Har du TLDR(to long didn’t read) känslan? Här är våra fem tips för ökad leadsgenerering för försäljning:
1. Se till att du lockar rätt trafik till din webbplats
2. Identifiera besökarnas intressen och smärtpunkter
3. Aktivera besökare med engagerande konversationer
4. Ta tag i alla möjligheter genom att vara tillgänglig 24/7
5. Gör det enkelt för webbplatsbesökare att konvertera!
Låt oss först ta ett steg tillbaka och se vad du försöker uppnå. Du vill att människor som besöker din webbplats ska lämna sin kontaktinformation eller köpa. De är inga små åtaganden! För att förbättra dina odds är det första du bör fokusera på att se till att trafiken på din webbplats är rätt typ av trafik.
1. Se till att du lockar rätt trafik till din webbplats
Gör detta genom att granska ditt innehåll på webbplatsen – pratar den om de saker som dina ideala kunder tycker är intressanta och lätt kan koppla till ditt varumärke? Optimera för sökning – många av dina potentiella kunder startar sin köpresa på Google, och det första de söker efter är mycket mer sannolikt en fråga eller en specifik lösning snarare än ditt varumärke. Gör en ordentlig SEO-runda för att bli upptäckbar av dessa människor.
Och slutligen, nå ut till dina ideala kunder med organiska och betalda åtgärder. Använd innehåll, social selling och word-of-mouth marknadsföring för att få ditt erbjudande via dina egna nätverk, befintliga kunder och aktiva samhällen. Välj de mest relevanta reklamkanalerna och rikta in dig på de personer som hittar och får ut mest värde i ditt erbjudande.
2. Identifiera besökarnas intressen och smärtpunkter
Så, nu har du en stadig ström av nyfikna människor som besöker din webbplats. Därefter vill du förstå hur dessa potentiella kunder surfar på webbplatsen. Fråga dig själv till exempel: Vilka sidor eller innehåll som besökarna spenderar mest tid på att läsa? Vart droppar folk ut och lämnar din webbplats? Du kan hitta dessa data i ditt analysverktyg.
Undersök dina kunder och sätt dig in i deras situation. Genom att analysera användarflöden och innehållet på din webbplats kan du hitta luckor där nya affärsmöjligheter går förlorade. Att känna till dessa smärtpunkter hjälper dig att göra dem till vinster. I slutändan så är en fråga alltid ett tecken på intresse.
3. Aktivera besökare med engagerande konversationer
Nu vet du vilken information dina besökare behöver och värderar – så ge nu den till dem. Det finns dock en fallgrop: du bör inte säga allt på webbplatsen. I stället för att försöka förvandla din webbplats till ett uppslagsverk av för den bransch eller område ni tillhör, så använd andra metoder för att aktivera besökare som är tillräckligt intresserade för att ta nästa steg på sin köpresa.
Konversationer är den mest naturliga formen av mänsklig interaktion, vilket innebär att dem är mycket effektiva för att hjälpa besökarna och leda dem mot konvertering. Använd interaktiva element som chatbots i exakt ögonblick när människor behöver svar eller vill kontakta dig. En statisk webbplats med komplicerade kontaktformulär är en enorm stoppkloss och kommer leda till att den upptagen besökaren undviker att agera. Designa egna konversationer så att dom matchar innehållet på webbplatsen samt leverera dem som en sömlös upplevelse för att konvertera fler leads.
4. Ta tag i alla möjligheter genom att vara tillgänglig 24/7
År 2020 så bör detta säga sig självt, men företag tenderar till att fortfarande underskatta vikten av tillgänglighet för support för leadsgenerering och online försäljning 24/7. När du kan hantera besökarens förfrågningar dygnet runt, kommer du att märka att det finns en leads generation och försäljningsmöjlighet i nästan varje kontakt du får. Om inte direkt kan du åtminstone börja bygga en relation med personen.
Om du inte har möjlighet att ha service eller säljpersonal online hela tiden, delegera ut en del av webbplatsens support till botar. Botar kan automatisera de allra flesta förfrågningar som dina webbplatsbesökare kan ha, och du kan alltid ta upp konversationen med en mänsklig agent om det behövs. Det viktiga är att när en besökare vill kontakta dig så kan dom göra det enkelt och omedelbart.
5. Gör det enkelt för webbplatsbesökare att konvertera!
Om du skulle välja en sak från den här listan, fokusera på den här. Ge människor en naturlig möjlighet att konvertera, gör du det så kommer dom att konvertera. Alltför många webbplatser förväntar sig att besökare surfar runt på hela webbplatsen och sedan magiskt hittar sin väg till det enda kontaktformuläret som är dolt någonstans djupt i kontakt sektionen.
Det är inte så vi konsumenter fungerar. Besökare kan landa på vilken som helst av dina sidor och kanske kollar ut två sidor efter det. Tänk på det här: om du hade en fysisk butik i den staden du är verksam, skulle du acceptera att dina kunder kommer in i butiken och sedan lämnar den tomhänt bara för att dom inte kunde hitta någon personal eller kassören? Det är helt avgörande att du tillhandahåller tillräckligt med naturliga punkter och möjligheter för dina besökare att konvertera på din webbplats.
Jag hoppas att dessa tips hjälper dig att ta din leadsgenerering till en helt ny nivå och att resultaten kommer gå igenom taket. Lycka till med konverteringen!