Att jobba i montern är lika utmanande som det är roligt. Det är stor konkurrens om besökarnas uppmärksamhet och mässan är en ny miljö för många. Mikael Janson, vd på Fairlink, menar att alldeles för många står i montern och behöver lära sig att istället arbeta i montern. Det handlar om att ta en aktiv roll i säljarbetet. Mikael har utbildat mycket monterpersonal och en av de vanligaste frågorna han får, är hur man tar kontakt med nya människor.
– Kom ihåg att det är okej att stoppa människor. Besökarna åker inte till en mässa och hoppas på att ingen ska ta kontakt. Respektera människor och lyssna, släpp dem om de inte är intresserade. Men för varje besökare som är ointresserad så finns det lika många som undrar varför ingen tittar på dem när de går förbi montern.
Mikael menar att det är viktigt att ha gemensamma mål och göra det tydligt vilka resultat man är ute efter. Han tipsar även om att följa upp arbetet efter varje dag, för att utvärdera och se vad som kan förbättras. En gemensam strategi är viktig, men även att låta monterpersonalen hitta sitt uttryck. Det blir oftast bäst när personalen i montern själv får välja hur de vill formulera sig och anpassa sig utifrån respektive besökare.
Mikael har delat in mässarbetet i fyra viktiga steg
Ta kontakt och bjud in
– Om du inte har fullt upp så ska du ut och bjuda in människor i montern. Man har ungefär 3-4 sekunder på sig innan besökaren passerat och chansen kommer kanske aldrig igen. Ha ett öppet kroppsspråk och sök gärna ögonkontakt. Använd en öppningsfras som inte går att svara ja eller nej på.
Lyssna aktivt och ta reda på vad de behöver
– Vi litar på människor som ser och förstår oss. Ha fullt fokus på den du pratar med och ta reda på vad som driver besökaren. Lyssna och ställ frågor, försök förstå om besökaren vill få detaljerad information eller om de är intresserade av att höra om resultatet? När man arbetar i montern så behöver man förstå att människor är olika och behöver olika bemötande.
Visa vad du har att erbjuda
– När du vet vad besökaren vill ha är det dags att börja sälja. Hitta något som är intressant och relevant för besökaren, anpassat utifrån deras behov. Många känner sig bekväma i detta steg eftersom det handlar om att sälja det man redan känner till.
Skapa ett avslut eller beslut
– Gör ett snyggt avslut så att besökaren vet vad som händer härnäst. Om det är svårt att avsluta samtalet så kan du lämna över besökaren till en aktivitet i montern eller säga att du inte vill ta mer av deras tid. Det är en utmaning att avsluta och ägna tillräckligt mycket tid åt varje besökare, därför är det viktigt att kunna göra det snyggt så att ingen känner sig missnöjd.
Av: Lovisa Wallin