En säljutbildning kan såklart kompetensutveckla medarbetarna och innebär nya kunskaper, men den kan även motivera mer erfarna säljare och skapa en nytändning. Det finns också intressanta alternativ för mer rutinerade säljare som vill skaffa djupare kunskaper inom ett specifikt område. Här listar vi säljutbildningar för både nya och rutinerade säljare.
IHM
IHM utbildar inom många olika ämnen och har ett gott renommé. De erbjuder kurser i Stockholm och Göteborg inom Key Account Management, säljledning och framgångsrik förhandling. Passar bra för den som har några års erfarenhet och som vill utvecklas inom yrket. Omfattningen varierar från tre till femton dagar beroende på ämne.
Hermods
Erbjuder säljutbildning på webben i tre steg för den som vill lära sig om olika tekniker och metoder inom försäljning. Första steget är grundläggande för nybörjare med försäljning medan steg två är inriktad på B2B och steg tre handlar om förhandlingstekniker och att driva egna projekt självständigt. Utbildningarna genomförs på distans via nätet vilket möjliggör arbete under tiden.
Roda Utbildning
Erbjuder kurser inom relationsskapande försäljning för den som är ny, påbyggnadskurs i avancerad försäljning för den som vill utvecklas i sin roll samt en kurs för den mer rutinerade som vill bli Key Account Manager. Det finns även möjlighet att sätta ihop de tre kurserna till ett paket.
Varje kurs pågår i två dagar vardera och anordnas i Stockholm, Göteborg och Malmö. Har även en kurs i förhandlingsteknik som erbjuds vid förfrågan.
Academy Online
Academy Online erbjuder en säljutbildning online. Det är flexibel start och studietakt och från att man påbörjat utbildningen har man tillgång till materialet och kursportalen i ett år. Utbildningen behandlar ämnen som affärsidé, strategier, marknadsföring, positionering och analys.
Säljcoachen
Här finns möjlighet att få skräddarsydd coachning men även att gå en öppen kurs i Stockholm och Göteborg. Det finns även möjlighet att gå en webbutbildning. Säljcoachen fokuserar mycket på coachande försäljning, det vill säga att genom intervjuteknik och att ställa rätt frågor coacha kunden till köp.
Erbjuder en kurs på grundnivå, där bland annat frågeteknik och mötesbokning är i fokus. Har även kurser inriktade på teknisk försäljning (för branscher med tekniskt avancerade lösningar) och att sälja tjänster (passar exempelvis konsulter). För den som har erfarenhet av säljrollen finns även en fördjupningskurs samt en kurs inom Key Account Management.
Stockholm Sales Institute
Håller en öppen säljutbildning ungefär en gång in månaden. Det är en bred och grundläggande utbildning skapad för både den som är ny i försäljningsyrket och för den som är till exempel egenföretagare och behöver bli bättre på att sälja in sina tjänster.
Kursen behandlar bland annat förberedelser, behovsanalys, presentationsteknik samt kundvård. Pågår i två heldagar, och hålls lördag-söndag så passar för den som är upptagen under veckorna.
Försäljningschefen
Försäljningschefen erbjuder kurser i försäljningsledning och social selling. Utbildningen till säljchef pågår i tre dagar och innehåller delar som coachning, att sätta upp mål samt digitalisering av sälj och marknad. Passar den som är försäljningschef, vd med säljande personal eller andra chefer med försäljningsansvar.
Utbildningen i social selling pågår i en dag och passar B2B-säljare, konsulter och försäljningschefer.