Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-05-20 | Expertråd

Marknadschefen tipsar: Så driver ni sälj på TikTok

Med över 1 miljard (!) användare, som i genomsnitt spenderar 34 timmar i månaden på TikTok - ja då finns det självklart också en enorm potential att bygga relationer med kunder. Men många företag tvekar fortfarande på att utforska potentialen med den snabbast växande sociala mediekanalen i världen. Här tipsar Ida Brakander, marknadschef på SaaS-företaget Rule om hur du stärker kundrelationer, varumärke och driver sälj på TikTok.

Ida Brakander, Head of Marketing RuleIda Brakander, Head of Marketing Rule Foto: Rule

Hur ska du använda TikTok för att din marknadsstrategi ska slå i taket? Många företag tvekar fortfarande på att utforska potentialen med den snabbast växande sociala mediekanalen i världen. Här får du mina tips som inte bara ökar din synlighet – utan också stärker relationen med ditt varumärke och framförallt driver sälj.

Steg 1: Vilka använder TikTok?

Innan du kastar dig ut på TikTok för att marknadsföra din produkt eller tjänst så måste du förstå TikTok-användaren.  25%  av alla internetanvändare i världen har ett TikTok-konto. Men vilka är de?
TikTok lockar främst yngre konsumenter (generation Z och millennials), men ökar kontinuerligt  i popularitet över alla åldersgrupper. De som har Tiktok som favorit använder främst plattformen för alla roliga klipp, för uppdateringar om kändisar och artister, för att hänga med kompisar och sist och det viktigaste för oss – för shopping och försäljning. TikTok lanserade för ett tag sedan TikTok Shop i bland annat USA, där man kan (impuls) köpa och betala för produkter direkt på plattformen. Men denna funktion finns  än så länge inte i Sverige.

Steg 2:  Skapa ett annonskonto

För att annonsera på TikTok, behöver man ett konto i TikTok Ads Manager och det är där man planerar och skapar sina annonser. Man kan välja hur man vill styra sina annonser beroende på vad man har för mål med sin marknadsföring. Annonserna på TikTok kan prestera olika beroende på vad man sätter för budget, målgrupp och vilken annonsplacering man väljer. Liksom på andra plattformar, är annonseringen baserad på en budgivningsstrategi, där högst bud vinner annonsplatsen.

Steg 3: Vilken typ av innehåll ska jag använda?

All marknadsföring lämpar sig inte i form av en dansvideo till en trendande låt, som visas i för-dig-flödet. Därför är det väldigt smidigt att TikTok erbjuder flera annonsformat, anpassade till olika affärsmål:

  • In-feed-annonser: Dessa annonser visas mellan videor när användare bläddrar igenom sin ”För dig”-sida och kan innehålla länkar till webbplatser, appnedladdningar eller kampanjer.
  • Varumärkes-hashtag-utmaningar: Unika för TikTok, dessa utmaningar uppmuntrar användare att skapa innehåll kring en specifik varumärkes-hashtag, vilket ökar engagemang och drar nytta av användargenererat innehåll.
  • Topview-annonser: Dessa visas när användare först öppnar TikTok-appen, vilket garanterar din annons maximal uppmärksamhet.
  • Varumärkeseffekter: Liknande Snapchats AR-linser, låter dessa effekter användarna interagera med anpassade filter och effekter som kan bli virala.

Steg 4:  Sätt mål

Beroende på målsättningen, kan man styra sina annonser mot olika typer av kampanjmål. TikTok har i dagsläget sju olika kampanjmål för sina annonser, som är uppdelade i tre kategorier. Dessa är:

  • Medvetenhet: Det passar utmärkt om målet med kampanjen är att skapa varumärkeskännedom. Med denna målsättning, går det att optimera sina kampanjer för att nå en större räckvidd.
  • Övervägande: Målet är att ligga top of mind hos kunderna och annonsen ska ge ökad trafik och många visningar. Om man väljer “trafik” som mål, kommer kampanjen istället att driva så många användare som möjligt till en specifik landningssida. Har man istället “videovisningar” som mål, kommer TikTok Ads manager att optimera annonsen för att ge maximalt antal möjliga visningar.
  • Konvertering: Här kan du styra kampanjen så att annonsen visas för de som mest sannolikt är intresserade av att köpa produkter  eller signa upp sig för exempelvis ditt nyhetsbrev.

Steg 5 : Ta vara på värdefull data om din målgrupp

Vi har idag ett kraftigt reglerat dataskydd  (cookie-döden ni vet). Då är det desto viktigare för företag att effektivt samla in data direkt från målgruppen. Genom att se över köphistorik och webbaktivitet får man tillgång till s k “förstapartsdata” som ger  värdefull information kring kunders beteenden. På så sätt kan man rikta marknadsföringen med mycket större träffsäkerhet. TikTok är en av de sociala medieplattformar som du kan samla in mest data ifrån.  Här är några av de smidigaste sätten att göra det på:

  • Leadgenereringsformulär: Använd formulär i TikTok-appen för att samla användaruppgifter när de visar intresse för din annons, vilket ger dig tillgång till deras preferenser.
  • Pixel-spårning: Använd TikTok-pixel för att följa och analysera användarbeteenden på din webbplats och anpassa dina marknadsföringsstrategier därefter.
  • CTA-knappar: Infoga uppmaningar till handling i annonser för att leda trafik till din webbplats, där besökare kan lämna kontaktinformation i utbyte mot värde, som rabattkoder. Pro-tip! Spara uppgifter som till exempel e-postadress, så att du kan fortsätta kommunicera med användaren i andra kanaler.

Pssst, tänk också på detta!

TikTok-användare värderar kreativt och äkta innehåll. Effektiva annonser ska vara högkvalitativa, unika och innehåller tydliga uppmaningar till handling. För att öka din räckvidd och trovärdighet, engagera dig i aktuella trender och samarbeta gärna med influencers. Anpassa också annonser till TikToks ljud-på-upplevelse, för att förstärka engagemanget.  Använd TikToks analysverktyg för att testa och justera dina kampanjer.

Nu är du utrustad med kunskap för att optimera din närvaro på en av världens mest dynamiska plattformar. Så ta chansen, experimentera med olika målgrupper och kampanjstrategier, och vem vet, imorgon kanske det är ditt företag som går viralt på TikTok.

 

Av: Ida Brakander
Marknadschef, Rule

Mer om:

Rule är en av de ledande plattformarna i Sverige för digital kommunikation och erbjuder träffsäker, relevant och engagerande kommunikation genom att samla in data, segmentera målgrupper och automatisera flöden. Här kan du läsa mer!

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Säljarens överlevnadsguide till lågkonjunkturen

Säljarens överlevnadsguide till lågkonjunkturen

Annons

Världens ekonomi har gått in i en lågkonjunktur. Vart det kommer ta oss vet vi inte än, men som B2B-säljare är det viktigt att rusta sig. Med hjälp av Jonathan Bjurestam, senior enterprise-säljare på Oneflow, en plattform som automatiserar hela avtalsprocessen, har vi tagit fram en guide till hur du håller huvudet ovanför ytan och håller pipen igång. Tills den dagen ekonomin börjar återhämta sig.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com