I början av 90-talet startade Magnus Helgesson en restaurang som skulle bli startskottet för restaurangkedjan Harrys. Nu föreläser han om entreprenörskap och ledarskap samt skriver böcker på samma ämne. Han är även en efterfrågad coach som hjälper andra att lyckas i affärer.
Att ge förutsättningar för prestation
Något som blir framträdande i samtalet med Magnus är hans fokus på självledarskap och att ta ansvar för att skapa det liv som man själv önskar. Detta manifesteras genom rubriken ”Äg ditt liv”.
– Det handlar om att göra det man vill – när man vill det, säger Magnus. Det svarar på ditt individuella ”varför”.
Genom att stanna upp och reflektera över sina tankar blir det lättare att förstå varför vi agerar som vi gör. Bland annat handlar det om att inte låta reptilhjärnan alltid få sista ordet eftersom vi lätt agerar på våra rädslor då.
Magnus menar att man idag ibland glömmer bort att ge humankapitalet så stor uppmärksamhet som det förtjänar. Detta gäller framförallt för bolag, men även individer har mycket att vinna på att se över hur man skapar goda förutsättningar för sig själv att prestera.
– I mina individuella coachningar pratar vi alltid om att skapa ordning på basen och att kunna fokusera, berättar Magnus. Det handlar bland annat om rätt näring, träning, tillräckligt med sömn. Om man mår bra går det bra.
Sex mänskliga behov skapar återkommande kunder
Vad grundar sig Magnus framgång på? Någonting som Magnus nämner är de sex mänskliga behoven: trygghet, spänning, unicitet, kärlek, att växa och att ge. Detta var någonting som man fokuserade på i hög grad på Harrys.
– Hur tillgodoser man behovet av trygghet i restaurangmiljö, av unicitet? Frågar Magnus retoriskt. Till exempel kan man lära sig gästernas namn och få dem att känna sig välkomna, att ge någon en känsla av att man passar in.
De olika behoven är olika viktiga för olika individer och på Harrys försökte man hitta sätt att tillgodose samtliga behov på en mängd olika sätt.
– Behovet att växa kan ju handla om att man lär sig något nytt. På Harrys till exempel gav vi gästerna information om råvarorna som de kanske inte visste sedan innan, berättar Magnus.
Genom att uppfylla minst tre av behoven, menar Magnus, skapar man lojala och återkommande gäster och kunder. Han menar att det hänger ihop med ett nytt sätt att sälja.
– Det handlar inte längre om att sälja – det handlar om att dela med sig. Du kan få vad du vill – om du delar med dig först, avslutar han.