Hur väljer man rätt digitalt verktyg för att bygga kundrelationer och få in kunder som konverterar? Ja, när blir det egentligen rätt?
Idag blir vi mer eller mindre överösta med nya digitala plattformar och system som lanseras på löpande band. Då kan det vara lockande att hoppa på det senaste och mest avancerade. Men det verkliga värdet ligger inte i att ha det mest komplexa systemet – utan i att hitta ett verktyg som passar just din verksamhet.
För e-handelsföretag handlar rätt digitalt verktyg (läs digitala kommunikationsplattformar) om mer än bara effektivitet. Det handlar om att skapa rätt förutsättningar för att både driva försäljning, identifiera nya affärsmöjligheter och bygga långsiktiga kundrelationer. Ett bra verktyg stöttar genom hela kundresan – från första besöket på sajten till konvertering och återkommande köp. Det ger dig som företag tydliga insikter och data som du kan använda för att skapa personaliserade (och automatiserade) kundupplevelser – som i sin tur leder till ökad försäljning.
Coolstuff växlade utmaning till framgång – genom byte av digitalt system
Coolstuff, en av Nordens ledande e-handlare för personliga presenter, stod efter 20 framgångsrika år som pionjärer inom branschen med en stor utmaning. Som ett onlinebaserat företag behövde Coolstuff en stabil och lätthanterlig plattform. Ett system som kunde stötta och driva den digitala kommunikationen med kunderna i deras snabbt växande verksamhet över flera marknader. Deras befintliga plattform var inte längre anpassat för dagens krav på kundkommunikation. Det var för stort, för komplext, för dyrt och för långsamt för att kunna leverera den flexibilitet och personalisering som kunder förväntar sig. Man behövde helt enkelt framtidssäkra sin digitala kommunikation.
Lösningen: Ett stabilt, kreativt och mer agilt system som tillät dem att skala upp utan att förlora enkelheten
Efter att ha bytt till Rule kunde Coolstuff ta full kontroll över sin digitala kommunikation. Det gjorde det möjligt för Coolstuff att snabbt och enkelt anpassa sig till kundernas behov, optimera sin kommunikation på flera marknader och skapa relevans i varje steg av kundresan. Nu fick de ett intuitivt och kostnadseffektivt system som inte bara förenklade hanteringen över flera marknader. Med hjälp av en lätthanterad process för segmentering har Coolstuff kunnat skapa relevant, träffsäker och automatiserad kommunikation – från nyhetsbrev till lojalitetsprogram och transaktionella utskick.
Resultatet: Stor framgång på bara sex månader
På mindre än ett halvår kunde Coolstuff mäta konkreta resultat. Bland annat:
- Ökning av aktiva medlemmar (+25 %) tack vare mer relevant och engagerande kommunikation
- Ökad kundlojalitet
- Förbättrad kundupplevelse genom personalisering i varje steg av kundresan
- 20 % ökning av intäkter från nyhetsbrev jämfört med föregående år
- Kostnadseffektivitet och tidsbesparingar vilket frigjort resurser för bl a strategiskt arbete
– Vårt samarbete med Rule tycker jag är ett tydligt exempel på hur företag kan accelerera sina affärsresultat genom att investera i rätt digitala verktyg som är anpassade och skalbara utifrån verksamhetens behov, säger Pernille Bro, CRM-ansvarig, Coolstuff.
Av: Ida Brakander, Rule.