Saleseffect
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
  • Om oss
Skip to content
2020-06-12 | Expertråd

De stora plattformarna satsar på försäljning via sociala medier – detta behöver du veta för att hänga med.

Simon Beyer från Ingager delar med sig av sina bästa råd när digitala plattformarna läger fokus på försäljning.

simon beyer 151 2
Simon Beyer från Ingager

Den digitala transformationen utvecklades explosionsartat under våren 2020. Möten, projektledning och försäljning tvingades skötas via digitala kanaler vilket dels lockade nya användare till e-handel samt ökade på innovationstakten hos de stora teknikbolagen.

Med stor sannolikhet kommer vi se ändrade konsumtionsbeteenden som ett resultat av pandemin och dessa förändringar handlar till stor del om en ökad handel via digitala kanaler.

Sedan flera år har det funnits en tydlig trend av ökade krav från oss digitala användare på såväl digitala tjänster och produkter. Vi vill att det ska vara intuitivt, snyggt och gå snabbt. Ingen har tålamod att vänta på en långsam sida som laddar. Parallellt med ökade krav från användarna har det blivit dyrare för appar, e-handlare och olika plattformar att locka till sig användare. Det läggs betydande belopp på att värva nya medlemmar, användare och kunder vilket gör att alla vill maximera intäkterna på de användare som väl kommer till en digital tjänst eller produkt.

Som ett resultat av ovan går allt fler digitala tjänster, och framförallt sociala medier, mot att skapa en one-stop-shop. Användaren ska erbjudas, och kunna genomföra, alla moment som krävs för en konvertering. Försäljning är trots allt det som företag lever av och därför har det blivit allt viktigare att sociala medier även kan erbjuda annonsörer att faktiskt sälja sina produkter eller tjänster på plattformarna.

Social e-commerce är ett begrepp som blivit allt vanligare och kanske kan din verksamhet också hitta nya intäktsströmmar via de funktioner som finns på olika sociala medier idag? För att ge lite olika exempel på omfattningen av trenderna ovan och för att ge lite inspiration till de möjligheter som finns kommer här en lista över några spännande nyheter. En sak är tydlig, försäljning kommer framöver även att drivas direkt via sociala medier.

TikTok lanserar Köp Nu-knapp

I nuläget är det extremt kostnadsintesivt att annonsera på TikTok och de funktioner som hittills erbjudits annonsörer har handlat om att driva varumärkeskännedom.

Bli verifierad handlare på Pinterest

Tjänsten Pinterest har växt i användartal och vill nu bli en aktör som driver försäljning åt alla annonsörer. Det senaste året har det lanserats en rad funktioner som förenklar försäljning på plattformen. Som ett led i denna satsning finns även ett program som handlare kan delta i vilket gör deltagarna till verifierade handlare på Pinterest.

Smidigare annonsering på Snapchat

Likt TikTok har Snapchat varit tunga inom branding men vill likt alla andra vara med och slåss om annonspengarna som allokeras till konvertering. Nyligen släppte Snapchat Dynamic Ads, ett annonsformat hlet riktat mot e-handlare. Detta format skapar automatiskt annonser baserat på annonsörens produktkatalog och gör annonseringen smidigare.

Google vill ha hela kundresan

Den tjänst som länge varit starkast inom konvertering är Google Ads, i det tillfället man söker på en produkt eller tjänst är man vanligtvis nära ett köp. Detta räcker dock inte för Google, de vill vara en del av hela kundredan vilket gör att företaget nu lanserar Discover Ads. Detta är varumärkesbyggande annonsering tidigt i köpresan, ett område som Facebook tidigare kontrollerat. Satsningen från Google visar hur tydlig ambitionen om en one-stop-shop är även bland de riktigt stora plattformarna.

Facebook Shops kan vända upp och ner på e-handeln

En av de riktigt stora nyheterna senaste månaderna var lanseringen av Facebook Shops, Instagram Shops lanseras under sommaren. Detta är en tjänst där handlare får möjlighet att skapa en egen e-handel på företags Facebook-sida alternativt Instagram-konto. Produkterna som visas hämtas från en produktkatalog, check-out och betalning görs allt inne på plattformen. Tjänsten riktar sig mot små- och medelstora företag, vilket är en målgrupp Facebook satsar mycket på. Det finns oändligt många företag som idag inte har en hemsida och heller inte har råd att driva trafik till den egna hemsidan, här kommer Facebook Shops in som en lösning.

Trenden med ett ökat fokus på försäljning hos sociala medier är nödvändigt att studera även för etablerade e-handlare. Ifall denna trend växer och allt mer trafik och interaktioner sker på de sociala plattformarna kan e-handlaren tappa trafik och därmed data att analysera. Amazon har redan visat att detta kan hända och kanske ser vi nu början på en annan våg som innebär att vi användare stannar kvar på de sociala plattformarna för att sköta all sin konsumtion? Försäljning sker där användaren vill att den ska ske och därför är det viktigt för alla aktörer som håller på med försäljning att utvärdera potentiella effekter av trender likt de som presenterades ovan. Ingen vet hur framtiden kommer bli – men det kommer bli annorlunda mot vad vi tidigare upplevt och tagit för givet.

Vill du veta mer, tveka inte att kontakta Simon Beyer på Ingager.

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.

CEO-NetElixir Inc. Udayan Bose är en opinionsledare inom sökoptimering

Amazons etablering en möjlighet för alla e-handlare

Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin online försäljning när Amazon etablerar sig i Sverige. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.

Magnus Brath en av upphovsmannen bakom Guldlage pa natet Sokmotoroptimering for alla

Boktips: Succéboken om SEO

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla släpps idag för fjärde gången i handeln. Med över 7000 sålda exemplar hittills och slutsålt är 4:e upplagan efterlängtad.

golfbaren

Swing by Golfbaren öppnar igen efter 5 mån med Coronaanpassad minigolf

Annons

Hans Olofsson på Swing berättar om hur de erbjuder unikt chambre séparée på stora ytor med bra aktivering för deltagarna med hög corona-anpassning i Stockholm. Perfekt för mindre sällskap som vill umgås med känslan av helt egen lokal.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






adapt to survive

 

Expertråd

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Anbud

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.

CEO-NetElixir Inc. Udayan Bose är en opinionsledare inom sökoptimering

Amazons etablering en möjlighet för alla e-handlare

Expertråd

Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin online försäljning när Amazon etablerar sig i Sverige. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.

Magnus Brath en av upphovsmannen bakom Guldlage pa natet Sokmotoroptimering for alla

Boktips: Succéboken om SEO

Expertråd

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla släpps idag för fjärde gången i handeln. Med över 7000 sålda exemplar hittills och slutsålt är 4:e upplagan efterlängtad.

ratt betalt

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Expertråd

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.

MiRidell 8 3

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Digitala möten

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Expertråd

I denna krönika skriver Per Furumo om vikten att våga fråga.

per furumo, Så gör du smarta presentationer

Retorikexperten: Så gör du smarta presentationer

Expertråd

DEN EVIGA SPOILERN – SAMSPELET MELLAN TAL OCH BILD. Att stötta sitt budskap med bilder är sedan länge det förhärskande sättet att göra presentationer. Tyvärr innebär det att vi ofta utan att reflektera utgår ifrån att ett anförande är samma sak som en PP.

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Expertråd

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska göra hoppas jag att du finner svaren i denna artikel. Därför säljer vissa säljare mer än andra.

Verktyg

Pa teknikhandelsforetaget Hugo Tillquist hors alla perfekt 1024x695 2

På teknikhandelsföretaget Hugo Tillquist hörs alla perfekt

Verktyg

SMART Board är en ­digital whiteboard med flervägskommunikation, interaktiv skärm, webbläsare, skärmspegling och videokonferenshub. Alla deltagare kan bidra med innehåll på den gemensamma ytan oavsett var i världen de sitter.

Salesbox

Salesbox CRM lanseras på Fortnox app market

Verktyg

Salesbox tar nästa steg i arbetet med att göra CRM system mer tillgängliga för småföretag genom att lansera Salesbox på Fortnox app market.

salesbox 1

Salesbox CRM för konsultbolag utökas med beläggningsrapporter & en rekryteringspipeline

Verktyg

Som en del i strategin att hjälpa konsultbolag att bli mer effektiva och få en bättre överblick av sina konsulters bokade och framtida uppdrag och beläggningsgrader inkluderar nu Salesbox smarta och automatiserade beläggningsrapporter i sitt CRM för konsultbolag.

salesbox

Salesbox lanserar unikt CRM för konsultbolag

Verktyg

Salesbox – ett Europeiskt Saas-bolag från Stockholm – lanserar nästa generations CRM för konsultbolag för att effektivisera försäljning, CV-hantering samt matchning av konsulter och underkonsulter.

föreläsare om försäljning

Lista: Nio Topp100 föreläsare om försäljning

Verktyg

Här presenterar vi dellistan nio föreläsare om försäljning som kvalat in på stora talarlistan för 2020. Listan Sveriges 100 populäraste föreläsare och moderatorer 2020 är framtagen med ambitionen att inspirera och underlätta för dig som ska boka talare till ditt event eller din konferens.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Sales executive till Datscha
  • Sales Manager till Tele2 Large Enterprise South
  • Regional Sales Manager region Europa
  • Försäljningschef till RSCUED
  • Regional Sales Manager, B2B

PÅ NYTT JOBB

Comintelli AB har anstallt Kari Syrja som Vice President Sales inom Europa.

Comintelli AB förstärker sin europeiska försäljningsorganisation

Karriär

Comintelli AB har anställt Kari Syrjä som Vice President, Sales inom Europa.

bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Karriär

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.

Fredrik Uhrbom

Fredrik Uhrbom ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige

Karriär

Fredrik Uhrbom blir ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige AB. Fredrik har en bakgrund från flera kommersiella roller inom detaljhandeln, senast hos hemelektronikbolaget Netonnet och tidigare som Sverigechef för Clas Ohlson.

Håkan Svärd – ny försäljningschef på växande Enequi

Ny försäljningschef på växande Enequi

Karriär

Enequi tillsätter Håkan Svärd som ny försäljningschef. Med lång branscherfarenhet och stark tilltro till företagets tillväxt ser han fram emot kommande Europalansering.

Claes Eriksson och Magnus Linder

Ny försäljningschef till Gärsnäs

Karriär

Tillsammans har de mer än 50 års erfarenhet av att bygga relationer och varumärken. Det är främst det som det handlar om: att träffa människor och få deras förtroende för produkterna.

Anna-Karin Halvardsson, ny försäljningschef Project/Retail på Pelly Group

Ny försäljningschef på Pelly Group

Karriär

Sara Berglund, VD på Pelly Group, har utsett Anna-Karin Halvardsson till ny försäljningschef för Segmenten Retail och Project på Pelly Group.

Christina Bäck

Christina Bäck utses till försäljnings- och marknadschef för Climeon

Karriär

Christina Bäck, tidigare Head of Corporate Development and Globalization på Climeon, har utsetts till ny försäljnings- och marknadschef. Christina Bäck har lång erfarenhet av försäljning, affärsutveckling och marknadsföring från bolag med komplexa ekosystem.

pehr dunger head of sales

Pehr Dunger ansluter till Ateles som Head of Sales

Karriär

Pehr Dunger tillträder som säljansvarig den 1 januari 2021. Med över 20 års erfarenhet av digital handel från att sälja bl.a. Episerver, Adobe, Salesforce och Centra kommer Pehr med bred kunskap och förståelse för kunders affärer och olika plattformar.

Mikael Magnusson

Mikael Magnusson är ny affärschef på Tyréns

Karriär

Mikael Magnusson har utsetts till affärschef för affärsområde Konstruktion & Installation Nord på Tyréns. Mikael kommer närmast från en roll som avdelningschef för Tyréns avdelning byggprojektering i Umeå.

claes meldgaard 1

Claes Meldgaard blir KappAhls nya försäljningsdirektör

Karriär

Claes Meldgaard har utsetts till ny försäljningsdirektör på KappAhl. Claes Meldgaard, som har en gedigen ledarskaps- och branscherfarenhet, kommer från en tjänst som tf vd på Stayhard och han tillträder sin nya tjänst på KappAhl i början av mars 2021.

Mest läst

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.
bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.
Almedalsveckan 2021 700x320 2

Årets säljmingel blir ett digitalt fyradagars evenemang 4 juli – 7 juli

Almedalsveckan är en av världens största demokratiska mötesplatser. Den har sedan starten 1968 varit kostnadsfri och öppen för alla. För att anpassa Almedalsveckan till pågående pandemi så blir det ett fyradagars huvudsakligt digital arrangemang med start den 4 juli.
Lon-2020

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
flyttad text delegia lunch sessions

Omställning i mötesbranschen – vad säger experterna?

Webbinarium: 2020 var året då det digitala mötet slog igenom på bred front. Av nödtvång kanske, men när vi åter kan träffas fysiskt igen har mycket förändrats. Vad hände egentligen med det mänskliga mötet och vad kan man se i kristallkulan? Om detta samtalar Delegia med ledande branschföreträdare den 19 mars kl 12-13. Du kan vara med!

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.
Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.