Den digitala transformationen utvecklades explosionsartat under våren 2020. Möten, projektledning och försäljning tvingades skötas via digitala kanaler vilket dels lockade nya användare till e-handel samt ökade på innovationstakten hos de stora teknikbolagen.
Med stor sannolikhet kommer vi se ändrade konsumtionsbeteenden som ett resultat av pandemin och dessa förändringar handlar till stor del om en ökad handel via digitala kanaler.
Sedan flera år har det funnits en tydlig trend av ökade krav från oss digitala användare på såväl digitala tjänster och produkter. Vi vill att det ska vara intuitivt, snyggt och gå snabbt. Ingen har tålamod att vänta på en långsam sida som laddar. Parallellt med ökade krav från användarna har det blivit dyrare för appar, e-handlare och olika plattformar att locka till sig användare. Det läggs betydande belopp på att värva nya medlemmar, användare och kunder vilket gör att alla vill maximera intäkterna på de användare som väl kommer till en digital tjänst eller produkt.
Som ett resultat av ovan går allt fler digitala tjänster, och framförallt sociala medier, mot att skapa en one-stop-shop. Användaren ska erbjudas, och kunna genomföra, alla moment som krävs för en konvertering. Försäljning är trots allt det som företag lever av och därför har det blivit allt viktigare att sociala medier även kan erbjuda annonsörer att faktiskt sälja sina produkter eller tjänster på plattformarna.
Social e-commerce är ett begrepp som blivit allt vanligare och kanske kan din verksamhet också hitta nya intäktsströmmar via de funktioner som finns på olika sociala medier idag? För att ge lite olika exempel på omfattningen av trenderna ovan och för att ge lite inspiration till de möjligheter som finns kommer här en lista över några spännande nyheter. En sak är tydlig, försäljning kommer framöver även att drivas direkt via sociala medier.
TikTok lanserar Köp Nu-knapp
I nuläget är det extremt kostnadsintesivt att annonsera på TikTok och de funktioner som hittills erbjudits annonsörer har handlat om att driva varumärkeskännedom.
Bli verifierad handlare på Pinterest
Tjänsten Pinterest har växt i användartal och vill nu bli en aktör som driver försäljning åt alla annonsörer. Det senaste året har det lanserats en rad funktioner som förenklar försäljning på plattformen. Som ett led i denna satsning finns även ett program som handlare kan delta i vilket gör deltagarna till verifierade handlare på Pinterest.
Smidigare annonsering på Snapchat
Likt TikTok har Snapchat varit tunga inom branding men vill likt alla andra vara med och slåss om annonspengarna som allokeras till konvertering. Nyligen släppte Snapchat Dynamic Ads, ett annonsformat hlet riktat mot e-handlare. Detta format skapar automatiskt annonser baserat på annonsörens produktkatalog och gör annonseringen smidigare.
Google vill ha hela kundresan
Den tjänst som länge varit starkast inom konvertering är Google Ads, i det tillfället man söker på en produkt eller tjänst är man vanligtvis nära ett köp. Detta räcker dock inte för Google, de vill vara en del av hela kundredan vilket gör att företaget nu lanserar Discover Ads. Detta är varumärkesbyggande annonsering tidigt i köpresan, ett område som Facebook tidigare kontrollerat. Satsningen från Google visar hur tydlig ambitionen om en one-stop-shop är även bland de riktigt stora plattformarna.
Facebook Shops kan vända upp och ner på e-handeln
En av de riktigt stora nyheterna senaste månaderna var lanseringen av Facebook Shops, Instagram Shops lanseras under sommaren. Detta är en tjänst där handlare får möjlighet att skapa en egen e-handel på företags Facebook-sida alternativt Instagram-konto. Produkterna som visas hämtas från en produktkatalog, check-out och betalning görs allt inne på plattformen. Tjänsten riktar sig mot små- och medelstora företag, vilket är en målgrupp Facebook satsar mycket på. Det finns oändligt många företag som idag inte har en hemsida och heller inte har råd att driva trafik till den egna hemsidan, här kommer Facebook Shops in som en lösning.
Trenden med ett ökat fokus på försäljning hos sociala medier är nödvändigt att studera även för etablerade e-handlare. Ifall denna trend växer och allt mer trafik och interaktioner sker på de sociala plattformarna kan e-handlaren tappa trafik och därmed data att analysera. Amazon har redan visat att detta kan hända och kanske ser vi nu början på en annan våg som innebär att vi användare stannar kvar på de sociala plattformarna för att sköta all sin konsumtion? Försäljning sker där användaren vill att den ska ske och därför är det viktigt för alla aktörer som håller på med försäljning att utvärdera potentiella effekter av trender likt de som presenterades ovan. Ingen vet hur framtiden kommer bli – men det kommer bli annorlunda mot vad vi tidigare upplevt och tagit för givet.
Vill du veta mer, tveka inte att kontakta Simon Beyer på Ingager.