Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2020-06-06 | Konvertering

5 sätt att få fler leads och ökad försäljning från din befintliga webbplats trafik

Saleseffect har ställt frågor till företaget Leadoo kring leads och konverteringar vilket resulterat i fem handfasta tips för att öka försäljningen.

5 sätt att få fler leads och ökad försäljning från din befintliga webbplats trafik

Har du TLDR(to long didn’t read) känslan? Här är våra fem tips för ökad leadsgenerering för försäljning:

1. Se till att du lockar rätt trafik till din webbplats

2. Identifiera besökarnas intressen och smärtpunkter

3. Aktivera besökare med engagerande konversationer

4. Ta tag i alla möjligheter genom att vara tillgänglig 24/7

5. Gör det enkelt för webbplatsbesökare att konvertera!

Låt oss först ta ett steg tillbaka och se vad du försöker uppnå. Du vill att människor som besöker din webbplats ska lämna sin kontaktinformation eller köpa. De är inga små åtaganden! För att förbättra dina odds är det första du bör fokusera på att se till att trafiken på din webbplats är rätt typ av trafik.

5 sätt att få fler leads och ökad försäljning från din befintliga webbplats trafik

1. Se till att du lockar rätt trafik till din webbplats

Gör detta genom att granska ditt innehåll på webbplatsen – pratar den om de saker som dina ideala kunder tycker är intressanta och lätt kan koppla till ditt varumärke? Optimera för sökning – många av dina potentiella kunder startar sin köpresa på Google, och det första de söker efter är mycket mer sannolikt en fråga eller en specifik lösning snarare än ditt varumärke. Gör en ordentlig SEO-runda för att bli upptäckbar av dessa människor.

Och slutligen, nå ut till dina ideala kunder med organiska och betalda åtgärder. Använd innehåll, social selling och word-of-mouth marknadsföring för att få ditt erbjudande via dina egna nätverk, befintliga kunder och aktiva samhällen. Välj de mest relevanta reklamkanalerna och rikta in dig på de personer som hittar och får ut mest värde i ditt erbjudande.

5 sätt att få fler leads och ökad försäljning från din befintliga webbplats trafik

2. Identifiera besökarnas intressen och smärtpunkter

Så, nu har du en stadig ström av nyfikna människor som besöker din webbplats. Därefter vill du förstå hur dessa potentiella kunder surfar på webbplatsen. Fråga dig själv till exempel: Vilka sidor eller innehåll som besökarna spenderar mest tid på att läsa? Vart droppar folk ut och lämnar din webbplats? Du kan hitta dessa data i ditt analysverktyg.

Undersök dina kunder och sätt dig in i deras situation. Genom att analysera användarflöden och innehållet på din webbplats kan du hitta luckor där nya affärsmöjligheter går förlorade. Att känna till dessa smärtpunkter hjälper dig att göra dem till vinster. I slutändan så är en fråga alltid ett tecken på intresse. 

5 sätt att få fler leads och ökad försäljning från din befintliga webbplats trafik

3. Aktivera besökare med engagerande konversationer

Nu vet du vilken information dina besökare behöver och värderar – så ge nu den till dem. Det finns dock en fallgrop: du bör inte säga allt på webbplatsen. I stället för att försöka förvandla din webbplats till ett uppslagsverk av för den bransch eller område ni tillhör, så använd andra metoder för att aktivera besökare som är tillräckligt intresserade för att ta nästa steg på sin köpresa.

Konversationer är den mest naturliga formen av mänsklig interaktion, vilket innebär att dem är mycket effektiva för att hjälpa besökarna och leda dem mot konvertering. Använd interaktiva element som chatbots i exakt ögonblick när människor behöver svar eller vill kontakta dig. En statisk webbplats med komplicerade kontaktformulär är en enorm stoppkloss och kommer leda till att den upptagen besökaren undviker att agera. Designa egna konversationer så att dom matchar innehållet på webbplatsen samt leverera dem som en sömlös upplevelse för att konvertera fler leads.

5 sätt att få fler leads och ökad försäljning från din befintliga webbplats trafik

5 sätt att få fler leads och ökad försäljning från din befintliga webbplats trafik

4. Ta tag i alla möjligheter genom att vara tillgänglig 24/7

År 2020 så bör detta säga sig självt, men företag tenderar till att fortfarande underskatta vikten av tillgänglighet för support för leadsgenerering och online försäljning 24/7. När du kan hantera besökarens förfrågningar dygnet runt, kommer du att märka att det finns en leads generation och försäljningsmöjlighet i nästan varje kontakt du får. Om inte direkt kan du åtminstone börja bygga en relation med personen.

Om du inte har möjlighet att ha service eller säljpersonal online hela tiden, delegera ut en del av webbplatsens support till botar. Botar kan automatisera de allra flesta förfrågningar som dina webbplatsbesökare kan ha, och du kan alltid ta upp konversationen med en mänsklig agent om det behövs. Det viktiga är att när en besökare vill kontakta dig så kan dom göra det enkelt och omedelbart.

5. Gör det enkelt för webbplatsbesökare att konvertera!

Om du skulle välja en sak från den här listan, fokusera på den här. Ge människor en naturlig möjlighet att konvertera, gör du det så kommer dom att konvertera. Alltför många webbplatser förväntar sig att besökare surfar runt på hela webbplatsen och sedan magiskt hittar sin väg till det enda kontaktformuläret som är dolt någonstans djupt i kontakt sektionen.

Det är inte så vi konsumenter fungerar. Besökare kan landa på vilken som helst av dina sidor och kanske kollar ut två sidor efter det. Tänk på det här: om du hade en fysisk butik i den staden du är verksam, skulle du acceptera att dina kunder kommer in i butiken och sedan lämnar den tomhänt bara för att dom inte kunde hitta någon personal eller kassören? Det är helt avgörande att du tillhandahåller tillräckligt med naturliga punkter och möjligheter för dina besökare att konvertera på din webbplats.

Jag hoppas att dessa tips hjälper dig att ta din leadsgenerering till en helt ny nivå och att resultaten kommer gå igenom taket. Lycka till med konverteringen!

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Så gör du dina besökare till kunder

Så gör du dina besökare till kunder

Du har bra med besökare till webbplatsen, men det har inte gett samma effekt på försäljningen. Hur gör du besökarna till kunder? Här får du några tips på hur du ska tänka för att öka konverteringen!

Marketing automation: bryt upp kundresan i delar för att lyckas

Marketing automation: bryt upp kundresan i delar för att lyckas

Sluta prokrastinera och bryt ut delar av kundresan. Det är två av tipsen som Sebastian Koch, Area Sales Manager på Apsis, delar med sig av.

Pipeline management – följer ni upp rätt nyckeltal?

Pipeline management – följer ni upp rätt nyckeltal?

Pipeline management ger dig en god överblick över säljprocessen. Här ger Saleseffect dig viktiga nyckeltal för att du ska lyckas.

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Annons

Mindley Expert Spotlight: Magnus Helgesson om drivkraft, transformation och varför det viktiga inte är vad du gör – utan vem du blir.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com