VILKA ÄR VI?
I våra fabriker i Småland utvecklar, marknadsför, producerar och säljer vi på Swedese möbler för såväl konsumentmarknaden samt kontraktsmarknaden. Yngve Ekströms fåtölj Lamino från 1956 är vår mest kända och sålda möbel. Genom åren har den fått sällskap av en rad nyare produkter som blivit älskade klassiker i hem och offentliga miljöer runtom i världen. Läs mer på www.swedese.se.
Huvudkontoret är beläget i Vaggeryd i Småland, där även en av de två fabrikerna finns. Den andra fabriken finns i Äng utanför Nässjö. Vi är cirka 110 medarbetare och omsätter drygt 200 MSEK.
VAD VILL VI?
Vi vill nu fortsätta att växa med vår affärsmodell i framför allt Norden och ett fokuserat antal internationella marknader. Vi står väl rustade för framtiden och söker nu en säljchef som tillsammans med oss på Swedese vill och kan sätta försäljningsmålen samt planen för hur vi ska nå dit.
VAD ERBJUDER VI?
Swedeses idé är densamma idag som för 70 år sedan: Att skapa vackra möbler för framtiden med avstamp i en modern skandinavisk tradition. Idag har vi utvecklat våra affärsmodeller med hjälp av digitalisering och moderna verktyg. Vi utvecklas med våra kunder och träffar kunden frekvent i våra kanaler, såväl digitala som fysiska. Vi arbetar idag tillsammans med återförsäljare inom både konsumentmarknaden och den professionella kontraktmarknaden. Om du blir inspirerad av oss och känner igen dig i våra ledord – då kan du vill bli vår försäljningschef!
Vi söker en affärsorienterad och entreprenörsdriven försäljningschef som vill bidra med såväl kunskap som energi i vår starka tillväxtresa. Hos oss får du möjlighet att leda och ha det övergripande ansvaret för att driva säljorganisationen tillsammans med dina medarbetare, dotterbolag och externa säljresurser i och utanför Sverige. Du blir en viktig spelare hos oss när vi tar nästa kliv mot toppen.
Som försäljningschef har du även följande arbetsuppgifter:
- Försäljningsansvar av direktförsäljning via e-handel och flagship store tillsammans med marknadsteamet.
- Utveckla säljmodeller och processer för att effektivt kunna möta kunders och olika marknaders behov.
- Budget – och personalansvar för en grupp om 6-10 medarbetare.
- Utveckla och definiera affärsavtal med nyckelkunder.
- Definiera kundbehov utifrån kollektion och marknadens behov i samråd med produktutvecklings- och marknadsteamet.
- Planera och utveckla säljstödsprogram.
- Du är en del av ledningsgruppen och rapporterar till vd, vilket innebär att du i ledningsgruppen har delat ansvar med övriga att fatta bra beslut för hela företaget utifrån uppställda mål.
DETTA KAN DU.
Är du en engagerad och coachande ledare med ett gediget intresse av att utveckla människor? Då kan rollen hos oss passa dig!
Ditt ledarskap präglas av prestigelöshet, lyhördhet och driv. Du har förmågan att analysera siffror och kommunicera rätt budskap till kund för att maximera försäljningen. Du har vanan att se helheten, samtidigt som du ibland blir operativ för att bättre förstå utvecklingsbehov och driva affären framåt.
- Eftergymnasial utbildning inom försäljning, ekonomi eller liknande.
- Erfarenhet av att driva en resultatenhet med uppvisat goda resultat.
- Bred erfarenhet av att arbeta med B2B-försäljning.
- Intresserad av tillverkningsprocessen.
- Goda kunskaper i att använda och ställa krav på CRM-system.
- Goda kunskaper i Excel och PowerPoint, presentationsteknik och retorik.
- Flytande i svenska och engelska i tal och skrift.
DETTA ÄR DU.
Har du en affärsmässig och kundorienterad approach i allt du gör? Fortsätt läs!
Med din goda analytiska förmåga, höga energinivå och drivkraft engagerar och motiverar du varje person i teamet till att på ett effektivt sätt uppnå sina försäljningsmål. Du leder personalen genom att skapa delaktighet och förståelse. Du har förmågan att identifiera faktorer som skapar mervärde och är även en pådrivande initiativkraft för genomförandet.
Vidare är du en jordnära ledare som trivs i en roll med operativa inslag. Du strävar efter att vara en teamorienterad chef som förstår helheten. Till din hjälp har du ett högt tekniskt kunnande i organisationen och påverkansmöjligheter i din roll och dess utformning.
BRA ATT VETA.
- Tillsvidareanställning.
- Heltid.
- Placering Vaggeryd.
- Visa ditt intresse senast den 10 december, urval sker dock löpande.
- Vid frågor kontakta Christina Cajtoft, 0703-02 15 23, eller Cecilia Björkegren, 0707-90 64 45