Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2020-04-26 | Expertråd

Så ser du till att vara med på tillväxttåget

Just nu är det många företag som har problem. Som inspiration i motvinden så skriver Saleseffects expertskribent Christer B Jansson i denna krönika, om vad du som leder säljare konkret kan göra för att komma med på tillväxttåget när allt väl börjar fungera igen.

Christer B Jansson

Gör dig synlig för dina kunder så att du kan få chansen att kommunicera det ni är bra på och som din kund eller prospekt har nytta av. Repetera sedan detta beteende tills du når dina mål. Så även i en tid som denna så är det viktigt för att hänga på tillväxttåget och för att få tag i de affärer som finns att göra idag. Är du osäker på hur proaktiva dina säljare är kan du göra detta enkla test på 20 frågor som kan ge dig en ledtråd om du behöver arbeta med säljhinder eller ej.

I dagens tider då många företag har problem så tänker jag prata lite om hur ska jag vara med på tillväxttåget när allt väl börjar fungera igen. Det kommer sannolikt inte se ut som förr men inte alltför olikt.

Så vad vet vi om tillväxt? Under 80 talet arbetade jag på Dagens Nyheter och sedan på ARE-bolagen (utomhusreklam) samtidigt som jag gick RMI/Berghs som det hette då och IHM.
Forskning runt media visade då att de företag som fortsatte annonsera under lågkonjunktur, även om i kanske i minskad skala, jämfört med de företag som i stort sett ströp all annonsering. var mycket snabbare att få tillväxt när väl konjunkturen vände.

Sedan 90-talet har jag varit i konsultbranschen och gått igenom en del lågkonjunkturer och samma principer gäller här. De som fortfarande försöker sälja, pratar med existerande kunder likväl med de som de som kan bli kunder dvs prospekts hänger på tillväxttåget snabbare än alla andra.

Med andra ord, även om affärerna för vissa av oss företagare är närmast noll, gör er synliga för era kunder och prospekts även om du inte gör affärerna nu. Har du tid att trimma din säljkår så den blir än bättre genom att arbeta bort brister via säljträning eller minska säljarnas inneboende säljhinder så gör det också. När vi väl är tillbaka till en vardag som kan delvis vara annorlunda har du åtminstone gjort vad du kan för att hänga på tillväxttåget.

Många fältsäljare har känt av sina säljhinder nu när de får arbeta från kontoret eller hemmet via telefon och via nätet. De kan behöva stöd för att vara tillräckligt produktiva i sitt säljarbete.

De finns personer som har förmågan att alltid synas vid rätt tillfälle där de får chansen att synas och promota sina varor och tjänster eller åsikter. Vi kallar dem ”natural self-promoters”, de gör något speciellt som vi kan lära oss mycket av, vi som är säljare eller alla som behöver föra talan för något som är viktigt.

De är mycket synliga, de dyker upp där strålkastarljuset finns. För mig som säljare innebär det att jag behöver göra mig synlig inför mina kunder och prospekt. Hur ska de annars få chansen att uppmärksamma vad vi kan göra för dem? Så det första vi behöver göra är att kontakta de prospekts och kunder vi har. Så en fråga du bör ställa dig varje dag och genomföra är vilka personer kan hjälpa mig nå de mål jag har genom att jag kontaktar dem idag?

Vad ”natural self promoters” sedan gör är något vi kallar stil. De har en stil som gör att de blir ihågkomna, oftast på ett positivt sätt.

Sedan så har dessa self-promoters förmågan att repetera detta beteende om och om igen. Hur ofta måste du som säljare eller säljchef se till att detta händer så du når dina mål?

Sammanfattningen blir: gör dig synlig för dina kunder så att du kan få chansen att kommunicera det ni är bra på och som din kund eller prospekt har nytta av. Repetera sedan detta beteende tills du når dina mål. Så även i en tid som denna så är det viktigt för att hänga på tillväxttåget och för att få tag i de affärer som finns att göra idag.

Är du osäker på hur proaktiva dina säljare är kan du göra detta enkla test på 20 frågor som kan ge dig en ledtråd för om du behöver arbeta med säljhinder eller ej.

BEHOVSINDIKATOR – SÄLJHINDER – FÖR FÖRSÄLJNINGSCHEFER
Kryssa för JA-rutan om följande påståenden stämmer för din säljorganisation just nu, Nej om det inte stämmer. Kom ihåg detta är en mycket grov förenkling av att mäta Säljhinder och den bygger mycket på din ärlighet och insikt om din säljorganisation. Vi vill kunna ge dig ett svar om du bör gå vidare med en tränad säljhinderkonsult.

Svara Ja/Nej

Vissa av mina säljare tillbringar troligen mer tid med att planera för att marknadsföra och sälja sig själva än att de gör det.
[Ja] [Nej]

En del av mina säljare försöker nog inte på allvar marknadsföra sig själva eller sina produkter eller tjänster, så bra som de skulle kunna eftersom de inte är säkra på att det längre är värt obehaget.
[Ja] [Nej]

Några av mina säljare försöker nog inte så hårt som de skulle kunna eller borde att initiera kontakt med inflytelserika personer i kommunen som skulle kunna vara prospekts för våra produkter eller tjänster.
[Ja] [Nej]

Vissa av mina säljare tenderar att känna sig obehagliga till mods när de måste ringa någon som de inte känner och som inte väntar sig samtalet för att be dem göra något de kanske inte vill göra.
[Ja] [Nej]

Vissa av mina säljare tycker att det är förnedrande att behöva ringa personer de inte känner och som inte väntar sig ett samtal för att promota sig själva eller sina produkter/tjänster.
[Ja] [Nej]

En del av av mina säljare störs inte av self-promotion. De går helt enkelt inte in för det tillräckligt intensivt eller konsekvent.
[Ja] [Nej]

Om vissa av mina säljare kunde skulle de undvika att ge en gruppresentation.
[Ja] [Nej]

Egentligen störs vissa av mina säljare inte av prospektering. De skulle kunna initiera fler kontakter om de inte vore involverade i så många andra saker.
[Ja] [Nej]

Vissa av mina säljare upptäcker ofta att de tvekar när det blir dags att fråga efter referenser hos en befintlig kund.
[Ja] [Nej]

Några av mina säljare verkar behöva tid att peppa sig själva innan de kan arbeta med prospektering.
[Ja] [Nej]

Vissa av mina säljare brukar använda mycket tid för att sortera, planera, prioritera och organisera namnen på sina prospektlistor (eller kort) innan de verkligen använder dem.
[Ja] [Nej]

Att ringa ”cold calls” eller ”canvas” (ringa till personer de inte känner, som inte väntar sig ett samtal och som kanske inte vill tala med dem) skulle vara mycket svårt för vissa av mina säljare.
[Ja] [Nej]

Vissa av mina säljare tenderar att känna en smula obehag när de ska marknadsföra sig själva eftersom de längst inne nog tycker att self- promotion egentligen inte är respektabelt eller ok.
[Ja] [Nej]

För vissa av mina säljare vore det oacceptabelt att göra en säljpresentation för sina vänner eftersom det skulle se ut som de försökte utnyttja deras vänskap.
[Ja] [Nej]

Vissa av mina säljare känner ofta att de tränger sig på människor när de prospekterar.
[Ja] [Nej]

Några av mina säljare vore det otänkbart att göra säljpresentationer för personer i sin egen familj eftersom det skulle verka som om de försökte utnyttja sina egna släktingar.
[Ja] [Nej]

För vissa av mina säljare är det mycket viktigt att hitta nya alternativa sätt att prospektera och sälja sig själva som är mer sofistikerade än de metoder andra säljare använder.
[Ja] [Nej]

Jag tror att det tär mera känslomässigt på vissa av mina säljare att prospektera än det gör på andra säljare.
[Ja] [Nej]

Vissa av mina säljare skulle nog göra bra ifrån sig öga mot öga, men skulle nog bli rätt nervösa om de upptäckte att de måste göra en säljpresentation för en stor grupp människor.
[Ja] [Nej]

En del av mina säljare tenderar att bli störda av personer med högre status än dem själva. Så de kontaktar inte advokater, läkare, VD etc även om de skulle kunna.
[Ja] [Nej]

Lyssna till Christer B Jansson som kommenterar ditt resultat på ovanstående frågor här.

Av: Christer B Jansson vd Confident Approach

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Annons

Med nya Waterfront Studio, framtagen för videokonferens och streaming kan vi erbjuda dig och ditt företag möjligheten till trygga möten. Tillsammans hjälper vi dig att trots rådande läge nå dina deltagare var de än befinner sig.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com