Att ha ett starkt och brett nätverk är en viktig källa till nya affärer för många. Vi gör hellre affärer med personer vi känner eller har en personlig koppling till. Via befintliga kontakter kan du få ingångar till nya kontakter och med rätt nätverk kan du ofta öppna dörrar som tidigare varit stängda.
Det finns en mängd olika nätverk att välja mellan – både knutna till fysiska platser och digitala. För att få ut maximalt behöver du sålla och tänka igenom vad du vill uppnå.
Syftet med nätverkande
Fundera på vad syftet är för dig. Vill du få ett större nätverk inom en viss bransch eller nisch, eller vill du snarare bredda ditt kontaktnät?
Vissa nätverk ger möjlighet att presentera sin egen verksamhet och fokuserar på att göra företagsbesök. Andra fokuserar på kunskapshöjande element som exempelvis föreläsningar i kombination med nätverkande. Se till att hitta en form som du gillar, då ökar sannolikheten att du besöker träffarna regelbundet.
Vilken målgrupp vill du nå?
Är du ute efter att träffa personer med en viss yrkesroll eller inom en viss bransch? Det kan vara bra att sätta några kriterier för vilka du vill träffa. Att ha tydliga kriterier underlättar när du ska hitta rätt nätverk.
Om du letar efter nätverk kan du börja med att tänka brett. Kanske finns det ett specialintresse där du kan hitta din målgrupp? Ett exempel är sportklubbar som samlar sponsorer på olika sätt.
Vad kan du avsätta i tid och pengar?
Det är viktigt att tänka igenom vilken tid du har att avsätta. Vissa nätverk träffas varje vecka och kräver att du ordnar en inhoppare vid frånvaro medan andra är friare i sin form. Det kan också skilja sig mycket i pris, bland annat beroende på om det är privata aktörer eller föreningar.
Kanske är ni fler på företaget som är intresserade av att nätverka. Det finns fördelar med att vara några stycken på samma nätverksträffar. Ni skapar en kontinuitet och synlighet – båda viktiga delar för att bygga ett starkt nätverk.