Saleseffect
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
  • Om oss
Skip to content
2021-03-27 | Expertråd

Så kan du öka intäkterna i en virtuell säljmiljö

Genom att övervinna dina känslomässiga hinder för prospektering kommer du att maximera dina möjligheter i den digitala världen.

Trelitha Bryant
Trelitha Bryant

Att sälja i en virtuell värld är idag verklighet och det kommer bara att fortsätta att
växa i framtiden. Enligt rapporten ”State of Sales” från Salesforce Research lägger säljare i dag tre gånger så mycket tid på digitala kontakter som på fysiska kundbesök. Allt eftersom tekniken ökar vår förmåga att kommunicera på ett klart och effektivt sätt kommer fler människor att gå över till kontakter på distans och detta inkluderar även dina kunder och prospekts. Om du inte är bekväm med att initiera kontakter i den här miljön har du det betydligt svårare att lyckas och så även det företag du representerar. Studier från bl a Gartner Group visar att detta är en realitet idag.

Gilla ditt Nya Normala
I en nyligen genomförd undersökning från McKinsey & Co sa företagsledare från hela världen att försäljning via digitala kanalerna är ungefär dubbelt så viktigt nu jämfört med innan början av pandemin. I klartext har virtuell försäljning blivit det nya normala i näringslivet och fysiska säljmöten minskat signifikant.
Som säljare gäller det att anpassa sig till de nya marknadsvillkoren och vara bekväm med att efter behov integrera traditionella och digitala kanaler för att engagera potentiella och befintliga kunder.
Du kan till exempel ta kontakt med potentiella kunder via telefon eller sociala media för att sedan följa upp med ett videomöte där du ger produktdemonstrationer och genomföra ett professionellt säljsamtal.

Gå utanför din komfortzon
Även om det finns ett ökat behov av att säljare är duktiga på att använda digitala verktyg för möten under en tid av social distansering så är inte alla säljare bekväma med att göra det, oavsett vad marknaden kräver.
Vår leverantör BSRP Inc. gjorde nyligen en studie av 6.764 säljare i USA där man fann att 54 % av de som svarat upplevde mer eller mindre obehag med att använda digital teknik för säljmöten med kunder och prospekt. Ytterligare studier visar att det finns en viktig faktor som skiljer säljare som är bekväma med att använda video och olika digitala verktyg från dem som inte är det.

Det är deras nivå av hinder att inleda kontakt med prospekts och kunder.

Denna form av begränsning kallas Säljhinder och det hänvisar till känslomässiga hinder att initiera kontakt med potentiella kunder via alla typer av direkt kommunikation (i realtid) eller indirekt (med en tidsfördröjning). Det är inte så mycket den fysiska utrustning som används för att kommunicera med kunder och
prospekts utan snarare tanken på själva kontakten som håller människor tillbaka.

”Som säljare är det viktigt att anpassa sig till den nya situationen
och vara bekväm med att integrera de traditionella och digitala
kanaler som behövs för att engagera potentiella och
befintliga kunder.”

Som säljare behöver du lära dig känna igen dessa beteenden och ändra ditt tankesätt. Du behöver till att börja med erkänna din rädsla och använda beprövade verktyg och metoder för att övervinna detta motstånd. Det kommer att göra dig bekvämare i alla situationer oavsett om det är ett digitalt eller personligt möte med prospekt eller kund.

Undvik negativa beteenden, dvs Säljhinder

Det finns sexton former av Säljhinder som kännetecknas av distinkta mönster av rädslobaserade, undvikande beteenden. De flesta säljare tenderar att kämpa med i snitt fem former av säljhinder. Dessa säljmotstånd begränsar kontakten med potentiella köpare samt hindrar säljare att dra nytta av nya möjligheter att utveckla sin affär.

Resultaten som sammanfattas i följande bild visar det genomsnittliga säljhinder- värdet för säljare som är mycket bekväma med att engagera sig i den virtuella försäljningsprocessen i jämförelse med dem som har en lägre tolerans för virtuell försäljning. Dessa resultat visar att insatser som syftar till att identifiera och minska säljhinder kan bidra till att öka en säljares komfortnivå och kompetens med att sträva efter digitala säljmöjligheter.

Christer1

Nå ut och berör någon
Oavsett framsteg inom säljteknik och metoder kräver framgång i försäljning fortfarande mänsklig kontakt. Användning av webbaserad teknik gör det möjligt för säljare att uppnå en virtuell mänsklig touch och kontakt med potentiella och/eller befintliga kunder. Men rädsla för att initiera kontakt med presumtiva kunder virtuellt eller genom traditionella metoder kommer att hämma din försäljningsökning.

När vi fortsätter med försäljning som prioriterar virtuella möten som ersättning för traditionella personliga möten kommer säljare att kunna öka sin synlighet på marknaden och nå fler kunder till lägre kostnad. För att maximera dessa möjligheter är det viktigt att identifiera och minska säljares hinder att genomföra sina säljaktiviteter.

Av: Christer B Jansson, Confident Approach & Trelitha Bryant, BSRP Inc.

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra
Christer B Jansson
Trelitha Bryant
Trelitha Bryant
Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

peppe workshop

Peppe Ekmark: ”Man måste ha tålamod – speciellt i digitala tider”

Under sin tid på Metro ledde Peppe Ekmark säljteamet från att vara Sveriges sämsta säljorganisation till den bästa på rekordtid. På MTG några år senare skapade han tillsammans med sitt team en tillväxt på över 300 % och de missade inte ett kvartalsmål en enda gång under sex år. Nu utbildar han andra i säljteknik och ledarskap.

Magnus Bengtsson

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

8FE6E585 294D 409D 9157 428F4F5782FD.jpe

Magnus Helgesson: ”Det handlar inte om att sälja – det handlar om att dela med sig”

Magnus Helgesson startade över 40 restauranger med restaurangkedjan Harrys som han byggde upp. Nu är han föreläsare, författare och coach. Genom att fokusera på sex mänskliga behov hjälper han andra att skapa återkommande kunder.

ben rib båt 2 700x300 2

Business Event Network – Tillsammans skapar vi kraft!

Annons

Ibland händer saker som verkligen etsar sig fast; dofter, smaker eller kanske musik som man tydligt kan koppla till ett minne eller en händelse.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






adapt to survive

 

Expertråd

peppe workshop

Peppe Ekmark: ”Man måste ha tålamod – speciellt i digitala tider”

Expertråd

Under sin tid på Metro ledde Peppe Ekmark säljteamet från att vara Sveriges sämsta säljorganisation till den bästa på rekordtid. På MTG några år senare skapade han tillsammans med sitt team en tillväxt på över 300 % och de missade inte ett kvartalsmål en enda gång under sex år. Nu utbildar han andra i säljteknik och ledarskap.

Trelitha Bryant

Så kan du öka intäkterna i en virtuell säljmiljö

Expertråd

Genom att övervinna dina känslomässiga hinder för prospektering kommer du att maximera dina möjligheter i den digitala världen.

Magnus Bengtsson

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

8FE6E585 294D 409D 9157 428F4F5782FD.jpe

Magnus Helgesson: ”Det handlar inte om att sälja – det handlar om att dela med sig”

Expertråd

Magnus Helgesson startade över 40 restauranger med restaurangkedjan Harrys som han byggde upp. Nu är han föreläsare, författare och coach. Genom att fokusera på sex mänskliga behov hjälper han andra att skapa återkommande kunder.

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Anbud

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.

CEO-NetElixir Inc. Udayan Bose är en opinionsledare inom sökoptimering

Amazons etablering en möjlighet för alla e-handlare

Expertråd

Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin online försäljning när Amazon etablerar sig i Sverige. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.

Magnus Brath en av upphovsmannen bakom Guldlage pa natet Sokmotoroptimering for alla

Boktips: Succéboken om SEO

Expertråd

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla släpps idag för fjärde gången i handeln. Med över 7000 sålda exemplar hittills och slutsålt är 4:e upplagan efterlängtad.

ratt betalt

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Expertråd

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.

Verktyg

Saljutvecklare

Lista: 10 säljutvecklare som lyfter dina säljare till nya höjder

Verktyg

Går säljteamet på sparlåga? Kanske är det läge att fylla på med en injektion inspiration, skratt och nya idéer som får lusten att sälja att vakna till liv och säljklockorna att ringa? Här tipsar Saleseffect om säljutvecklare som inte lämnar någon oberörd!

Pa teknikhandelsforetaget Hugo Tillquist hors alla perfekt 1024x695 2

På teknikhandelsföretaget Hugo Tillquist hörs alla perfekt

Verktyg

SMART Board är en ­digital whiteboard med flervägskommunikation, interaktiv skärm, webbläsare, skärmspegling och videokonferenshub. Alla deltagare kan bidra med innehåll på den gemensamma ytan oavsett var i världen de sitter.

Salesbox

Salesbox CRM lanseras på Fortnox app market

Verktyg

Salesbox tar nästa steg i arbetet med att göra CRM system mer tillgängliga för småföretag genom att lansera Salesbox på Fortnox app market.

salesbox 1

Salesbox CRM för konsultbolag utökas med beläggningsrapporter & en rekryteringspipeline

Verktyg

Som en del i strategin att hjälpa konsultbolag att bli mer effektiva och få en bättre överblick av sina konsulters bokade och framtida uppdrag och beläggningsgrader inkluderar nu Salesbox smarta och automatiserade beläggningsrapporter i sitt CRM för konsultbolag.

salesbox

Salesbox lanserar unikt CRM för konsultbolag

Verktyg

Salesbox – ett Europeiskt Saas-bolag från Stockholm – lanserar nästa generations CRM för konsultbolag för att effektivisera försäljning, CV-hantering samt matchning av konsulter och underkonsulter.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Försäljningschef Din Bil
  • Business Development Manager – Direct Sales
  • Strategic Sales Manager
  • Försäljningschef inom affärsområde elbilsladdning till Sekraft
  • Försäljningschef till Nordlo i Gävle

PÅ NYTT JOBB

zsoelpwxozm1eoxga4bi

Ny försäljningsdirektör för Mercedes-Benz personbilar i Sverige och Danmark

Karriär

Mercedes-Benz har utsett 44-årige Martin Lindell till ny försäljningsdirektör för Mercedes-Benz personbilar i Sverige och Danmark från och med den 1 juli 2021. Martin har mer än 20 års erfarenhet från Daimler Group och kommer senast från posten som ansvarig chef för transportbilsverksamheten i Sverige och Danmark.

txezpowxfad7mkmd8vxz

Hon får ansvaret för e-handlarnas satsning på liveshopping.

Karriär

I slutet av 2020 berättade Ehandel att man startar en satsning på liveshopping för att skapa en ny säljkanal för medlemmarna, de svenska e-handelsföretagen. Nu har satsningen fått ett varumärke och en ansvarig chef.

Maria Celén-Törnqvist

Ny försäljningschef på Origo Group

Karriär

Maria Celén-Törnqvist har utsetts till försäljningschef inom den privata sektorn på Origo Group. Hon har de senaste åren haft ledande befattningar inom både industri, research bolag och tech startups, exempelvis som Global researchchef på Husqvarna Group, Nordenchef på Ipsos Connect och CSO på Skillbreak.

Paul Persson

Försäljningschef till AIK Fotboll

Karriär

AIK Fotboll har rekryterat Paul Persson som försäljningschef. Paul kommer närmast från en motsvarande roll hos O’Learys och han har tillträtt sin nya tjänst i klubben.

unnamed 67

Ny Head of Sales för IT-Total

Karriär

Ulrika Wergens är ny säljchef för IT-Total från och med 1 mars 2021. Hon tar dessutom plats i bolagets ledningsgrupp. Ulrika har gedigen erfarenhet från IT-branschen och har varit tillförordnad säljchef sedan 1 dec 2020.

Comintelli AB har anstallt Kari Syrja som Vice President Sales inom Europa.

Comintelli AB förstärker sin europeiska försäljningsorganisation

Karriär

Comintelli AB har anställt Kari Syrjä som Vice President, Sales inom Europa.

bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Karriär

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.

Fredrik Uhrbom

Fredrik Uhrbom ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige

Karriär

Fredrik Uhrbom blir ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige AB. Fredrik har en bakgrund från flera kommersiella roller inom detaljhandeln, senast hos hemelektronikbolaget Netonnet och tidigare som Sverigechef för Clas Ohlson.

Håkan Svärd – ny försäljningschef på växande Enequi

Ny försäljningschef på växande Enequi

Karriär

Enequi tillsätter Håkan Svärd som ny försäljningschef. Med lång branscherfarenhet och stark tilltro till företagets tillväxt ser han fram emot kommande Europalansering.

Claes Eriksson och Magnus Linder

Ny försäljningschef till Gärsnäs

Karriär

Tillsammans har de mer än 50 års erfarenhet av att bygga relationer och varumärken. Det är främst det som det handlar om: att träffa människor och få deras förtroende för produkterna.

Mest läst

Lon-2020

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
checka-in

Checka in på mötet på rätt sätt

Säkerställ samarbetet och fokus i mötet genom att checka in på rätt sätt. Här ger vi tips på frågor att ställa innan mötet börjar.
hisspitch

Så tar du fram en riktigt bra hisspitch

Hisspitch betyder att du ska kunna sälja in din idé under en hissfärd. Det vill säga under en minut. Här ger Saleseffect dig verktygen för att skapa din hisspitch.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.
Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.
saljmal

Vad är vitsen med att sätta mål för säljare?

I denna krönika skriver Christer B Jansson om vad som är vitsen med att sätta mål för säljare. Och konstaterar att alla presterar inte på samma sätt, så det är viktigt att du finner ett sätt som passar.
undersökning

Undersökning: 18% av cheferna uppger att Coronaeffekten medför prissättningspress

På kort sikt spår två av tre svenska chefer att coronapandemin får negativa effekter på det egna bolagets affärsverksamhet. Fler än hälften av dem tror även att effekten blir långvarig. Det visar en undersökning bland 200 svenska chefer som Randstad har låtit genomföra.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.