I steg 1 av SÅ KLART-metodens 8 steg är huvudfrågan – Var är jag nu?
I den här artikeln kommer jag ge dig frågor som jag varmt vill rekommendera dig att reflektera över. Genom att ta dig tiden att reflektera, kommer det dyka upp både svar och nya frågor vilket är perfekt, eftersom det alltid leder oss framåt. Kanske du tycker att det är svåra frågor och att du inte spontant hittar några svar. Ge inte upp utan ge dig istället tid. Är vi inte vana att ställa oss den här typen av frågor, kan vi känna oss helt blockerade från början. Men precis som när vi skulle lära oss cykla, behöver vi tid, träning och någon som håller i oss tills vi hittar balansen i vår egen kropp och då också han hålla cykeln i balans.
Som säljare/säljchef är det viktigt att ständigt reflektera över den frågan på olika sätt;
Var är jag nu i relation till mina uppsatta mål?
Var är gruppen nu i relation med våra gemensamma uppsatta mål?
Var är jag nu i relation till mina kunder?
Var är gruppen nu i relation med våra kunder?
Var är jag nu i relation till mina kollegor i säljteamet?
Var är jag nu i relation till min chef?
Eller om du är chef, var är jag nu i relation till mina medarbetare?
Om du verkligen tar dig tiden att reflektera på djupet över dessa frågor, och dessutom gör det till en frekvent återkommande vana, kommer du få många viktiga svar och ännu fler nya viktiga frågor, vilka du lätt springer förbi om du fastnat i att bara göra, planera, forcera och vara på väg. På väg till säljmålet. På väg till nästa kund. Nästa mål.
- Att ta sig fram fort och framgångsrikt och
- Att ta sig fram stark, hållbar och framgångsrik i längden, är sällan samma väg.
Reflektioner på exempel 1 & 2
Jag vågar påstå att exempel 1 skapar fler människor som lättare hamnar i utbrändhet, tappar sin inspiration och motivation. Oftare hamnar i konflikt (extern med dem runtomkring eller inom sig intern) med kunder och kollegor för att de fastnat i egot och intellektet och därmed då lätt förlorar kontakten med våra mänskliga förmågor fingertoppskänsla, att lyssna in och känna av. När vi skär av känslorna, fastnar i intellektet och bara köttar på, blir vi det jag brukar kalla en huvudfoting. Benen direkt på huvudet och hjärtat, känslorna och själen delvis eller i vissa fall helt avskurna. I detta läge förlorar vi kontakten med den inre kraften som vi alla besitter. Och här är det även lätt att tappa mycket av sin empati. Sin förmåga att relatera till andra människors tankar, idéer och behov.
I exempel 1 blir det mycket fokus på positionering, och det handlar uteslutande om egot.
Jag vågar även påstå att exempel 2 ger mer plats för reflektion, relationsbyggande, möjlighet och nyfikenhet att se saker i flera steg. I exempel 2 får vi tid att koppla upp oss mot våra mänskliga förmågor fingertoppskänsla och att lyssna in och känna av. Både i våra kundrelationer såväl som med teamet.
Här får vi även möjlighet och space att känna in våra egna och andras behov. Vad vi behöver, vad vi behöver för stöttning för att kunna vara i vår yttersta potential. Och vad de runtomkring oss behöver för att de ska kunna blomma. I steg 2 är det lättare att komma fram till att det finns en naturlig plats för oss alla och att rosorna och tulpanerna inte bråkar om vem som har största rätten att vara vackrast och bäst i rabatten, utan att vi alla har allt att vinna på att vara generösa nog att låta alla vara lika bäst och lika vackrast – parallellt med varandra. Konkurrens är självklart bra för att den manar oss oftast att gå den extra milen, men när konkurrens blir att säga att allt som inte är rosor är fel, då får det fel effekt. Framförallt ur ett energiperspektiv, vilket vi kommer gå in på i steg 3, när vi pratar Attraktionslagen.
En viktig fråga som många glömmer att fråga sig själv,
eller kanske till och med aldrig ens funderat på att fråga sig själv är;
Var är jag nu relation till att se och möta mina egna behov?
ÄR jag medveten om mina egna behov?
Är jag medveten om hur jag behöver stötta mig själv för att kunna verka i min yttersta potential?
Hur möter jag mina tvivel? Mina rädslor?
Vad säger min självkänsla till mig och hur pratar den om mig?
Vad kräver mitt goda självförtroende av min kanske inte alltid riktigt lika starka självbild?
Vad behöver jag för stöd från mig själv och de runtomkring för att inte tappa självförtroendet, självkänslan och motivationen när jag kanske möts av ett nej. Ett till nej. Ytterligare ett nej och ännu fler nej?
Om jag inte når upp till de satta målen?
Har ni i ert team en frekvent återkommande dialog om detta?
Eller är det så viktigt att visa sig kompetent och positionera sig hierarkiskt, att denna typ av dialog där man visar sig sårbar, inte ens någonsin har varit uppe på agendan?
Som tranformations, – och mindset/mindhack coach med bred kunskap om både psykologi, beteendevetenskap och det energiperspektiv jag presenterar för er genom denna artikelserie, kan jag lova er, att ni inte bara skulle få bättre resultat om ni implementerade detta, utan att ni dessutom skulle få tightare team och mer hållbara medarbetare.
När man lyfter själen och självmedvetenheten på medarbetarna i företaget/teamet, då kan jag lova att det händer grejjer.
En annan fråga som absolut ryms under Var är jag nu?
Säljer jag (bara) en vara eller en tjänst till mina kunder, eller vill jag – genuint från hjärtat, genom min vara eller tjänst hjälpa mina kunder och förenkla/förbättra för dem i sin vardag och/eller sin verksamhet? Känn efter. Vilken känns sann för dig?
Förhoppningsvis svarar de flesta att de vill hjälpa sina kunder till förenkling och förbättring, men många är mer i själva säljet. Om det var att hjälpa och förenkla du svarade, vill jag ställa en följdfråga;
Känner du genuint i ditt hjärta för din vara eller produkt? Är du lika övertygad om att det du säljer är så fantastiskt som du vill att dina kunder ska tycka?
Det här är en viktigare fråga än de flesta tror. Varför? Jo, för när vi tittar på oss människor ur ett utzoomat perspektiv och blandar in kvantfysiken i det hela, så är det ett faktum att vi läcker enormt mycket information från oss själva i varje möte på en vibrationell nivå. På en nivå som vårt undermedvetna snappar upp direkt. Finns det då en inkongruens mellan vad du säger och vad du sänder ut att du egentligen på själsnivå verkligen känner, skapar den inkongruensen osäkerhet på en nivå som kunden inte kan sätta fingret på, men upplever starkt eftersom det handlar om något som händer på ett energiplan, utanför vår perception. Och den här känslan kan många gånger ligga som grund för det nej man inte vill ha.
Längre fram i artikelserien, kommer vi prata om just nej och känslorna runt nejet, som får ett starkare energikvitto än de flesta förmodligen kan ana. Med energikvitto menar jag att det blir något som manifesteras i vårt liv. Men tillbaka till steg 1 och Var är jag nu?
Andra viktiga frågor att ställa dig själv under steg 1 är;
Var är jag nu gällande min känsla för mig själv som säljare?
Känner jag som att jag säljer rätt saker?
Känner jag att jag är grym på det jag gör?
Har jag ett gott självförtroende som säljare, eller väntar jag som många gör i arbetslivet, på att någon ska avslöja mig att jag egentligen är en bluff?
För dig som aldrig tänkt så kanske det låter helt vansinnigt, men om du visste hur många som lever med den oron dagligen, – att de är livrädda att det ska komma fram att de egentligen inte alls är så bra som de hoppas att de runtomkring uppfattar dem som.
Om man tittar på vad den känslan skapar sett ur ett energiperspektiv, eller sätter på sig ett par SÅ KLART-glasögon som jag brukar säga, där man blandar det beteendevetenskapliga med kvantfysiken, då ser man väldigt tydligt att den här sk sanningen som vi har implementerad i vårt system, ligger oss i fatet på otroligt många sätt och skapar svårigheter i vårt liv och arbetsliv, som vi kanske aldrig skulle härleda till detta.
Om du inte känner att du brinner för det du säljer, når du aldrig din fulla potential.
För även om du blir framgångsrik på pappret, kostar det dig själsligen om det du gör och den du egentligen är, inte är kongruent. Om det du gör och det du känner inte lirar samma boll.
Men, ibland är inte att byta jobb görbart, så om du känner att det sliter inom dig men behöver vara kvar på din arbetsplats, har du allt att vinna på att hitta ett nytt sätt att förhålla dig till det du gör och du behöver även hitta ett sätt att bli den du behöver vara för att det ska kännas bra inuti dig. Många gånger är det vårt förhållningssätt till det vi gör som skapar de största slitningarna inom oss. Att byta förhållningssätt hjälper oss att byta känsla. Och när vi byter känsla, då skapar vi en förändring på insidan och det leder allt som oftast även till en förändring på utsidan. Det vill säga i vårt liv och vardag.
Jag vill lämna dig med en sista fråga att reflektera över i steg 1 – Var är jag nu?
För att landa i frågan, behöver du fundera över dessa frågor först;
- Vad tycker jag gör någon till en riktigt bra säljare?
- Vilka kvalitéer tycker jag skiljer en riktigt bra säljare från en medioker?
- Har du någon förebild? Om ja, vad har hen för kvalitéer som gör hen till din förebild?
Gör nu en skala mellan 1 – 10 där 1 är långt ifrån målet och 10 är målet. Om du nu tittar på det du svarade på de tre frågorna, och ställer dig frågan – Var är jag nu?
Sätter du ditt kryss mycket nära/på 10:an/över 10:an eller långt ifrån det du uppfattar att en riktigt bra säljare är? Alltså närmare 1:an eller kanske förbi.
Om du satt ditt kryss på 5:an eller under, – vad behöver du, för att lyfta dig själv närmare din egen bild av en riktigt bra säljare? Har du satt ditt kryss på 10:an eller över, fundera på hur du har stöttat dig själv och vad du fått för yttre stöttning för att komma hit.
Lycka till med dina reflektioner. Behöver du min hjälp, vet du var du hittar mig.
Med kärlek, Lili Öst – Din ”kick-in-the-butt-with-love-menthor”