Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2022-01-25 | Expertråd

B2E-event som engagerar medarbetarna i företagets strategi

Att samla medarbetarna för att diskutera gemensamma mål är både en investering och en satsning. Hur gör man för att skapa ett event där medarbetarna engagerar sig i företagets strategi, värderingar och mål? Marie Blomqvist, sales manager på Eventyr, ger sina bästa tips på hur man skapar engagemang som består.

B2E-event som engagerar medarbetarna i företagets strategiMarie Blomqvist

Marie Blomqvist jobbar som sales manager på Eventyr. Det var fascinationen för det fysiska mötet som lockade henne till eventbranschen för drygt tjugo år sedan och hon har sedan dess jobbat med event och sälj i olika roller.

– Det går att bygga en kultur på ett häftigt sätt när man kombinerar möten med bra kommunikation. När människor möts skapas en energi som nästan går att ta på, det kan slå gnistor som gör skillnad och det är ett helt annat engagemang som skapas i det fysiska mötet.

Marie tycker att det är viktigt att ta vara på B2E-eventen och planera så att de skapar delaktighet både innan, under och efter eventet. Den första frågan att ställa sig, är vad syftet är med eventet och bena ut vad medarbetarna ska få engagera sig i. Hur ser nuläget ut, vilka utmaningar finns på företaget och vilka mål finns framöver?

– Börja med att fundera på vad ni vill uppnå och vart ni ska landa efter eventet. Det är viktigt att förstå just era utmaningar och värderingar, vad har ni med i bagaget och vilka utmaningar har ni framför er?

För att ta tillvara på eventet och skapa ett starkt engagemang så tycker Marie att man ska passa på att göra något som inte funkar på distans. Ta tillfället i akt och håll workshops, lyssna in och starta de längre diskussionerna, som kan vara svåra att få till under vanliga arbetsveckor eller digitalt.

Marie påpekar även vikten av att ha en strategi för sina interna event. Planera hur året ska se ut, hur de olika eventen relaterar till varandra och hur de knyter an till företagets mål och vision. Se till att skapa aktiviteter som stärker kulturen i vardagen. Marie tror att även om pandemin öppnat upp för en större flexibilitet på arbetsplatsen så har den även ökat behovet av trygghet hos medarbetarna. Att samla teamet när det är möjligt och ses fysiskt några dagar i veckan bygger företagskulturen.

– Medarbetarna är minst lika viktiga som kunderna och om man ska ha ett företag som står för en enad målbild så behöver man ha med sig medarbetarna på tåget. För att få det så behöver man skapa delaktighet. Att tillsammans få stöta och blöta en utmaning eller målbild gör att alla är med och får känna att de kan bidra.

Efter eventet är det viktigt att ta med det som uppkommit under eventet och fundera på hur det ska implementeras på företaget. Hur kan ledningen ta med materialet från workshops eller gruppdiskussioner in i företagets arbete framåt?

– Ett misstag många gör är att använda lösryckta utvärderingsfrågor som inte har med effekten att göra, som kanske bara handlar om maten eller lokalen. Det viktigaste är att få reda på om man  har uppnått den önskade effekten? Att målsätta eventet utifrån en önskad kunskaps- eller beteendeförflyttning är ofta ett bra sätt att hitta vad och hur man ska mäta och utvärdera ett event. Se det som att mätpunkterna ska fungera som beslutsunderlag för verksamhetens utveckling.

Av: Lovisa Wallin

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Christer B Jansson

Etisk kontra oetisk försäljning – integritet som ditt viktigaste verktyg

I månadens krönika delar Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, sina tankar om var gränsen går mellan professionell försäljning och manipulation – och varför etiska säljare måste våga ta plats för att inte lämna scenen åt de oetiska.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

Har du råd att inta ha koll? Många betalar för mycket för sin vagnpark.

Har du råd att inte ha koll? Många betalar för mycket för sin vagnpark.

Annons

Som försäljningschef ska du se till att ni säljer bra och ha koll på kostnaderna. Men har ni optimerat företagets vagnpark? Har ni era bilar på det leasingbolag som erbjöds när bilarna köptes in? Då finns det både pengar och tid att spara på att ha alla företagets bilar på samma leasingbolag oavsett bilmärke.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Christer B Jansson

Etisk kontra oetisk försäljning – integritet som ditt viktigaste verktyg

Expertråd

I månadens krönika delar Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, sina tankar om var gränsen går mellan professionell försäljning och manipulation – och varför etiska säljare måste våga ta plats för att inte lämna scenen åt de oetiska.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Expertråd

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Expertråd

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

Expertråd

Hur bra är egentligen dina nyhetsbrev? Små, smarta förbättringar kan göra stor skillnad för öppningar, klick och försäljning.
Här är de vanligaste misstagen – och de bästa tipsen på hur du fixar dem!

Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Expertråd

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Expertråd

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Verktyg

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Här får du konkreta råd och en uppdaterad struktur för hur du lyckas – plus en lista med 30 rekryteringsföretag som kan sälj, så att du snabbare hittar rätt kompetens utan dyra felrekryteringar.

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 30 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs — Vecka 38, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butik. Ledarroller dominerar – från regionala säljchefer och BDM till butiksnära säljledare – med sista ansökningsdagar från tisdag 23 september och framåt.

Effektify rekryterar ny CRO

Effektify rekryterar ny CRO

Karriär

Effektify har gjort klart med Jimi Guldstrand som ny Chief Revenue Officer (CRO). Han kommer närmast från rollen som VP Revenue hos Funnel i USA och tar nu plats i ledningen hos det svenska martech-bolaget.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 37, 2025

Karriär

Här är en genomgång av nya tjänster inom försäljning, marknadsföring och närliggande områden. Urvalet bygger på senaste veckans jobb, med roller från butik och hotell till industri, tech och offentlig sektor.

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Karriär

Invent Medic rekryterar en erfaren fysioterapeut som deltidsresurs för att förstärka försäljningen av Efemia i Region Stockholm och angränsande områden. Rekryteringen ska öka närvaron hos vårdpersonal och förskrivare – och säkra att lösningen når fler kvinnor.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj, butik och kommersiella ledare — Vecka 36, 2025

Karriär

Här är de nya tjänsterna inom försäljning, marknad och ledarskap från senaste veckan. Urvalet spänner från butikschefsnära roller och retailledning till kommersiella toppjobb i tech, industri och life science.

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Karriär

Kafferosteriet Löfbergs tar ett strategiskt grepp om sin internationella expansion och rekryterar Kieran Youngman som ny Chief Commercial Officer. Med bred erfarenhet från globala FMCG‑företag och en stark drivkraft för hållbarhet får han i uppdrag att ytterligare stärka Löfbergs position i särskilt Storbritannien och Danmark.

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Karriär

Lindab stärker sin satsning i östra Sverige med rekryteringen av Magnus Trummens som ny försäljningschef för plåtslageri i Region Öst. Med gedigen erfarenhet från takbranschen och tydligt entreprenörsdriv ska han bygga team, driva kundvärde och utveckla lokal närvaro från Stockholm till Karlstad.

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Mest läst

23 tips för att motivera säljare

23 tips för att motivera säljare

Hur motiverar man egentligen ett säljteam till att alltid prestera på topp – utan att skapa stress eller tappa engagemang på vägen?
”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

Återbruk, flexibilitet och kundlojalitet har blivit ledord för Sture Exhibitions & Events. Företaget vill visa att hållbara lösningar inte bara är bra för miljön, utan också skapar långsiktigt värde.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden – från uppmärksamhet till handling

Hur får du en kund att först lägga märke till ditt budskap, sedan bli intresserad, vilja ha din produkt – och slutligen köpa den? Svaret finns i en av de mest klassiska och beprövade marknadsföringsmodellerna: AIDA-metoden.
Forecast försäljning – metoder, strategier och best practice

Forecast försäljning – metoder, strategier och best practice

En träffsäker försäljningsforecast kan avgöra hur väl ett företag lyckas planera, skala upp och växa. Här är metoderna, strategierna och expertråden du behöver.
Under hela året: nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Har du blivit coachad till nya nivåer av någon av Sveriges fantastiska säljcoacher, säljtränare, säljutbildare eller säljutvecklare? Då kan du nominera dina favoriter här under hela 2025! De som får flest röster kommer med på listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025 som presenteras här i början av 2026.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com