Ett incentive program för kunder handlar om att behålla och belöna befintliga kunder, snarare än att skaffa nya. Det finns olika former av incentive program och vad som är rätt beror på vilket ert syfte med incentive programmet är.
Utgå från rätt segment
Det är inte säkert att ert incentive program ska rikta sig till alla era kunder. Istället kanske ni vill rikta in er på ett segment bland era kunder. Titta på i vilket segment ni har störst chans att få genomslag.
Till exempel kanske ni vill få särskilt aktiva kunder att bli ambassadörer, eller aktivera inaktiva kunder. Ni kan också utgå från era produkter och vilka segment som går att skapa utifrån kundernas köphistorik.
Incentive program gynnar ”rätt” beteende
Det finns en mängd olika sätt som ett incentive program kan utformas på. Det kan handla om att samla poäng, att man får rabatt, man får exklusiva erbjudanden samt möjlighet att prova eller köpa produkter innan de släpps för en bredare målgrupp.
Därför kan det vara viktigt att komma ihåg att ert incentive program inte behöver vara inriktat på ett nytt köp. Här är några exempel på beteenden som ett incentive program kan syfta till att belöna:
- Upprepade köp
- Användargenererat innehåll som blogginlägg eller poster i sociala medier
- Uppgradering av produkt
- Recensioner från nöjda kunder
Så gör du för att lyckas
För att lyckas involvera och engagera er målgrupp med ett incentive program finns det några aspekter att ha i åtanke.
- Upplägget ska vara intuitivt och lätt att förstå. Undvik krångliga regler och upplägg, eftersom ni troligtvis tappar en stor andel deltagare då.
- Ha belöningar på olika nivåer, anpassat efter olika kundgrupper och aktivitet. På så sätt skapas en lägre tröskel för att medverka och engagera sig från början.
- Följ upp statistiken. Knyt an till syftet och utvärdera utifrån detta. Hur många deltagare hade ni, fick ni fler recensioner på hemsidan eller ökade antalet användargenererade inlägg i sociala medier?
Läs mer: Lista: 45 föreläsare som lyfter din säljorganisation