fungerar datadriven försäljning

Så fungerar datadriven försäljning

Expertråd

Inget är så aktuellt inom försäljning som ordet data. Det handlar då inte om ettor och nollor utan om information som hjälper företag och organisationer att prioritera bättre. Med rätt data och rätt tillämpning ökar möjligheterna till effektiv försäljning och ökad lönsamhet.

Thomas Kahn: Så bygger du ett framgångsrikt säljteam

Thomas Kahn: Så bygger du ett framgångsrikt säljteam

Expertråd

Det finns flera delar som är avgörande för att det ska gå att skapa ett framgångsrikt säljteam. Precis som inom idrotten handlar det om att bygga ett starkt lag. Spelarna jobbar för att lagkamraterna ska lyckas samtidigt som de själva ska lyckas, menar Thomas Kahn Coach, föreläsare och utbildare expert på teambildning inom försäljning och ledarskap.

Lista över 10 system för transkribering: Från ljud till text

Lista över 10 system för transkribering: Från ljud till text

Expertråd

Transkribering är konsten att överföra tal till text. Företeelsen är naturligtvis mycket gammal. Om man vill sprida ett budskap till många är text mer effektivt än tal, och det är något som har varit känt i många tusen år.

Så skriver du en plan för din säljstrategi

Så skriver du en plan för din säljstrategi

Expertråd

En säljstrategi är ett viktigt verktyg för alla företag som säljer produkter och tjänster. Det handlar om en plan med mål, metoder och strukturer för att skapa effektiv försäljning. En säljstrategi är ett verktyg för hela organisationen, inte bara för säljare.

Verktyg

NYHET: Kreativa och personliga kampanjer utan dyra utvecklingskostnader

NYHET: Kreativa och personliga kampanjer utan dyra utvecklingskostnader

Verktyg

Vi vill alla kunna skapa kreativa och personliga kampanjer för ökad försäljning och gärna också få ut statistik som hjälper oss bli ännu bättre. Men hur gör vi det utan att det kostar skjortan?

Martech_trend_till_nödvändighet

Martech – från trend till nödvändighet

Verktyg

Genom att exempelvis ge möjligheter till mer specificerade kunderbjudande vid rätt tidpunkt finns stora möjligheter med martech – se bara till att göra en ordentlig behovsinventering innan ni väljer system.

7 tips: Så ger du feedback som motiverar

7 tips: Så ger du feedback som motiverar

Verktyg

En av dina viktigaste uppgifter som chef är att dela ut feedback som motiverar. Både positiv och konstruktiv. Här listar vi konkreta tips för hur du bäst återkopplar till din personal.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

Boktips: Vägen till ja : en nyckel till framgångsrika förhandlingar

Boktips: Vägen till ja : en nyckel till framgångsrika förhandlingar

Verktyg

Vägen till Ja ger en beprövad steg för steg-metod för att uppnå ömsesidigt tillfredställande överenskommelser i varje typ av förhandling.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern
  • Försäljningschef Sveriges Elevkårer

PÅ NYTT JOBB

Johan Karlén är ny affärschef på Lyckos

Johan Karlén är ny affärschef på Lyckos

Karriär

Lyckos har tidigare fått flera marktilldelningar i Uppsala och Österåker, och bostadsutvecklingsföretaget satsar på ytterligare expansion i Storstockholmsområdet. Johan Karlén har nu tillträtt som ny affärschef i Lyckos, med placering i Solna.

Daniel Baudin Lundström blir Head of Sales Private Sector på Brilliant Future

Daniel Baudin Lundström blir Head of Sales Private Sector på Brilliant Future

Karriär

Brilliant Future är ett svenskt SaaS-företag som levererar kund- och medarbetarundersökningar. Nu tar de nästa steg i sin resa och stärker företaget och ledningsgruppen genom att rekrytera Daniel Baudin Lundström till rollen som Head of Sales Private Sector.

Lejonet & Björnen anställer säljare i södra Sverige

Lejonet & Björnen anställer säljare i södra Sverige

Karriär

Den Göteborgsbaserade glassproducenten går in i nya geografiska marknader och utökar sin säljkår med ytterligare en person, Maria Gudmundsson Rönde, i region Skåne & Småland.

Carina Svanström tillträder roll som strategisk affärsutvecklare

Carina Svanström tillträder roll som strategisk affärsutvecklare

Karriär

Mat- och mötesaktören Eatery fortsätter sin spännande tillväxtresa. Under 2022 har Eaterygruppen tagit flera viktiga steg mot visionen att bli Norra Europas mest omtyckta mat-och mötesaktör. Utöver lansering av ytterligare restauranger i nya städer vill Eatery, med värvningen av Carina Svanström som strategisk affärsutvecklare, fortsätta att stärka sin ställning inom den offentliga affären i dotterbolaget Incontro.

Beslag Design förstärker med ny försäljningschef

Beslag Design förstärker med ny försäljningschef

Karriär

Beslag Design välkomnar Mattias Gunnarsson som ny försäljningschef. Mattias har en bred och lång erfarenhet inom branschen liksom inom försäljning och ledarskap. Han kommer närmast från rollen som försäljningschef på Alape. I rollen som försäljningschef på Beslag Design kommer Mattias ha totalansvaret för försäljningen.

Anna Austin ny försäljningschef på Bonnierförlagen

Anna Austin ny försäljningschef på Bonnierförlagen

Karriär

Anna Austin har utsetts till ny försäljningschef på Bonnierförlagen. Hon kommer närmast från en roll som Kategorichef böcker inom Bokusgruppen.

Clarion Hotel välkomnar tillbaka säljproffset Sam Sultanovic för ny spännande roll

Clarion Hotel välkomnar tillbaka säljproffset Sam Sultanovic för ny spännande roll

Karriär

Sam Sultanovic förstärker säljorganisationen inom Nordic Choice Hotels i Göteborg som Sales Director Pre-opening för Clarion Hotel Draken och Clarion Hotel Karlatornet. Tillsammans med teamet på plats är ambitionen att sätta dessa två fantastiska landmärken på Göteborgskartan.

Ny marknadschef och säljchef till Fundler

Ny marknadschef och säljchef till Fundler

Karriär

Den digitala investeringstjänsten Fundler rekryterar Joel Grännby som ny marknadschef och Marie Beck som ny säljchef. De två nyckelrekryteringarna är ett strategiskt steg för bolaget i att växla upp takten ytterligare.

Ekman Hotels rekryterar Anna-Karin Larsson till försäljningschef

Ekman Hotels rekryterar Anna-Karin Larsson till försäljningschef

Karriär

Anna-Karin har lång och bred erfarenhet från branschen och har arbetat med försäljning mot alla segment – såväl företagskunder, Leisure, grupper som möten och events.

Silva stärker organisationen med rekryteringar inom marknadsföring, produkt och försäljning

Silva stärker organisationen med rekryteringar inom marknadsföring, produkt och försäljning

Karriär

2021 förvärvades Silva av Verdane och en expansiv affärsplan har satt riktningen för 2025. Den nya affärsplanen fokuserar i huvudsak på tillväxt i hemmamarknaderna Sverige, Norge, Tyskland och Storbritannien och utökad marknadsföring, tillsammans med ambitionen att bli det mest hållbara varumärket inom pannlampor och kompasser, har lyfts fram som två av de viktigaste framgångsfaktorerna.

Mest läst

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

Tips för dig som ska ställa ut på mässa. Nu kommer snart de första mässorna i gång igen, med nästan två års uppehåll kan det vara bara att uppdatera sig på vad som skapar framgång för ditt mässdeltagande. Här har vi sammanställt ett stort antal konkreta tips och checklistor från ledande mässexperter.
Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

I tider av distansjobb blir telefon ett viktigt arbetsredskap. Tre experter svarar på hur du ska göra för att lyckas med telefonförsäljningen.
Tips från mäklarexperten: så blir du rekommenderad och anlitad

Tips från mäklarexperten: så blir du rekommenderad och anlitad

För att skapa förtroende i en bostadsaffär krävs både kunskap och fingertoppskänsla. Johan Linde, vd på Våningen & Villan, delar med sig av sina bästa tips. 
Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
Inspiration: 12 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 12 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Gör det med en bok från vår lista med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
Kundevent: Lär av festfixare Alexander Erwik

Kundevent: Lär av festfixare Alexander Erwik

Influencers, bloggare, stjärnor och artister minglar på hans utlagda röda mattor och plåtas framför backdrops med kända varumärken. Saleseffect får en inblick behind-the-scenes hos festfixaren Alexander Erwik.
Så tar du fram en riktigt bra hisspitch

Så tar du fram en riktigt bra hisspitch

Hisspitch betyder att du ska kunna sälja in din idé under en hissfärd. Det vill säga under en minut. Här ger Saleseffect dig verktygen för att skapa din hisspitch.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.