När Jeep tar fram nästa generation Compass handlar det inte längre bara om att uppdatera – det handlar om att omdefiniera. Nya Compass lanseras som den mest aerodynamiska Jeep-modellen någonsin för Europa, och siktar på att förena prestanda, hållbarhet och märkets karakteristiska design.
En teknisk evolution – med känsla för detaljer
En central utgångspunkt i konstruktionen har varit hur man kan minska luftmotståndet – utan att kompromissa med Jeeps ikoniska siluett. Det är här flera innovativa lösningar kommer in i bilden:
- En helt plan undersida bidrar till ett renare luftflöde under bilen, samtidigt som den ger skydd i terrängkörning.
- Active Grille Shutters (AGS) är inbyggda i frontens stötfångare och stänger luftintagen när kylning inte behövs – vilket minskar luftmotståndet vid högre hastigheter.
- Fälgarna har optimerats aerodynamiskt, för att kombinera robust estetik med förbättrat luftflöde.
- Bakpartiet har tillförts spoilers vid sidorutorna, en aktiv takspoiler och luftslussar i hjulhusen – detaljer som är mer typiska för sportbilar än SUV:ar.
Resultatet? En 10 procent lägre luftmotståndskoefficient (Cx), vilket resulterar i ett värde under 0,29 för hela modellserien – det lägsta någonsin för en Jeep i Europa.
Från hybrid till ren el – alla versioner får fördelar
Jeep bekräftar att Compass kommer att erbjudas i tre olika drivlängder: hybrid, plug-in hybrid och helt elektrisk. Oavsett version drar samtliga nytta av de nya aerodynamiska framstegen.
För den helelektriska varianten anges en räckvidd på upp till 650 kilometer – en siffra som lyfts fram som särskilt viktig i Europa, där krav på lång räckvidd är tydliga.
De aerodynamiska förbättringarna ger inte bara längre räckvidd utan även bättre bränsleekonomi, ökad stabilitet och färre stopp för laddning eller tankning.
Tradition möter nytänkande
Även om aerodynamik och effektivitet står i fokus, är det viktigt att nya Compass fortfarande känns som en Jeep – att det finns en känsla av styrka, robusthet och äventyrslust. Jeep-teamet framhåller att man har lyckats bevara märkets DNA även medan man ritat om dess framtid.
Den tekniska plattformen som nya Compass bygger på är Stellantis STLA Medium, vilket ger en modern grund att bygga både konventionella och elektriska motoralternativ på.
Svenska marknaden får vänta – men bara ett tag
I Sverige planeras lanseringen av nya Compass till första kvartalet 2026. Importören blir Astara Sweden, som ingår i den globala Astara-gruppen.
För den svenska marknaden kan detta bli ett intressant tillskott – inte bara som ett miljömedvetet alternativ utan också som ett praktiskt val för kunder som vill ha SUV:s flexibilitet samtidigt som de blickar mot eldriftens era.