Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-06-03 | Expertråd

10 främsta orsakerna till negativitet på arbetsplatsen

Dålig stämning på säljavdelningen är förödande då negativitet innebär färre kundbesök och mindre pengar in. Hur ser det ut i ditt team? Här listar vår gästskribent Christer B Jansson 10 saker du som säljchef kan kolla av tempen i teamet med.

10 främsta orsakerna till negativitet på arbetsplatsen10 främsta orsakerna till negativitet på arbetsplatsen Foto: Pixabay

Negativitet på arbetsplatsen äter energi. För en säljavdelning blir det oerhört tydligt då säljarnas aktivitet att prospektera och genomföra affärsmöten sjunker. Sedan 1999 arbetar jag med säljhinder och med olika tester som mäter säljhinder och det vi kallar skenhinder. Det kan vara bristande energi och engagemang, känslan av att inte ha tydliga mål eller prestationsångest som enligt statistiken upp till 10 procent av alla säljare tampas med. Med rätt coachning kan dessa säljare gå från låg- till högpresterande.

Så vad är det då som kan skapa negativitet i säljteamet? Här har jag listat de 10 vanligaste orsakerna baserat på min erfarenhet. Jobbar du som säljchef är det bara att pricka av punkterna som funkar och de du kanske behöver åtgärda. Och ju förr desto bättre! I en säljande organisation innebär negativitet färre genomförda kundbesök och därmed mindre pengar in.

1. Vanor eller ovanor

Vi har alla föredragna sätt att arbeta på och interagera med andra på. Vi kallar dessa för teamroller och det är vårt sätt att relatera, bidra och samverka med andra för att utföra våra uppgifter och nå viktiga mål. Men ibland kan vi fastna i våra vanor.

Så vanor behöver definieras. När vi fastnar i gamla hjulspår går vi miste om möjligheten att lära oss och växa. Vi missar våra latenta styrkor som kräver att vi går lite utanför vår komfortzon. Här kan du som säljchef  behöva gå in med coachning och råd om hur dina team-medarbetare skulle kunna utveckla sina styrkor.

2. Förändrade roller

Det händer att medarbetare tvingas använda beteenden som inte är naturliga för dem. Kanske har deras jobb förändrats över åren så att det inte längre matchar deras personlighet. Se över teamets naturliga styrkor för att undvika att dränera medarbetarnas engagemang och moral.

3. Någon i teamet som alltid räddar situationen

Ibland händer det att team över tid lärt sig att förlita sig på att en person i teamet alltid fångar upp och utför det som andra ”missar”. Det här skapar obalans och innebär också stor risk att bränna ut den som räddar alla situationer. Se till att ha tydliga arbetsroller och individuella avrapporteringar.

4. Fel på arbetsmiljön

Vad som utgör en optimal miljö varierar förstås från person till person. Av den anledningen behöver människor olika typer av förutsättningar för att må bra och utvecklas. Enligt de olika säljbeteenden som vi jobbar med hos Belbin så behöver de med Plant- eller Specialist-beteende utrymme och lugn för att komma på nya idéer. De säljare som är Teamworkers och Coordinators behöver integrera med andra människor regelbundet för att prestera som bäst och Resource Investigators behöver ge sig ut utanför teamet.

5. Mix av personligheter i teamet

Har du många säljare med liknande personligheter i ditt team? Då händer det att de ”slåss” om samma arbetsområden. Har du flera Specialister i ditt team är det viktigt med tydliga gränser så att varje person har ett eget område. Vid nyrekrytering är det viktigt att inte ta ombord för många Shapers, som inte är rädda för att stångas lite och Plants, som kommer att befästa sina egna idéer bör för att behålla en bra stämning.

6. Fel personer jobbar ihop

När det gäller samarbeten inom teamet är det viktigt att kombinera ihop rätt personer baserat på deras personligheter och beteenden. Jobbar de ibland i par är det ännu viktigare, eftersom eventuella problem sannolikt kommer att förvärras av personkemi, eller brist på sådan. Sikta på att para ihop personer med olika styrkor så att man kan komplettera andra, men leta efter en gemensam teamroll också – en likhet i tillvägagångssätt kan ömsesidig förståelse.

7. För stora team

Att ha för stora team är vanligare än gemena man tror. Att jämna siffror på teamets storlek innebär att beslut måste fattas genom majoritetsstyre, snarare än att en person har en utslagsröst. Vi har till exempel arbetat fram en guide hur stort ett team bör vara beroende på dess uppgift.

8. Rätt struktur

Ett framgångsrikt team är baserat på funktion, inte på teamets roller. Överväg att ändra på saker och ting om det inte stämmer. Det är inte alltid möjligt inom ett företags struktur att bygga ett team från scratch, men försök att bygga teamet så det är balanserat, med tanke på att du inte behöver alla nio säljbeteendena i varje steg.

9. Tidseffektivitet

När det gäller att bilda projektgrupper kan det vara en svår balansgång. Tar du med för många människor för tidigt kommer framstegen vara frustrerande långsamma. Samtidigt kan det innebära onödig stress om en nyckelperson för teamet involveras för sent. Som en tumregel, låt personer med beteendet Coordinator och Shaper identifiera mål och hantera människor och processer hela tiden. Säljpersonligheterna Plants och Resorce Investigators används bäst för att generera idéer och placera dem på marknaden, medan Monitor Evaluators and Specialists är experter på att analysera planer och råd. Du behöver också Implementers och Teamworkers för att utföra arbetet och en Complete Finisher för att kontrollera saker och ting i slutet. Med andra ord använd människor med rätt styrkor för de olika uppgifter de ska utföra så får alla skina och visa sig från sin positiva sida!

10. Psykologisk trygghet

Det är lättare att föreslå att någon behöver hantera sina otillåtna svagheter i en teamroll än att påstå att personen är aggressiv. Att jobba med de olika säljtbeteendena innebär att du som säljchef hjälper dina team-medarbetare att maximera sina styrkor och hantera sina svagheter, och gör det möjligt för att arbeta mer effektivt tillsammans. Det bidrar till att skapa vad som kallas psykologisk trygghet i teamet.

 

Av: Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach

Christer B Jansson

Mer om:
Confident Approach hjälper företag, oavsett bransch, att förbättra sin säljproduktivitet. De är framför allt specialister på att identifiera och jobba med beteendeförändringar kring säljhinder.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Gunnar Ekman och Jennie Brobeck - experter på att hjälpa dig få fler Energizers i säljteamet

Hur leder du efter pandemin? Gör dina säljare mål eller självmål? De vet hur du får energi och fart på teamet igen.

Annons

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com