Med hjälp av SEO-experten I Am Content – PR & Communication lyfter vi fram några nyttiga tips för ditt företags SEO-arbete.
SEO-optimering handlar dels om att optimera din hemsida utifrån sökord som är relevanta för din målgrupp, men utan en förtrolig hemsida kan din optimering vara gjord i onödan. För att hamna högt upp på Google krävs därför länkar.
Vad är länkbygge?
Länkbygge är en av de viktigaste delarna av SEO, och även en av de mest komplicerade. Det hela går ut på att få andra hemsidor att länka till din egen i syfte att öka din hemsidas styrka och relevans. Detta uppmärksammas av Google och belönas i form av att du hamnar högre upp i sökresultaten.
Så kan länkbygge göras – Outreach och samarbeten
Länkbygge är även en av de mest tidskrävande delarna av SEO. Det kräver ständig kontakt med siteägare för att optimera de bästa länkarna. Iamlinked.io hjälper företag och hemsidor med sitt länkbygge. De verkar i 23 länder och har över 3000 partners som hjälper till att ge företagen skräddarsydda länkar som driver dem upp i sökresultaten.
Hjälp genom hela processen
En av de största utmaningarna är att hitta rätt hemsidor att länka från. Att hitta relevanta och effektiva leads kan därför vara ett tidskrävande arbete som kräver kunskap om branschen. Att sedan förhandla fram ett lämpligt pris och att utforma innehåll som tillfredsställer båda parter kräver även det hårt arbete. Därför är det fördelaktigt att vända sig till ett företag som hjälper dig genom hela processen för länkbygge.
Kvalitet och kvantitet
Även om kvantitet spelar roll är det störst fokus på ett länkbygges kvalitet. Hur högt upp du hamnar i Googles sökresultat är dels beroende av hur många som länkar till din hemsida, men också hur länkarna ser ut och varifrån de kommer.
Page rank
För det bästa resultatet ska länkningen helst komma från en sida med hög ”page rank”. Med detta menas att sidan är högt ansedd. Länkar från sidor med hög page rank värderas därför högre än från sidor med låg page rank. Länkar från sidor med låg page rank kan uppfattas som ”spamlänkar” och därmed påverka din hemsida negativt.
Ankartexter
En annan del som har stor påverkan i resultatet av ditt länkbygge är länkarnas ankartexter. En ankartext är den klickbara texten i en länk. Dessa ska helst innehålla ett sökord som är relevant för länkens landningssida. Viktigt är dock att ankartexten varieras, annars kan du även här bli straffad av Google som uppfattar din länk som onaturlig.