Med hjälp av sociala medier kan du som företag stärka ditt varumärke, marknadsföra produkter och tjänster men också bygga relationer med både nuvarande och framtida kunder. I det digitala samhället vill användaren inte bara ha information om öppningstider, telefonnummer och besöksadresser. De vill också ha möjligheten till att få svar på sina frågor och få relevant innehåll direkt i sina nyhetskanaler.
5 tips – så blir ditt företag mer synligt i sociala medier
Vi på Avantime har samlat våra fem bästa tips på hur du kan använda dig av sociala medier för att bli mer synlig.
1. Säg det av en anledning, eller låt bli att säga något alls
Vi pratar ofta om viktigheten av att vara konsekvent i olika kanaler och plattformar. Ett bra tips är att sätta sig ned och bygga upp en kommunikationsplan som berättar vad du vill förmedla och vad som är ert mål med att etablera er i de sociala kanalerna. Ofta kan man “koka ned” hela planen i denna fråga: Vad vill ni förmedla och varför vill ni förmedla det?
Allt som ni därefter kommunicerar ut i era sociala kanaler ska då på ett eller annat sätt kunna kopplas till denna kommunikationsplan. Vet ni inte varför du kommunicerar ut något – låt bli att säga något alls.
2. Bygg upp en personlighet runt ert varumärke
Utan att överdriva så är det väldigt mycket brus i de flesta sociala medier kanaler idag. För att ta sig igenom bruset och nå er målgrupp, så måste ni skapa en tydlig personlighet för ert varumärke. Men också hitta ert sociala hjärta och själ – egenskaper och kvalitéer som gör att ert företag skiljer sig från mängden och andra varumärken.
Många företag gör samma sak som andra på sociala medier och det attraherar få följare. Ni måste erbjuda något nytt i era sociala kanaler för att kunna uppfattas som unika, intressanta och relevanta.
3. Dela användargenererat innehåll
Användargenererat innehåll är innehåll som är skapat av andra än ni själva, till exempel era kunder och följare.
Eftersom ni inte själv är avsändaren, är detta ett bra sätt att styrka varumärkets autenticitet. Det kan vara allt från att dra nytta av recensioner eller dela innehåll (bilder, filmer och uppdateringar) skapat av era följare eller potentiella köpare och kunder.
4. Följ med i inkorgen och era kommentarer
Sociala medier är en tvåvägskommunikation. Direkt kontakt med era följare lönar sig, så se till att alltid följa upp och ha översikt på om någon har kontaktat er. Du bör alltid försöka svara tillbaka till följarna/kunderna så fort som möjligt för att visa att ni är ett seriöst företag och att kunderna ska få en bra upplevelse.
5. Introducera människorna bakom företaget
Skapa en human känsla av vem ni är. Även om man som företag helst ska nå andra företag, så är det alltid en människa bakom. Människor gillar människor. Som regel gillar vi företag och varumärken där vi känner att det är en riktig människa bakom, där det också finns människor med olika personligheter och känslor.