FAKTA OM MATTIAS
Bor: Göteborg
Familj: Tre kids – 25, 23 och 15
Husdjur: Hunden Messi
Antal år som säljcoach: 7
Verksam på bolag:Adviser Partner
Verksam i område/region: Europa, Sverige och Spanien mestadels
Specialistkompetens inom: Tillväxt, ökad försäljning och ledning
Största utmaningen säljare står inför idag: Utveckla sig själva och bli mer proaktiva.
Din favoritbok inom försäljning eller ledarskap: Adviser Partners ”Way of Sales” som lär ut allt du behöver för att sälja mer än du någonsin gjort tidigare, och Lee Iacoccas självbiografi om hur han vände Chrysler.
Du har lång erfarenhet av försäljning – vad var det som fick dig att börja jobba med försäljning? Och vad var första säljjobbet?
När jag gick ur byggtekniskt gymnasium 1991 låg räntorna under en period på 500 %. Arbetsmarknaden var tuff och jag fick sadla om och fick jobb som ”dammsugarnasare” på Electrolux. Det visade sig vara den bästa säljskolan man kunde få och jag lyckades sälja riktigt bra.
I din roll som säljcoach utvecklar du säljorganisationer. Vad är det första du tittar på när du går in i en ny organisation?
Jag börjar med att känna in var säljorganisationen befinner sig gällande sin kunskap om sälj och vilka idéer de har om hur och varför de ska utveckla sig. Säljyrket är ju lite fördomsfullt och jag upplever att många stannar i sin utveckling när de nått en ok nivå även om de med enkla medel skulle kunna sälja mycket bättre. Jag tittar också på hur de är organiserade så att rätt typ av säljare är på rätt plats. Det är skillnad på till exempel en Key Account Manager och en nykunds-säljare. Sen tittar jag på hur deras säljstruktur är uppbyggd på individnivå och för hela teamet och om den stödjer försäljningen på smartaste och bästa sätt.
Vilka är de tre viktigaste egenskaperna hos en riktigt framgångsrik säljare?
De bästa fattar varför de säljer och att de själva kan påverka det. En framgångsrik säljare är proaktiv och vet vad han eller hon ska göra för att kontinuerligt sälja mer och mer.
Vilket är det vanligaste misstaget du ser att säljare gör och hur rättar man till det?
Många har dålig kontroll gällande säljprocessen så att möjliga affärer rinner ut i sanden och överraskningar dyker upp … Du kan undvika detta genom att alltid se till att boka ett nästa steg med din kund!
Hur tror du säljrollen ser ut om 10 år?
Jag tror den kommer kräva att man måste vara noggrannare i alla steg i processen, man måste ha ännu mer kunskap om både försäljning och den produkt man säljer och sammantaget kommer du som säljare ha mer av en specialistroll och vara mer rådgivande. Och AI-tider till trots, kunder vill i slutänden köpa av en riktig person som han eller hon har en bra relation till.
Avslutningsvis, om du själv skulle bli coachad av någon, vem skulle det vara och varför?
Tony Robbins! Jag var på ett seminarium han gav i Dallas en gång och det var helt magiskt. Vilken energi! Den skulle jag gärna vilja få mer av! 💫