Det är nyttigt för hela säljteamet att ses ibland, det hoppas jag ingen ifrågasätter. Om inte annat för sammanhållningens skull. Men det går åt tid för det och då är de ute och säljer! Plus att det kostar mycket pengar. Då vill du ha valuta för tiden och pengarna. Kanske genom att ta in en föreläsare, men hur vet du att det hjälper? Det kanske är en snubbe som pratar lite gamla sanningar, kanske en kändis som är kul att se, men också ibland något nästan magiskt som får alla säljare att göra sitt bästa kvartal efter att kickoffen är klar!
Många gånger har jag själv som säljare tappat tid på ett pass som inte gav mig något. Ännu mer gånger har jag sett kunder blöda pengar i något som bara blev kul för stunden. Krasst ekonomiskt finns det en hel del pengar som du kan tjäna på att lägga lite mer tid på att tänka efter när du bokar en föreläsare till din kick off. Ibland sparar du pengar bara genom att lägga en timme till i planeringen. Ibland kostar det lite mer i stunden, men det har du tjänat in ett par veckor senare på fler affärer. Om effekten av föreläsaren är rätt!
Här är lite råd på vad du kan tänka på när du bokar mig eller en av mina kollegor. Här kommer mina insikter efter att först varit den som bokat saker, sedan blivit bokad och nu även utbildar jag genomföra event.
VARFÖR
Börja med att sätta ett varför och ett mål med konferensen.
Annars är målet ofta saker som “tradition” (vi har alltid en kick off i september), “gemenskap” (det stärker sammanhållningen) eller “firande” (de ska få något för ett bra jobb). Jag vill utmana er att tänka att allt det är konsekvensen av att ni ses och inte vad som ska vara det huvudsakliga målet och temat. Ni ska snarare ha ett varför i stil med “bli vassare på avslut”, “behålla stamkunderna” eller “dags att få kunden att skryta om oss på LinkedIn”. Allt måste inte passa temat du sätter, men att du har ett kommer att göra alla andra val lättare att fatta. Och gemenskap,firande och tradition kan du uppfylla i alla fall.
EVENTBYRÅ?
Lyxlösningen sedan är att ta in en upplevelsedesigner för helheten, en eventaktör som vill lyfta hela ert möte.
Det kostar, men det ska vara värt det. Råden nedan gäller lite när du jobbar med och även väljer ett eventbolag.
TALARFÖRMEDLARE?
Vi ska inte heller undervärdera vitsen av att ringa en talarförmedlare.
Låt dem ställa frågor om vad som passar dig. Ju bättre du vet vad du vill ha, desto enklare kommer de att para ihop dig med rätt föreläsare. De känner till föreläsare du aldrig hört talas om som kan vara just den expert som du behöver.
TYP AV FÖRELÄSARE
Oavsett om du ska jaga föreläsaren själv eller går via en talarförmedlare så ska du fråga dig om du vill ha “inspiration” eller “effekt”.
Det kan vara najs med en föreläsare som kommer in och bara peppar, men det är lite som ett tomtebloss – mest kul i stunden. I andra ändan så finns det tuffa jobbet med att förändra mönster, inte alltid det upplevs som lika kul. En del föreläsare är bra på både och, andra gillar det ena eller det andra mer. Var tydlig när du bokar om du skulle behöva välja är det viktigaste för dig med effekten, eller med utvärderingen direkt efter.
REFERENSER
Ta referenser på det som du bokar!
Är personen bra i just det här formatet? Jag har kollegor som är fantastiska facilatorer för en liten grupp, men har scenskräck om det är femhundra i publiken och de som är grymma som estradörer själva på scen i en timme, men inte kan hålla en heldag av övningar. Precis som de finns de som hanterar båda sakerna ungefär lika bra. De som är fantastiska digitalt, de som bara briljerar på plats och de som är grymma forskar som är gurus i en akademisk miljö, men inte kan prata med någon utan akademisk examen. Du vet bara om föreläsaren fungerar för just det här om du frågar vad som den gjort som är likartat. Enda referens som räknas är den mest likartade föreläsaren har gjort!
FAKTAKOLL
Kolla om innehållet är fakta eller irrlära. Googla temat. Det finns en hel del populära teman som är peppiga, men kan skapa en bitterhet hos personalen om de strax efter kollar in det och lär sig att allt bara är en myt, eller ett amerikanskt pyramidspel… Titta på om det är kopplat till en någorlunda modern akademisk studie och jobbar säljkåren i Sverige skulle jag också välja föreläsare utifrån att den jobbar med svensk säljkultur. Lite varning att jag hört personer lära ut tekniker som rent tekniskt skulle vara olagliga i vårt land. Vice versa så klart, har jag en släkting som i många år lärde ut hur personer behövde agera för att göra affärer i Kina, det är en helt annan sak än här! Om föreläsaren är med i Talarföreningen har den dessutom gått med på schysta riktlinjer och att hålla sig till någon form av evidensbaserad fakta.
SAMTALET
Prata med föreläsaren innan! Det är det riktiga guldet, kan du få snacka med föreläsaren? Känns den lätt att jobba med? Lyssna på varningsflaggor här om det börjar bli komplicerat att boka den, du kommer nog tacka dig själv för det. Passar den temat du satte, eller låter det som att den har en föreläsning som den alltid kör som inte passar in, så spara den till nästa gång. Kanske är det temat för nästa kick off i så fall. Är den dessutom bra på sälj förmodar jag att den kommer att göra en behovsanalys…
VÅGA BETALA
Sist men inte minst, en van föreläsare har ett prisläge som är seriöst. Märker du att den är billig eller gratis så är du produkten! Jag har i många år varit ute och föreläst som anställd av ett förbund. Det kostade inte kunden något, för det var mitt bästa sätt att värva medlemmar. Likaså finns det coacher som föreläser billigt för deras inkomst är klienterna, de bara betalar lite för deras reklam mot dig som kund. Det innebär inte att de inte är bra, bara att du ska veta om att det finns fler skäl till en bra affär.
Av: Gunnar Söderberg
Gunnar Söderberg föreläser och utbildar inom ledarskap och organisationer ur ett arbetsrättsligt perspektiv. Med fokus på att hitta arbetsglädje och bygga trygghet i en grupp använder Gunnar Söderberg gamification, pedagogiska övningar och – inte minst – humor för att fånga sin publik och bidra till deras fortsatta utveckling.