Efter flera års rättslig prövning har Patent- och marknadsöverdomstolen slagit fast att Guldbrev inte brutit mot marknadsföringslagen. Domen sätter punkt för Konsumentombudsmannens (KO) anklagelser om bristande prisinformation och innebär att Guldbrev inte behöver göra några förändringar i sin marknadsföring.
Tvisten har pågått sedan 2021, då KO valde att väcka talan mot Guldbrev med hänvisning till hur bolaget presenterar sina guldpriser online. I den första instansen – Patent- och marknadsdomstolen – fick KO delvis gehör. Men efter att Guldbrev överklagat, ändrade den högre instansen flera avgörande delar av beslutet. Överdomstolen bedömde att Guldbrevs information varit tillräckligt tydlig och att företaget följt gällande regler. Domen är slutgiltig.
– Vi ser det här som en viktig markering för hela branschen. Det är glädjande att domstolen bekräftar att vi arbetar på ett korrekt och transparent sätt, säger Robert Nyberg, vd på Guldbrev.
Han fortsätter:
– Vår ambition har alltid varit att sätta kunden i första rummet. Den här processen har varit krävande, men den stärker oss i vår övertygelse att tydlig och ärlig kommunikation lönar sig i längden.
Får följder för hela guldmarknaden
Guldbrev är en av de ledande aktörerna på den svenska marknaden för guldförsäljning via post och nätet – en sektor som vuxit snabbt under det senaste decenniet. Domen från Patent- och marknadsöverdomstolen förtydligar nu var gränserna går för hur företag får kommunicera sina priser i digitala kanaler.
Jurister menar att utfallet ger större klarhet kring vilka krav som faktiskt gäller för prisinformation i konsumentnära verksamheter. I praktiken innebär det att företag kan informera om sina erbjudanden utan att behöva överförklara varje detalj i annonser – så länge det inte sker på ett vilseledande sätt.
KO:s uppgift och ovanligt utfall
KO har som uppgift att skydda konsumenter från vilseledande reklam. Det hör till ovanligheterna att myndigheten förlorar mål i högsta instans. Att Guldbrev nu frias helt är därför anmärkningsvärt och kan få konsekvenser för hur liknande ärenden bedöms framöver.
– Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vår tjänst och göra det ännu enklare och tryggare att sälja guld hemifrån. Den här domen ger oss arbetsro och stärker vår roll som föregångare i en bransch där förtroende är avgörande, avslutar Nyberg.






