Som den rutinerade säljare du är vet du förstås att för att kundmötet ska resultera i en bra affär så går det inte bara att erbjuda en bra produkt. Du måste också paketera den med lite skönt snack, lite humor och kanske en kaka till kaffet. Lätt fixat, tänker du. Du passerar ju både en 7-Eleven och ett bageri på vägen till kunden. Men vilken kaka till vilken kund? Saleseffect hjälper dig välja rätt!
Den nya kunden
Ni har bara pratats vid på telefon. När ni nu ska ses på ert första kundmöte ska du absolut köpa med dig kanelbullar! Bakade på rumstempererat smör och med fingervarm jäst sticker de inte ut, samtidigt som 83,7 procent av alla yrkesverksamma personer i Sverige säger att de gillar just kanelbullar. Om kunden skriver på avtalet? Självklart! Grädda bara kunden i 225 grader i 8 – 10 minuter först!
Den annorlunda kunden
Den här kunden ser det som en sport att testa dig genom att alltid vilja ha allting lite annorlunda. Du föreslår att ni ska höras på eftermiddagen, kunden säger att det går bra att ringa klockan 8.37. Du föreslår ett standardupplägg, kunden bollar tillbaka med allt annat än just det. Men självklart är du med på noterna och kunden njuter av ert spel, så när ni kommer till priset är det bara en formalitet.
Till den här kunden köper du med dig dammsugare. Med fyra deciliter smulor från olika småkakor under det knallgröna marsipantäcket är detta din kund personifierad som kaka. När du lägger upp de gröna dammsugarna på fatet kommer kunden förstås att säga att det egentligen är de med rosa marsipan som är godast. Vad gör du då? Jo, helt oberörd plockar du fram en påse till och lägger upp två knallrosa dammsugare på fatet framför kunden! Att nästa affär med den här kunden är given behövs inte ens sägas högt.
Den snåla men trogna kunden
Detta är kunden som visserligen köper av dig år efter år, men som alltid tar det billigaste och alltid prutar så hårt att det knappt blir någon provision kvar till dig. Till det här kundmötet föreslår vi att du köper med dig en rulle klassiska Mariekex för 11,50.
För som i symbolik med din kund har det här klassiska kexet troget funnits sedan 1888. Ett kex innehåller inte särskilt mycket energi, endast 0,44 gram fett, 0,8 gram socker och pyttelite salt. Alltså, inte så mycket ”edge” om vi säger så men ändå vill man att det ska finnas kvar. Kanske helt enkelt för att det är en trygg bas att stå på!
Den roliga kunden som blivit som en vän
Att ringa den här kunden är aldrig svårt och både du och kunden glömmer nästan av att det är ett affärssamtal! Ni har gjort business länge och vet var ni har varandra. Du vet vilket upplägg kunden vill ha i nästa offert och kunden är trygg med att du tagit fram både de bästa produkterna och det bästa priset.
Du och din kund dansar helt enkelt bra ihop, så till det här kundbesöket blir Ballerina det självklara valet! Ni nickar i samförstånd när ni båda lyfter av toppen och slickar i er nougaten samtidigt. Du fortsätter förstås att överraska din kund med jämna mellanrum och då kan det bli Ballerina med choko-smak eller Ballerina Mash-ups Popping Rocky Road …
Den svårflörtade kunden
Den här kunden är en utmaning och tvingar dig att ta fram alla dina inlärda säljstrategier. Du är nära att ge upp men får till slut komma på det efterlängtade kundbesöket. Grattis! Nu gäller det bara att fjäska med finess och vi föreslår hembakad prinsesstårta!
Börja med att värma upp kunden på 175 grader. Sen gäller det att smöra och bröa den cirka 24 cm i diameter stora kakformen med precision. Precis som du galant presenterar ditt affärsupplägg för kunden delar du upp den färdiga sockerkakan i tre delar och fyller med hallonsylt, marsankräm och vaniljgrädde. När du ser att kunden blundar och slickar sig om munnen då vet du att affären kommer gå i lås. När ni sen några minuter senare skriver på avtalet låter du gentilt förstås kunden få marsipanrosen!
Källa: Rapporten ”Fem sorters kakor till kundbesöket” är en 100 procent ovetenskaplig studie baserad på känsla, gissningar och intervju av noll personer.