Saleseffect
  • Expertråd
  • Topp50 Säljcoacher
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
  • Om oss
Skip to content
2021-02-18 | Expertråd

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst. Som coach, föreläsare och författare till sju böcker tillhör hon idag en av de mest erfarna inom området.  

Ulla-Lisa Thordén har ett brinnande intresse att hjälpa andra till ett avslappnat förhållningssätt till försäljning, det blir tydligt under samtalet. Ursprungligen utbildade hon sig till jurist och hon menar att juristutbildningen gav henne en god grund för att lyckas.

– Jag förstår affärer, jag förstår vilka villkor som inte fungerar och jag fick med mig ett analytiskt tänkande som man alltid har nytta av, säger hon.

Den entreprenöriella ådran fick Ulla-Lisa att söka sig till ett managementföretag som bland annat anordnade konferenser och utbildningar. Där fick hon sin första kontakt med försäljning. 

– Jag tyckte det var rasande roligt att vara ute i verkligheten och träffa alla företagare, berättar Ulla-Lisa. Vi resonerade kring hur de jobbade, vilka problem de stod inför och varför, vilka branscher som var heta då.

Samtidigt som försäljning har blivit mer utmanande med mer välinformerade kunder menar Ulla-Lisa att gemene man ser likadant på försäljning nu som man gjorde när hon började. 

– Man tycker det är krängigt och jobbigt och pratigt, säger hon. Men det jag ser efter alla år, det är att det egentligen handlar om att bry sig mer om kunden än om sig själv. Om man är ute hos kunden och är intresserad och lyssnande och bryr sig om hur det går för dem – då kan man hjälpa dem, om de behöver, har råd och vill.

Hon fortsätter:

– Sälj för mig är ett strukturerat arbetssätt, men det händer i samtal eller i interaktionen med kunden och kundens verksamhet. Det är detta som jag hjälper mina kunder att förstå och praktisera. Sund kundkommunikation helt enkelt.

Att sätta pris på sin kompetens en utmaning för många

Allt fler företag och konsulter väljer att erbjuda paket och prenumerationer istället för att debitera per timme. Att sätta ett paketpris kan ofta vara en god idé, förutsatt att man tar höjd för att vissa uppdrag drar ut på tiden. Hur ska man tänka för att ta fram bra paket? 

– Ett konkret tips är att du tittar på förra årets alla faktureringar och så går du igenom dem noga. Och så tänker du tillbaka: vad tog det för tid, tycker jag att det var rimligt betalt och vad hade jag tagit för det om jag hade fått bestämma själv idag? säger Ulla-Lisa. Våga höja och ta rätt betalt för snabba puckar eller krångliga uppdrag där du är experten t ex.

Ett annat tips som Ulla-Lisa ger är att man sätter upp en prislista för de olika jobb man utför och vilket förhandlingsutrymme man har för respektive produkt eller tjänst. Ytterligare ett tips för att skapa sig en plattform utifrån sin expertis är att peppa sig genom att berätta om sig själv i tredje person. Ulla-Lisa nämner följande påståenden som exempel att börja med: ”hon kan x”, ”hon är skicklig på Y”, ”hon är expert eller särskilt fokuserad på Z”. 

– Det är ett spel med förhandling och då handlar det om att vara lite tuffare än vad man tror att man kan vara. Det är svårt med de kunder där man redan har en prisbild, men så fort man får en ny kund ska man testa olika varianter och ha lite roligt. Man kan skicka ut en bubbla i luften och säga att ”normalt brukar det ligga mellan detta och detta” och så känner man kunden på pulsen, säger hon. 

Från säljskygg till säljtrygg

De yrkesgrupper som Ulla-Lisa arbetar med varierar. En gemensam nämnare genom åren har varit specialister som inte har försäljning som sin huvudsakliga syssla eller i sin titel, men som ändå behöver hitta och bearbeta nya och befintliga kunder. 

Det innebär bland annat att man behöver vara öppen och uppmärksam på vad som händer i olika branscher, samt att lyssna intresserat och vilja göra någonting positivt för sina kunder. Ulla-Lisa menar att för att lyckas med ett säljmöte krävs research inte bara kring bransch och roll i organisationen. Man behöver också ta reda på vad det är för typ av person man kommer att träffa. 

– Efter 40 år i olika ledande funktioner och som säljcoach tycker jag att det mest spännande att tänka ut är ”hur funkar kunden i huvudet?” Kan jag hitta det så kan jag också välja hur jag adresserar kunden och förstå vilka argument som de möjligen skulle tycka om att höra från mig, oberoende av vad jag säljer eller vill att folk ska säga ja till.

Ulla-Lisa poängterar att säljandet i viss utsträckning handlar om att hjälpa någon att fatta ett beslut. Många gånger är tanken på förändring det som ställer upp hinder för kunderna.

– Att förstå att alla kunder alltid vill tänka på saken – för det är så jobbigt att fatta ett beslut. Det är jobbigt att ändra vanor, och det är väldigt jobbigt att säga ja till något nytt. Man har inga garantier, däremot är det väldigt skönt att jobba som man brukar för då vet man hur det blir. Det handlar om att möta deras behov av att våga fatta ett beslut här och nu. 

Emelie Andir emelie@saleseffect.se

Läs mer:

Säljtips: 12 frågor som hjälper dig att göra affär

Säljtips: 12 frågor som hjälper dig att göra affär

Funderar du på vad du ska göra annorlunda för att lyckas nå dina säljmål? En klok framgångsstrategi är att utgå från att du ska lösa kundens problem. Här följer några säljtips som består av 12 användbara frågor.

10 steg för framgång i höstens säljarbete

10 steg för framgång i höstens säljarbete

Det är höst, ny säsong och det är dags att vässa säljarbetet! För att kontinuerligt lyckas inom försäljning krävs både förberedelse, relationsbyggande och mod att testa igen. Här kommer tio tips för dig som vill skapa en framgångsrik höst, full av försäljning.

Michèle Faber från Tysk-Svenska Handelskammaren.

Funderar du på att ställa ut på mässa i Tyskland? Här är din checklista!

Att ställa ut på rätt mässa i mässlandet Tyskland kan innebära ett rejält lyft för affärerna. Men med mässhallar tjugo gånger större än här hemma gäller det att göra en ordentlig research innan. Michèle Faber på Tysk-svenska handelskammaren delar med sig av sina bästa råd.

Upptäck vår kostnadsfria personliga bokningsservice

Upptäck vår kostnadsfria personliga bokningsservice

Annons

Att arrangera ett bra möte kräver både tid och kunskap. Det konstaterar Marina Häggblom som har mångårig erfarenhet av att utforma skräddarsydda kickoffer och konferenser.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






Banner 300x250 SalesEffect
Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

MH konferens

Expertråd

Säljtips: 12 frågor som hjälper dig att göra affär

Säljtips: 12 frågor som hjälper dig att göra affär

Expertråd

Funderar du på vad du ska göra annorlunda för att lyckas nå dina säljmål? En klok framgångsstrategi är att utgå från att du ska lösa kundens problem. Här följer några säljtips som består av 12 användbara frågor.

10 steg för framgång i höstens säljarbete

10 steg för framgång i höstens säljarbete

Expertråd

Det är höst, ny säsong och det är dags att vässa säljarbetet! För att kontinuerligt lyckas inom försäljning krävs både förberedelse, relationsbyggande och mod att testa igen. Här kommer tio tips för dig som vill skapa en framgångsrik höst, full av försäljning.

Michèle Faber från Tysk-Svenska Handelskammaren.

Funderar du på att ställa ut på mässa i Tyskland? Här är din checklista!

Expertråd

Att ställa ut på rätt mässa i mässlandet Tyskland kan innebära ett rejält lyft för affärerna. Men med mässhallar tjugo gånger större än här hemma gäller det att göra en ordentlig research innan. Michèle Faber på Tysk-svenska handelskammaren delar med sig av sina bästa råd.

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Expertråd

Riksförbundet M Sveriges vägombud har i varje län utsett den bästa rastplatsen utifrån tillgänglighet, trygghet, utrustning, funktionalitet och skötsel. Under 2021 bedömdes över 300 rastplatser runt om i Sverige.

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Expertråd

Att jobba i montern kan vara en utmaning och efter några år av pandemi, är många ovana. Enligt Mikael Jansson, vd på Fairlink, så finns det många tips som gör arbetet både enklare och roligare. Här är tipsen för dig som ska jobba i mässmontern.

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Säljledning i en hybrid värld – så gör du

Expertråd

Det hybrida arbetslivet har kommit för att stanna. Att leda ett team av säljare som både finns fysiskt på plats och på distans är utmanande. I mötesexpertens nya krönika får du konkreta tips för att lyckas.

Vissa säljare glömmer att sälja sina tjänster och i stället säljer rabatter

Vissa säljare glömmer att sälja sina tjänster och i stället säljer rabatter

Expertråd

Händer det i din organisation att ni ger för mycket eller rent av helt onödiga rabatter? I denna krönika ”Säljare som ger för mycket rabatter” skriver säljexperten Christer B Jansson om hur du/ni kan undvika den fällan?

Experten: Så blir du rolig på scen

Experten: Så blir du rolig på scen

Expertråd

Över 90% av alla stora möten, föreläsningar och tal är tråkiga. Ingen glimt i ögat, inga skämt eller roliga historier. Mest är det fakta, allvar och rent av trist. Här ger moderatorn och mötesledaren Lennart Paulsson några tips för att få din publik att skratta och på så sätt skapa roliga och dynamiska möten.

Verktyg

Martech_trend_till_nödvändighet

Martech – från trend till nödvändighet

Verktyg

Genom att exempelvis ge möjligheter till mer specificerade kunderbjudande vid rätt tidpunkt finns stora möjligheter med martech – se bara till att göra en ordentlig behovsinventering innan ni väljer system.

7 tips: Så ger du feedback som motiverar

7 tips: Så ger du feedback som motiverar

Verktyg

En av dina viktigaste uppgifter som chef är att dela ut feedback som motiverar. Både positiv och konstruktiv. Här listar vi konkreta tips för hur du bäst återkopplar till din personal.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

Boktips: Vägen till ja : en nyckel till framgångsrika förhandlingar

Boktips: Vägen till ja : en nyckel till framgångsrika förhandlingar

Verktyg

Vägen till Ja ger en beprövad steg för steg-metod för att uppnå ömsesidigt tillfredställande överenskommelser i varje typ av förhandling.

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

Verktyg

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut med elektronisk signatur. Saleseffect har uppdaterat listan för 15 system för e-signering av affärsavtal.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern
  • Försäljningschef Sveriges Elevkårer

PÅ NYTT JOBB

Colive rekryterar digital expert från Redgert Comms som ny marknads- och försäljningschef

Colive rekryterar digital expert från Redgert Comms som ny marknads- och försäljningschef

Karriär

Svenska Colive är en snabbväxande bostadsaktör som erbjuder delningsboende, så kallad coliving, för unga vuxna runt om i Sverige. Nu rekryterar bolaget Ashkan Nasri till rollen som ny marknads- och försäljningschef.

John Hedblad

John Hedblad ny Affärsutvecklingschef i BoKlok Sverige

Karriär

John Hedblad blir ny Affärsutvecklingschef i BoKlok Sverige och medlem i ledningsgruppen för BoKlok Sverige. Han är idag senior Affärsutvecklare i Marknadsområde Syd och har tidigare haft flera roller inom både BoKlok och Skanska.

Automatiskt utkast

Marie Rudolfsson ny Chief Sales Officer på Åhléns

Karriär

Marie Rudolfsson har rekryterats till tjänsten som Chief Sales Officer på Åhléns. Marie har gedigen erfarenhet från olika ledarskapsroller inom försäljning i detaljhandeln, senast från Apoteket AB och ICA. Hon kommer att ha en viktig nyckelroll i Åhléns tillväxt- och utvecklingsresa i fysisk butik och e-handel.

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Karriär

Bjurfors har rekryterat Kristina Forsgren som ny affärsutvecklare. Kristina kommer närmast från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling där hon varit chef för avdelningen Nyproduktion. Kristina tillträdde sin nya tjänst den 11 maj.

Finnfoam rekryterar säljansvarig för Västsverige

Finnfoam rekryterar säljansvarig för Västsverige

Karriär

Finnfoam presentera sin nya Regionssäljare för Västsverige, Kristoffer Wallhal

Nya chefer inom Distribution & Försäljning hos Movestic

Nya chefer inom Distribution & Försäljning hos Movestic

Karriär

Johan Andersson, i dag Teamledare för Förmedlad försäljning och Försäljningschef Region syd har utsetts till ny Chef för Distribution & Försäljning hos Movestic.

Han är Hjältevadshus nye försäljningschef – med oväntade idrottsliga framgångar i bagaget

Han är Hjältevadshus nye försäljningschef – med oväntade idrottsliga framgångar i bagaget

Karriär

Med bakgrund från bl.a. mäklarbranschen och försäljningsledning i flera organisationer axlar Kim Westerlundh nu rollen som försäljningschef för Hjältevadshus.

Head of Sales från Storytel går in som ny VD på Golfhäftet

Head of Sales från Storytel går in som ny VD på Golfhäftet

Karriär

Golfhäftet har starka tillväxtår med sig in i detta på och fortsätter att bygga organisationen för ytterligare expansion. Nu tillsätter man Anders Carlén som ny VD. Medgrundaren och tidigare VD’n Fredrik van Speijk går i samband med detta in som styrelseordförande i Golfhäftets styrelse.

Ny affärsområdeschef för Sweco Norge

Ny affärsområdeschef för Sweco Norge

Karriär

Rasmus Nord tillträder den 15 augusti, 2022, rollen som affärsområdeschef för Sweco Norge och tar samtidigt plats i Swecos ledningsgrupp.

Dachser Air & Sea Logistics Sweden tillsätter Sales Manager

Dachser Air & Sea Logistics Sweden tillsätter Sales Manager

Karriär

Dachser Swedens kontor för Air & Sea Logistics stärker nu det Göteborgsbaserade teamet med en Sales Manager. Peter Björkman ska bidra till att driva Dachsers verksamhet inom sjö- och flygfrakt framåt på den svenska marknaden.

Mest läst

10 steg för framgång i höstens säljarbete

10 steg för framgång i höstens säljarbete

Det är höst, ny säsong och det är dags att vässa säljarbetet! För att kontinuerligt lyckas inom försäljning krävs både förberedelse, relationsbyggande och mod att testa igen. Här kommer tio tips för dig som vill skapa en framgångsrik höst, full av försäljning.
Anrik pärla bjuder på mer än sjöutsikt och Hollywoodglans

Anrik pärla bjuder på mer än sjöutsikt och Hollywoodglans

Det är samma varje gång. Du letar efter det där stället som inte är som alla andra, som har rätt känsla, god mat och som deltagarna kommer att minnas och prata om.
Mårten Erixzon

Från kaninförsäljning till juridiska produkter

Mårten Erixzon har varit säljare under hela sitt liv. Under sin säljkarriär har han sålt allt från kaniner hemma på gården i Östersund till giveaways och idag programvara till advokatbyråer. För Mårten är det möten som är drivkraften och social kompetens som är vägen dit.
Säljtips: 12 frågor som hjälper dig att göra affär

Säljtips: 12 frågor som hjälper dig att göra affär

Funderar du på vad du ska göra annorlunda för att lyckas nå dina säljmål? En klok framgångsstrategi är att utgå från att du ska lösa kundens problem. Här följer några säljtips som består av 12 användbara frågor.
Så hittar du prospects på Linkedin

Så hittar du prospects på Linkedin

Linkedin kan vara en otroligt bra plattform att hitta potentiella kunder på. Men det kan också ta tid, kännas obekvämt och inte generera något. Det viktiga är att känna sin målgrupp, ta kontakt på ett snyggt sätt och vara konsekvent. Det menar Linda Björck, expert på Linkedin.
Säljutveckling: Din klädsel viktigare än du tror

Säljutveckling: Din klädsel viktigare än du tror

I bästa fall har du fem sekunder på dig att göra ett första intryck på din kund. Frågan är - har du råd att inte tänka igenom vilka signaler du sänder med dina kläder? Saleseffect har pratat med stilexperten Betsabé Vivanco Goldberg, som hjälper företag och privatpersoner hitta rätt stil för bättre affärer.

Motiverade säljare gör ett bättre jobb – vad driver dig?

Motiverade säljare gör ett bättre jobb – vad driver dig?

Vad motiverar säljare? Svaret är inte så enkelt som ”pengar” eller ”fritid”. Människor motiveras av olika saker och det är inte alltid fler belöningar som skapar den bästa motivationen. Föreläsaren PG Wettsjö ger sina bästa tips för att skapa motivation som består.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.