Ett nytt år står för dörren, och det som fungerade igår räcker inte längre idag – försäljningschefer behöver tänka nytt, tänka stort och tänka smart. Försäljning har alltid varit en mix av relationer, resultat och rätt timing. Idag ser vi att både teknik och kundbeteenden ställer helt nya krav på försäljningschefer och deras team. Här är några av de viktigaste insikterna och trenderna vi ser under 2025 – och hur vi kan möta dem.
Vi lever i en hyperdigital värld
Digitaliseringen är inget nytt, men under året har vi märkt av en acceleration som kräver både teknisk insikt och en tydlig strategi. Många företag sitter fortfarande med (digitala) system som inte samverkar, vilket bromsar allt från kundinsikter till affärsmöjligheter. Från smart dataanalys till personaliserade kundresor – AI är inte längre bara ett buzzword, utan bör vara en grundläggande del av försäljningen. På Rule ser vi AI som en partner som förenklar och förstärker arbetet vi gör för våra kunder. Vinnarna är de som får sina system att samverka och skapa smidiga flöden mellan olika verktyg för att hitta, konvertera och behålla rätt kunder.
Sticka ut i bruset
Det har aldrig varit svårare att nå fram till rätt målgrupp. Med ökad konkurrens och allt fler kanaler blir det avgörande att verkligen förstå sina kunder – inte bara vilka de är, utan vad de behöver, när och hur. Här är datadriven analys en självklar förutsättning för att lyckas.
Bygga team som kan skala
Att skala handlar inte bara om fler möten och en större pipeline, utan om att skapa team som har rätt stöd och verktyg för att arbeta smartare, inte hårdare.
Hur kan företag optimera sitt sälj?
Det gäller alltså att ha rätt kommunikationsplattform för att lyckas med framtidens digitala kommunikation. Vi jobbar kontinuerligt med att erbjuda våra kunder en effektiv och användarvänlig plattform och vi har också jobbat stenhårt med att framtidssäkra plattformen. Bland annat är vi först i Norden med att erbjuda våra kunder utskick via den nya tidens SMS . Glöm tråkiga SMS meddelanden och länkar utan bilder, nu är RCS (Rich Communication Services) här som möjliggör en helt annan nivå av interaktion, videos och bilder rätt ner i mobilen.
När nya kanaler växer fram på marknaden ser vi till att de integreras i vår plattform – för det gäller att alltid ligger steget före – för både oss och för våra kunder.
En bra digital kommunikationsplattform för dig och ditt säljteam bör erbjuda en kombination av:
Segmentering: För att förstå och gruppera kunder baserat på deras unika egenskaper och behov. Rätt budskap, till rätt målgrupp, i rätt tid. Träffsäkerhet och relevans är A och O idag.
Automatisering: För att effektivisera arbetsflöden och säkra att kommunikationen är snabb, relevant och GDPR-säker.
Analys: Data är bara värdefull om den används rätt. Se till att er plattform levererar det så ni kan fatta välgrundade, datadrivna beslut.
2025 kommer bli året då försäljningens potential verkligen kommer ta fart. Med rätt verktyg och partnerskap står försäljningschefer inte bara redo att möta utmaningar utan också rustade för att utnyttja de stora möjligheter som finns.
Vi på Rule ser fram emot att vara med på resan – att bygga lösningar som gör skillnad och skapa värde för företag världen över.
Nu kör vi!
Christian Swed
Rule